Honda CR-V oli viime vuonna maailman eniten myyty katumaasturi. Auto on myös kautta aikojen suosituin katumaasturi Suomessa.
Tärkein uutuus päivitetyssä Honda CR-V:ssä on kaksoisahtimella varustettu 1,6-litrainen dieselmoottori. Valmistajan mukaan uudella voimanlähteellä varustettu CR-V on kokoluokkansa taloudellisin nelivetoinen katumaasturi markkinoilla hybridejä lukuun ottamatta. Tehoa on kuusi prosenttia enemmän kuin edeltäjässään 2,2 i-DTEC:ssä. Kulutus- sekä päästölukemat ovat puolestaan yli kymmenen prosenttia pienemmät.
Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty peräti 37 prosenttia. Kaksi ahdinta toimivat kaksivaiheisesti. Pienempikokoinen muuttuvageometrinen turboahdin toimii moottorin alhaisilla käyntinopeuksilla, kun taas matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla käyntinopeuksilla. Käyntinopeusalueen keskivaiheilla molemmat ahtimet ovat toiminnassa, eli ruutia on tarjolla paljon sillä alueella, missä sitä eniten tarvitaan. Muina moottorivaihtoehtoina jatkavat tavallisella ahtimella varustettu etuvetomalli (1,6 i-DTEC 120hv) sekä 2,0-litrainen i-VTEC. Molemmat moottorit täyttävät nyt Euro 6 –päästömääräykset.
Koeajoautossa oli kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Mielenkiintoinen uutuus on kesästä lähtien saatavilla oleva uusi automaatti. Honda hyppää edeltäjän viisivaihteisesta automaatista suoraan peräti yhdeksänvaihteiseen. Maastoajoa silmällä pitäen automaatin ykkösvaihde on hyvin lyhyt ja suurin yhdeksäs vaihde erittäin pitkä, joka vaikuttaa alhaiseen maantiekulutukseen. Tilanteen niin vaatiessa CR-V:n automaattivaihteisto osaa hypätä useamman vaihteen yli ja siirtyä vaikkapa suoraan yhdeksänneltä vaihteelta viitoselle.
Pienempi moottori ja kevyempi vaihteisto pudottavat CR-V:n painoa 65 kilolla aiempaan voimalinjaan verrattuna. Se keventää auton kääntymistä ja pitkässä juoksussa rasittaa vähemmän niveliä ja jousitusta. Alustaan on tehty paljon pieniä muutoksia. Sen lisäksi raideleveyttä on lisätty edessä ja takana 15 mm ja camber-kulmaa on muutettu suuntavakavuuden parantamiseksi.
Ajossa CR-V osoittautuu yllätyksettömäksi peliksi, jonka kanssa viihtyy kaikenlaisilla teillä. Jopa mutkaisella asvalttitiellä auto käyttäytyy vain hieman kallistelemalla, joka ei ole niin tavallista kaupunkimaastureille.
Aiemmin CR-V:tä on moitittu melusta. Nyt sen torjuntaan on kiinnitetty huomiota monella tapaa. Esimerkiksi ovitiivisteiden paksuus on kaksinkertainen entiseen verrattuna. Valmistajan mukaan auto on kuusi prosenttia edeltäjäänsä hiljaisempi. Keväisellä raspin karhealla kestopäällysteellä rengasmelua kantautuu toki sisälle asti, mutta tuulen suhinat ja kumiseva melu ovat hyvin kurissa.
Uusi kameran ja tutkan tiedot yhdistävä teknologia, Honda SENSING, sisältää törmäyksiä ennakolta ehkäisevän jarrujärjestelmän lisäksi ennakoivan vakionopeussäätimen. Se on CR-V:ssä ensimmäisenä autona maailmassa. Järjestelmä ennustaa muiden autojen liikkeitä ja reagoi automaattisesti, mikäli joku vaihtaa yhtäkkiä kaistaa tai tekee jotain muuta arvaamatonta. Honda kertoo, että uusi i-ACC osaa arvioida toisten autoilijoiden kaistanvaihdot jopa viisi sekuntia ennen kuin ne tapahtuvat. Vauhdin muutos tapahtuu pehmeästi, kun entiset järjestelmät jarruttivat hyvinkin voimakkaasti. Uuden mallin myötä myös kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin on vakiovaruste.
Ulkoa auto on kokenut lieviä kosmeettisia muutoksia. Sisällä näkymää hallitsee Honda Connectin 7-tuumainen kosketusnäyttö. Android -pohjaisen järjestelmän avulla päästään moniin sovelluksiin. Radion ja puhelimen lisäksi Honda Connectin kautta toimivat muun muassa peruutuskamera sekä navigaattori.
Järjestelmään voi tehdä kaksi yksilöllistä näkymää, joilla voi käyttää mieleisiä sovelluksia ja internetiä.
Honda CR-V 1,6 i-DTEC Lifestyle
- Hinta: 44.899,38 € (hinnat alk. 32.899,87 €)
- Moottori: 1.597 cm3 (4-syl., kaksoisahdettu)
- Suurin teho: 160 hv/118 kW (4.000 rpm)
- Max. vääntö: 350 Nm (2.000 rpm)
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 9,8 s
- Huippunopeus: 202 km/h
- Kulutus: 4,7/5,1/5,5 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 133 g/km (yhdistetty)