Kasvava mobiililaitteiden ja –ohjelmien käyttö on tuonut myös perinteiselle pankki- ja rahoitusalalle omat haasteensa.
Nykyään ihmiset tahtovat, että asioita pystyy hoitamaan kellon ajasta riippumatta, ja että esimerkiksi tilin saldon pystyy tarkastamaan missä vain. Ennen tämä on onnistunut vain tietokoneen äärellä, pankissa tai Otto-automaateilla. Pankit ovat ottaneet käyttöönsä mobiilisovelluksia ja vastanneet kysyntään verkkoneuvotteluilla, puhelinpalvelulla sekä pidennetyillä aukiolo-ajoilla. Osa toimijoista on tehnyt päinvastaisen ja karsinut toimipisteitään Etelä-Savossa. Tämä on kuitenkin Suur-Savon Osuuspankin konttorinjohtaja Petteri Mattilan mukaan näkynyt heillä asiakasmäärän kasvuna.
– Se kertoo siitä, että perinteisille pankkipalveluille on yhä kysyntää ja asiakastarvetta löytyy edelleen, mies toteaa.
Nordea Järvi-Suomen alueen varajohtaja Hannu Saastamoinen kertoo, että Nordea aikoo avata ovensa Mikkelissä myös lauantaisin maaliskuusta alkaen. Tämä helpottaa muun muassa työssäkäyviä, joiden työaika on sama kuin pankkien aukioloajat. Sähköistä ja kasvokkain tapahtuvaa neuvottelua ei loppujen lopuksi voi asettaa vastakkain.
– Syvempää asiantuntijuutta ja asiakkaan puolelta myös enemmän keskittymistä vaativia neuvotteluita, kuten asuntolaina-asioita, tullaan varmasti käymään kasvokkain vielä pitkään, Mattila pohtii.
Ihmisten tietämys rahasta on noussut ja yhä kasvavassa määrin halutaan tietää, minne omat rahat oikein menevät.
– Se on yksi suurista muutoksista. Aikaisemmin tyydyttiin säästämään tilille, mutta nykyään on niin paljon eri vaihtoehtoja säästämiselle, kuten sijoittaminen ja rahastot. Näistä asioista ihmiset haluavat tarkkaa tietoa, Saastamoinen kertoo.
Digitalisoituminen luo uusia mahdollisuuksia ja samalla haasteita. Perinteisten pankkien on Mattilan mukaan luotava nahkansa uudelleen.
– Pankkien on jo bisnesmielessäkin oltava mukana kehityksen kärkijoukossa.
Saastamoinen puolestaan sanoo kilpailutilanteen muuttuneen niin, että pienet toimijat haastavat nyt suuremmat pankit.
– Tällä hetkellä ei kannata jäädä paikalleen, koska kilpailua on niin paljon ja tiedon hankinta on helpompaa kuin aikaisemmin. Kaikkien on kehityttävä, myös pankkien.
Samalla käteinen raha on muuttanut muotoaan. Ennen lähes kaikilla oli lompakossaan fyysistä rahaa, nykyään se on sirukorttien ja bittien muodossa.
– Käsitys rahasta on jossain tapauksissa muuttunut. Taloutta voi olla hankalampi hallita ja kulutuspuolella mennään liiankin vauhdikkaasti kaasu pohjassa, Mattila toteaa.
Kumpikin pankkialan asiantuntijoista vakuuttaa, ettei henkilökohtaista käyntiä pankkipalveluissa voi korvata sähköisellä asioinnilla. Ihmiset viettävät niin paljon aikaa mobiililaitteiden äärellä, että he haluavat tavata ihmisiä kasvotusten. Vaikka digitalisoituminen on omalla tavallaan vähentänyt ihmisten välistä kanssakäymistä, ei puhelimet, sähköpostit tai chatit poista kohtaamisen tärkeyttä, vaan jossain tapauksissa jopa korostavat sitä.