Kuluva talvi on ollut otollinen nelivetoautoille. Jo vuosien ajan nelikkoja on markkinoitu aktiivisesti erilaisten kampanjoiden turvin.
Vasta 1980-luvulla yleistymään alkaneet nelivetoiset henkilö- ja pakettiautot ovat ottaneet yhä enemmän jalansijaa automarkkinoilta. Osasyynä on reippaasti kasvanut tarjonta, joka näkyy kaikissa eri kokoluokissa. Suosikkiautoista on tarjolla lähes poikkeuksetta korkeammalla maavaralla varustettuja sisarmalleja, joihin useimmiten saa valittua myös nelivedon.
Tekninen kehitys on osaltaan ollut huimaa. Elektroniikan lisääntyessä ovat myös nelivetojärjestelmät ottaneet aimo harppauksia eteenpäin. Kaikilla pyörillä raapiva auto voi olla toteutettu monella tavalla. Toriparlamentin vihkiytyneen maastoautofanaatikon mielestä ainoa oikea neliveto omaa alennusvaihteet, kun tavikselle kelpaa avustava neliveto, jossa toisen akselin pyörille välitetään voimaa vain tarvittaessa.
Heikentynyt teiden kunnossapito ja erähenkiset harrastukset vaikuttavat nelivetoautojen kysyntään. Tämä on huomattu myös autoliikkeissä.
– Kotimatkan varrelle sattuvat soratiet luovat tarvetta nelivetoiselle autolle, kertoo Auto-Killan myyntipäällikkö Mikko Oksanen.
Neliveto yhdistetään yleensä isompiin autoihin.
Oksasen mukaan näin toki on, mutta tarjontaa on tullut lisää varsinkin huokeampaan päähän. Oksanen kertoo maasturimalleista puolet myytävän nelivetoina, kun henkilöautomallien kohdalla lukema on noin viidenneksen luokkaa.
Samoilla linjoilla on myös Savilahden Auto Oy:n johtaja Teemu Pulliainen.
– Meidän merkin eli Volkswagenin kohdalla hyötyajoneuvoista puolet luovutetaan nelivetoisina.
Pulliainen painottaa nelivetoisen henkilö- tai tavara- auton olevan hyvin pidettynä ja asiallisella mittarilukemalla varustettuna haluttua tavaraa vaihtoautorivistössä.
– Uusien nelivetomallien kohdalla hintaero on kaventunut kaksivetoisiin nähden, koska polttoaineenkulutus ja sitä kautta päästöt ovat laskeneet. Se tietää pienempää autoveroa ja edelleen alhaisempaa hankintahintaa.
Jotain älykkäämmistä nelivedoista kertoo se, että vaikka renkaista vain yksi olisi pitävällä alustalla, lähtee auto etenemään. Autoliikkeillä ei ole mitenkään mahdollista pitää kaikkia nelivetoisia autoja koeajettavina. Siksi varsinkin talviaikaan maahantuojat tekevät paljon kiertueita, joissa uusimpiin joka pyörällä vetäviin autoihin pääsee tutustumaan.
Savon Autokeskuksen myyntipäällikkö Jarkko Parkkinen kertoo myös nelivetoisten olevan yhä halutumpia.
Käytettynä hintaero on kapeampi kaksi- ja nelivetoisten välillä. Parkkisen mukaan tekninen kestävyys on hyvällä tasolla, eikä mörköjä tekniikan kestämisen kanssa ole.
– Tämä ei ole enää pelkästään pohjoisen juttu. Etelä-Suomen ihmiset haluavat samalla tavalla ostaa nelivetoautoja, joiden avulla huono keli tuntuu helpommalta, Parkkinen tietää.
Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Kari Lampinen kertoo puolestaan Mikkelin liikkeestä myytävien uusien BMW-henkilöautojen olevan jo 70 prosenttisesti nelivetoisia.
– Siihen ovat vaikuttaneet osaltaan maahantuojan kovat kampanjatarjoukset, mutta yhä suositumpia ne ovat.