Perinteisen ranskalaismerkin maine Suomessa saattaa nousta jatkossa kohisten. Syynä on härmäläiseen makuun erinomaisesti sopiva malli.
Uusi Kadjar näyttää tutulle autolle, jos ei anna maskissa olevan ison Renaultin salmiakin hämätä, sillä malli on perustaltaan sama kuin Nissan Qashqai. Mitoiltaan näin ei kuitenkaan ole, vaan Kadjar on seitsemän senttiä pidempi. Lisämitta on käytetty kokonaisuudessaan tavaratilan hyväksi, joka vetää perustilassa 472 litran verran. Takapenkki kaadettuna tila kasvaa entisestään ja tarvittaessa mukana voi kuljettaa 2,5 metriä pitkää esinettä. Tavaratilan lattiassa on kaksi lokerikkoa, joiden kannet voi asettaa myös pystyyn tilanjakajiksi. Kontin pohjalla on aito varapyörä, jota arvostan todella paljon paikkapullon sijaan.
Auto on muodokas niin ulkoa kuin sisältäkin katsottuna, sillä konepellin laineet näkyvät etupenkkiläisten silmiin erittäin hyvin. Muotokielessä on samoja elkeitä kuin Cliossa ja merkin pienemmässä crossoverissa Capturissa: oven alareunassa olevat paneelit muodostavat sivusilhuetin parhaimmat muodot yhdessä muhkeiden lokasuojien kanssa. Taakse kiilautuva ikkunalinja luo myös osaltaan menevyyttä.
Sisäpuolella tyyli on sporttisen hillitty. Koeajoauton istuimet tarjosivat kelpo sivutuen lisäksi mukavuutta ranskalaiseen tapaan. Niissä on mukava istua, mutta pitkälle ihmiselle reisituki saisi olla hieman pidempi. Takana tilaa on kelpo lailla niin pituus kuin leveyssuunnassa. Tässä kohtaa täytyy toki muistaa, minkä kokoluokan auto Kadjar oikeasti on. Tilat riittävät normiperheelle, mutta mikään pikkubussi se ei ole.
Autot alkavat olla varustelultaan liikkuvia tietoliikennekeskuksia. Renaultin kohdalla kysymyksessä on ison keskinäytön kautta ohjattava järjestelmä. Käyttöliittymä on kuin tableteissa, ja käyttäjä voi luoda nopeita oikopolkuja eniten käyttämiinsä toimintoihin. Erilaisia käyttäjäprofiileja voi olla kuusi, joka riittää vaikka yrityskäyttöön. Keskinäytön avulla voi muokata mittarin värityksen lisäksi myös näyttötapaa, hallitsevana osa-alueena voi olla joko kierros-, nopeus- tai taloudellisuusmittari. Joka tapauksessa täysin muokattavat mittaristot alkavat olla saatavilla jo perheautoissa, kun vasta äskettäin ne olivat luksusautojen erioikeus.
Voimanlähteenä koeajoautossa oli 1,2 litran iskutilavuuden omaava bensaturbo. Moottorin alavääntöön on panostettu, sillä etenkin 2- ja 3-vaihteen overboost-toiminnon avulla turboahdin antaa ahtopainetta enemmän ja nopeammin. Diesel on 110 hevosvoimainen ja nelivedon saa ainoastaan voimakkaamman, 130 heppaisen dieselin yhteyteen. Automaatin virkaa hoitavan kaksoiskytkinvaihteiston saa vain kaksivetoiseen versioon. Etuvetoisten myyntiosuus on tässä autoluokassa yli puolet, joten edellä luetulle sortimentille on luonteva selitys.
Bensakoneen voimavarat riittävät hyvin Kadjarin liikuttamiseen. Moottorin ääni on sivistynyt sekä tyhjäkäynnillä että ajossa, mikä ei aina ole ollut ranskalaisten vahvin puoli. Päästölukemat ovat kohdallaan, vähiten saastuttavan eli 110-heppaisen dieselin yhdistetty hiilidioksidi-arvo on 99 g/ km. Korkeaksi autoksi alhaiseen lukemaan on päästy modernin moottorin, start & stop –järjestelmän ja jarrutusenergian talteenottotoiminnon avuilla.
Ajo-ominaisuuksia ei pääse moittimaan. Maantiellä auto menee suoraan eikä mitään hakemista esiinny. Kaupunkiajokin maistuu, ainoastaan näkyvyys on etuviistoihin hieman rajallinen voimakkaan korkealle muotoiltujen lokasuojien vuoksi.
Varustetasoja on kolme, Life, Zen ja Bose. Hinnat alkaen Lifeen lisäämällä tonnin saa Zenin. Hintaero kahden korkeimman varustelutason välillä on 2 500 tai 3 000 euroa, riippuen onko auto bensa vai diesel.
Koeajoauton oli Zen-versio, jossa mukana on muun muassa kaksialueinen automaatti- ilmastointi ilmanlaaduntunnistimella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattisesti vaihtavat valot. Lisäksi avain on mallia äly. Jo vuosituhannen vaihteessa Renaultilla oli esimerkiksi Lagunassa luottokortin kokoinen lätkä, joka työnnettiin omaan aukkoonsa, ennen kuin auto käynnistyi. Nyt riittää, kunhan avain on kuljettajan mukana. Parhaimmassa varustetasossa on nimensä mukaisesti Bosen audiolaitteet, peräti 19” alut, ja R-Link 2 -multimediajärjestelmä, jonka saa myös lisävarusteena alempiin varustelutasoihin.
Ehkä parasta tässä teknologiatykityksessä on se, että Renaultin uusin tulokas puhuu Suomea. Auton kielivalikko on melkoisen kattava, sillä se käsittää Euroopan maat aina Viroa ja Latviaa myöten, Venäjää ja Turkkia unohtamatta.
Kadjar on tyylikäs auto, jonka ominaisuudet ovat hintaan nähden vähintään balanssissa. Kilpailu on juuri tässä luokassa äärimmäisen kovaa, eikä mitään saa ilmaiseksi. Silti nyt, jos koskaan, on Renaultin momentum, sanoisi eräs nimeltä mainitsematon kuuluisa jääkiekkovalmentaja.
Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen
- Hinta 24 990 € (hinnat alk. 23 390 €)
- Moottori 1 197 cm³ (4-syl., turbo, polttoaineen
suoraruiskutus) - Suurin teho 130 hv/96 kW (5 500 rpm)
- Max vääntö 205 Nm (2 000 rpm)
- Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s
- Huippunopeus 192 km/h
- Kulutus 4,9/5,6/6,8 l/100 km
(maantie/yhdistetty/kaupunki) - CO2 -päästöt 126 g/km (yhdistetty)