Huonojen teiden Golf — Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG-automaatti

19.8.2015 Auto & Kone
Jos metsään haluat mennä nyt, niin… Alltrack menee niin pitkälle, kuin maavara ja tassut antavat periksi.

Vaikka Golfista on tehty lähes kaikenlaisia mallivariaatioita, niin yksi on puuttunut. Uusi Alltrack tunkee itsensä muodissa olevaan maasto-ominaisuuksin viritettyyn perheautoluokkaan.

Jo -90 luvun alussa Golfin sai hatchback-korisena maastoversiona, joka kantoi lisänimeä Country. Autossa oli tuolloin korkea maavara ja neliveto. Konsernille ominaiseen tapaan nelivetoisia automalleja on ollut saatavilla noista päivistä lähtien vaikka millä mitalla.

Passatin on saanut vastaavana versiona jo aiemmin ja myös etuvetoisena, mutta Golf Alltrack on aina nelivetoinen. Kysymyksessä on nykyinen suosikkiluokka, jonka tunnusomaisia piirteitä ovat mustilla muoveilla suojellut pyöränholvit ja puskureiden alaosat ja hieman korkeampi maavara. Golfin kohdalla luku tarkoittaa yhteensä 30 millimetrin korotusta, josta tasan kaksi senttiä tulee korkeammasta alustasta ja sentin verran isommasta rengaskoosta. On ehkä tarpeen tähdentää, että kysymyksessä on nimenomaan heikomman tien auto, ei maastoauto.

Moottorina on joko 180 hevosvoimaa omaava bensiinikäyttöinen TSI tai neljä hevosta voimakkaampi diesel. Alltrackia valmistetaan myös pienemmällä 150 heppaisella dieselillä manuaalivaihteiston kera. Voimakkaammissa moottoreissa on aina automaattivaihteisto. Golfista esiteltiin malliston huipulle sijoittuvat nopea dieselmalli GTD ja lähes urheiluauton suorituskyvyn omaava R.

Kuin yö ja päivä. Musta auton ympäri kiertävä alalista ja tummennetut lasit luovat valkoiseen maalipintaan nähden näyttävän kontrastin.
Kuin yö ja päivä. Musta auton ympäri kiertävä alalista ja tummennetut lasit luovat valkoiseen maalipintaan nähden näyttävän kontrastin.

Golf Alltrack tuo tullessaan yhden varusteen, jota ei muissa konsernin vastaavissa malleissa ole. Tämä löytyy ajotilavalikosta, kysymyksessä on Off-Road-ajomoodi. Sen avulla kuljettaja saa avukseen alamäkihidastimen ja maastoajoon suunnitellut moottori- ja vaihteistoasetukset.

Huonolla tiellä auto on omimmillaan. Tätä ei pidä lukea niin, että ajettaessa urbaanissa ympäristössä autossa olisi jotain outoa. Itseasiassa alusta tuntuu isompien joustovarojen myötä mukavalta tiukemmassakin kurvailussa, jos ei korin lievä keinunta häiritse. Maastoajoa silmällä pitäen renkaiden täytyy olla profiililtaan tarpeeksi korkeat. Alltrackin idea katoaa, jos alle lykätään liian isot vanteet ja matalaprofiiliset renkaat. Koeajoauton 18 tuuman valssit ja renkaat ovat jopa liian matalat ja ääntä antavat, mutta toisaalta vietävän näyttävät.

Sain auton suunnattua aidolle metsäautotielle, johon kaksivetoisella autolla pitäisi miettiä uudemman kerran mennäkö vai ei. Metsätiellä oli isoja vedestä täyttyneitä kuoppia ja reilusti painautuneet raiteet. Automaatin avulla keskittyminen on täysin ohjaamisessa, joka on heikkokuntoisella tiellä tärkeä asia varsinkin kokemattomammalle kuljettajalle. Jyrkkää sorarinnettä vasten eteneminen ontuu ensimmäisenä normaalikuvioisen rengastuksen vuoksi. Rajat oli pakko etsiä, sillä Alltrack on ominaisuuksiltaan melkoisen venyvä huonomman tien suuntaan.

Neliveto on toteutettu merkille tuttuun tapaan Haldex-kytkimen avulla. Lisäksi autossa on ELD-järjestelmä joka tarkoittaa sähköistä tasauspyörästön lukkoa. Sen avulla auto ei jää niin sanottuun ristiriipuntaan eli tilanteeseen, jossa auto on vain yhden etupyörän ja takapyörän varassa. Pahassa paikassa auttaa myös tasauspyörästön lukituksen säätö, joka tarvittaessa jarruttaa sisäkurvin pyörää. Alltrackissa on myös vakiovarusteena moottoria altapäin suojaava panssari.

Sisältä Alltrack on luonnollisesti tuttu kaikille merkin ystäville. Erotuksena ovat lähinnä kromisomisteet. Sekä etu- että takamatkustajilla ovat käytettävissä LED-toimiset lukuvalot. Koeajoautossa oli varustelistalta ruksattu Travel-paketti Pro, joka pitää sisällään ison 8” kosketusnäytön ja sen välityksellä toimivat kattavat toiminnot niin navigaattorin, viihdepuolen ja auton ajotilan osalta. Käytännön liikenteessä oiva varuste on mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin. Lisäksi DSG:n yhteydessä on pysäytystoiminto ja ympäristöä valvova Front Assist-hätäjarrutustoiminto.

Golf Alltrack lukeutuu niihin autoihin, joiden arvoa naapuri ei välttämättä älyä. Se on hillityn tyylikäs ja ihmisten kommenteista päätellen Passatin näköinen. Toisaalta, ihan jokaisella ei ole valitettavasti mahdollisuuksia hankkia nelivetoista korkeammalla maavaralla varustettua autoa, jota nykyisen kaltaiset, yhä heikkokuntoisemmat tiet vaatisivat.

Vetohommiin. Alustan alle taittuva vetokoukku laukaistaan takakontin alaetureunassa sijaitsevasta kahvasta. LED-merkkivalo kertoo toiminnan tilan.
Vetohommiin. Alustan alle taittuva vetokoukku laukaistaan takakontin alaetureunassa sijaitsevasta kahvasta. LED-merkkivalo kertoo toiminnan tilan.

Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG-automaatti

  • Hinta: 45.108,67 € (hinnat alk. 21.746,67 €)
  • Moottori: 1.968 cm³ (4-syl., turboahdin)
  • Suurin teho: 184 hv/135 kW (3.500 – 4.000 kierr./min)
  • Max. vääntö: 380 Nm (1.750 – 3.250 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 7,8 s
  • Huippunopeus: 219 km/h
  • Kulutus: 4,5/4,9/5,7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 129 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0