Oikean urosleijonan paluu — Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport

9.6.2016 Auto & Kone
Hillityn sporttinen. 308 GTi on tyylikäs ja sopivan urheilullinen.

Uudesta sporttipösöstä löytyy takavuosien esikuvan kaltaisia ominaisuuksia ja asennetta.

Kaikki autourheilusta pitävät muistavat 80-luvun puolivälin ja Peugeot 205 -mallin voittokulun niin rallissa kuin myyntitilastoissa. Ari Vatanen ja Timo Salonen saavuttivat B-ryhmän Peugeotilla rallin maailmanmestaruudet ja lukuisat osakilpailuvoitot. Sittemmin GTi-Peugeotien hohto hiipui hiljalleen, kunnes RCZ-urheilumallin turvin räyhähenki herätettiin jälleen henkiin.

Uuden 308 GTi:n sydämenä toimii edellä mainitussa RCZ:ssa marinoitu 1,6 litran voimanlähde. Se edustaa modernia tehopakkausta parhaimmillaan: yhdestä moottorista on leivottu arkikäytössä nöyrästi toimiva perheauton sydän sekä rajua voimaa tarjoava hurjapää, joka jaksaa pauhata kuin kuningasleijona laumaansa puolustaessa.

Iskän nappula. Keskikonsolin Sport-napista auton luonne muuttuu mittariston väriä myöten punaisen kiihkeäksi aina äänimaailmaa myöten. Kierroslukumittarin neula kiertyy vastapäivään.
Iskän nappula. Keskikonsolin Sport-napista auton luonne muuttuu mittariston väriä myöten punaisen kiihkeäksi aina äänimaailmaa myöten. Kierroslukumittarin neula kiertyy vastapäivään.

Puheen paikkaansapitävyyden voi jokainen käydä kokeilemassa itse. Jos siihen ei ole aikaa tai muuten mahdollisuuksia, niin tekniset yksityiskohdat kertovat kaiken oleellisen: 270 hevosvoimaa, 330 Nm vääntö laajalla kierroslukualueella, tasauspyörästön lukko ja matala alusta sekä isot 19” pyörät. Vaikka tehoa ja vääntöä on tarjolla legendaariseen esi-isään, 205 T16 malliin, verrattuna tarjolla noin neljänneksen enemmän, niin vaikuttavin lukema löytyy kuitenkin painosarakkeen kohdalta.

Omamassa on vain 1 205 kiloa, joka on mittoihin nähden kunnioitettavan vähän. Se tietää kovien suoritusarvojen lisäksi alhaisia kulutus- ja päästölukemia. Auto täyttää Euro 6 –päästönormit keskikulutuksen ollessa 6 litraa/100 km. Autoa valmistetaan kahtena eri tehoversiona, 250 ja 270 hevosvoimaisina, joista Suomeen tuodaan vain voimakkaampaa.

Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. Sen hammasrattaat ja akselisto on käsitelty alkuaan NASA:n kehittämällä Liquit Nitrogen-menetelmällä. Siinä osat upotetaan käsittelyn aikana -152 asteiseen nestemäiseen typpiliuokseen, joka edesauttaa vaihteiston kestämään moottorin tarjoamat voimavarat.

Erilainen. Tuplapakoputket, hillitty takalippa ja GTi-merkintä kertovat tarkkasilmäiselle, mistä on kysymys.
Erilainen. Tuplapakoputket, hillitty takalippa ja GTi-merkintä kertovat tarkkasilmäiselle, mistä on kysymys.

Moottorissa on käytetty myös kestävältä kuulostavia ratkaisuja. Mahlen valmistamat taotut männät ovat valmistettu samasta alumiiniseoksesta kuin F1-moottorivalmistajille toimitettavissa osissa. Näin geometrinen puristussuhde on saatu nostettua arvoon 9,2:1, joka on ahdetulle moottorille kova lukema. Kumpikin moottorin nokka-akseleleista on mallia säätyvä ja venttiilin nousu on myös muuttuva. Kun tähän yhtälöön lisätään kaksoiskanavalla varustettu turboahdin, on kuminauhamaisen tehomoottorin sielua helpompi ymmärtää. Samainen moottori löytyy myös 208 T16 R5-ralliauton keulalta.

Pelkällä teholla ei kuitenkaan pitkälle pötkitä. Alustan ja ajettavuuden osalta rima on yhtä ylhäällä. Ja ajokokemuksen perusteella tässä on myös onnistuttu. Ohjaus on nopea ja tarkka, mikroautomaisen pienen ratin välityksellä autoa on helppo ohjata, mutta nopeammassa menossa pitää tietää mitä tekee. Tämä auto ei ole äkkipojan lelu kaasua painettaessa, mutta osaavissa käsissä eteneminen on nopeaa ja tarkkaa.

Edessä ovat McPherson joustintuet ja takana yhdystukiakselisto. Taka-akselin sisällä on kallistuksenvakain, jonka kiertojäykkyyttä on kasvatettu perusversioon nähden reilusti. Parempaa kaarreajoa varten on pyörien sivukallistusta eli Camber-kulmaa käännetty reilusti negatiiviseksi. Tukivarret ovat alumiinisia painon säästön vuoksi ja muutenkin alustan rakenteita on vahvistettu 308:n perusmalliin nähden. Myös lukollinen Torsen-tasauspyörästö helpottaa kaarreajoa ja auttaa kiihdytyksissä pidon puolesta.

Melkoiset kiekot. Alconin toimittamien etujarrujen halkaisija on 380 mm, joita puristetaan neljän männän avulla.
Melkoiset kiekot. Alconin toimittamien etujarrujen halkaisija on 380 mm, joita puristetaan neljän männän avulla.

Ranskalaiset ovat myös säätäneet ajovakautuksen hallintajärjestelmän astetta urheilullisemmaksi. ESP sallii normaalia suuremman korin liikkeen ja korikulman muutoksen, ennen kuin järjestelmä puuttuu peliin. Käytännössä homma toimii hienosti. Esimerkiksi soratien mutkissa auto saa hieman liukua, kunnes tilanne on hallussa kuljettajan parhaalla kaverilla. Parempi niin, sillä fysiikan lait yllättävät helpommin ihmisen kuin koneen.

Päällepäin 308 GTi on hillityn urheilullinen. Koeajoauto erottui massasta varta vasten sporttimalliin suunnitellun kaksivärisen Coupe Franche –väriyhdistelmän ansiosta. Sen yhteydessä ikkunalistat ovat mattamustat, kun ne muissa versioissa ovat krominväriset. Sisältä auton värimaailma on mustan puhuva, jota punaiset tikkaukset vain korostavat.

Peugeot 308 GTi on auto, jossa yhdistyvät voima, tyyli ja ajettavuus. Esimerkiksi hyvin toimeentulevalle poikamiehelle tai pariskunnille se tarjoaa kaiken tarpeellisen yhdessä kuoressa.

Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport

  • Hinta: 41.910 €
  • Moottori: 1.598 cm³ (4-syl. polttoain. suoraruiskutus, turbo)
  • Suurin teho: 270 hv/199 kW (6.000 rpm)
  • Max. vääntö: 330 Nm (1.900 – 5.500 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6 s
  • Huippunopeus: 250 km/h (rajoitettu)
  • Kulutus: 4,9/6,0/8 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 139 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0