Työn tulokset veivät Malesiaan

12.11.2015 Auto & Kone
Kuva: Niko Schulman

Jos oikein kovasti yrittää, saattaa päästä pitkän matkan päähän. Näin kävi suomalaisille autokauppiaille.

Kaikkiaan 18 Citroen-automyyjää ja kolme maahantuojan edustajaa kävivät Kauko-Idän palkintomatkalla. Hyvän suorituksen pakettiautomyynnissä tehneet automyynnin ammattilaiset kouliintuivat reissuun kuluvan vuoden aikana.

Mikkelissä, Iisalmessa ja Savonlinnassa vaikuttavalta Kärkimerkeiltä lähtivät mukaan Niko Schulman ja Rami Hurskainen. Viikon mittainen matka oli täynnä nähtävää ja koettavaa opin lomassa. Kysymyksessä kun oli tiivisohjelmainen koulutus- ja palkintomatka.

Amsterdamin kautta Kuala Lumpuriin lentäneen joukon jäsenet eivät juuri ehtineet nukkua pariin ensimmäiseen päivään. Aikaeron ja korkean lämpötilan sekä ilmankosteuden vuoksi jaksaminen oli koetuksella. Matkaohjelman alkupuolella tutustuttiin tippukiviluoliin ja ajettiin mönkijöillä viidakkomaisen liukkailla poluilla.

Safarilla. Rami Hurskainen ja muu seurue kuvaustauolla viidakon siimeksessä. Kuva: Niko Schulman
Safarilla. Rami Hurskainen ja muu seurue kuvaustauolla viidakon siimeksessä. Kuva: Niko Schulman

Malesian suurin kaupunki on tullut tutuksi suomalaisille lähinnä kaupungin liepeillä ajettavan F1-osakilpailun ansiosta. Sepangin radan seuraava formulakisa on vuorossa ensi keväänä, mutta Citroen-miehet pääsivät ihastelemaan silti suomalaisosaamista paikan päällä. Siitä pitivat huolen MotoGP ja alempien luokkien MM-osakilpailut.

Tositoimissa nähtiin Moto2-luokan Mika Kallion lisäksi myös Ajo-Motorsport team, jonka kilpureissa loistavat isolla mikkeliläisen Jesse Haajan tuotannon alla olevan Rendel-elokuvan mainokset. Yleisöä oli paikan päällä noin 100.000 katsojan verran ja katsojien autoja oli parkkeerattu radan lähettyville kilometrien mittaisiin jonoihin.
Suomalaisseurueen katsomopaikka sijaitsi varikkoa vastapäätä. Näin oltiin suoran toiminnan äärellä.

– Se oli kokemuksena todella hieno. Ei uskoisi, kuinka kova meteli kilpamoottoripyöristä lähdön aikana kuuluu, Schulman kertoo.

Vaikka lämpötila huiteli lähempänä +40 astetta, ei aurinkoa juuri näkynyt. Metropolin saasteongelmat ovat luoneet savusumun, jonka vuoksi auringonsäteet eivät kaupunkiin juuri pääse. Osansa paksuun valon peitteeseen oli myös Indonesiassa riehuneilla metsäpaloilla.

Autokanta oli etupäässä Kauko-Idän tuotteita. Esimerkiksi taksit olivat pääsääntöisesti -90 luvun Mitsubishi Lancereita. Petronasin kaksoistornien ohella kaupunkikuvaa hallitsevat pilvenpiirtäjät. Unohtumattomin ruokailu tapahtui 360 metriä korkean rakennuksen pyörivässä ravintolassa. Tunnin aikana Kuala Lumpurin maisemat tulivat tutuiksi kaikilta suunnilta.

Pitkän uran autokauppiaana tehnyt Rami Hurskainen ei muista vastaavaa matkakokemusta vuosien varrelta.

– Kaikki toimi todella hienosti. Tiiviin ohjelman ja koulutuksen ansiosta takki oli pois lähtiessä melko tyhjä, mutta antoisa reissu kaiken kaikkiaan, Hurskainen tiivistää.

Ryhmäkuva. Paikallisessa Citroen-kaupassa myytiin monia automerkkejä. Sulassa sovussa Citroenin kanssa olivat muun muassa Ferrarit ja Bentleyt. Kuva: Niko Schulman
Ryhmäkuva. Paikallisessa Citroen-kaupassa myytiin monia automerkkejä. Sulassa sovussa Citroenin kanssa olivat muun muassa Ferrarit ja Bentleyt. Kuva: Niko Schulman

Citroenia maahantuovan Auto-Bonin aluemyyntipäällikkö Tero Tuominen korostaa myös matkan aikana tehtyä kuulumisten vaihtoa.

– Automyynnin ammattilaiset pääsivät vertailemaan kokemuksiaan. Samalla yhteishenki tiivistyy, hän toteaa.

Tuomisen mukaan myyjät kokoontuvat vuodessa kolmesta neljään kertaa. Nyt tehty reissu oli ainutlaatuinen.

– Yleensä tapaamme ihan kotimaassa. Ei näitä reissuja joka vuosi ole luvassa, mutta on hyvä joskus käydä kaukana, niin näkee jotain täysin erilaista. Euroopassa toimintatapamme ovat nykyään lopulta hyvin samankaltaisia maasta riippumatta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0