Ranskalainen Citroën on aina kulkenut omia latujaan. Nykyään DS-mallit pitävät merkin persoonallista mainetta yllä.
Sana normi tai normaali on joutanut ensimmäisenä romukoppaan, kun Citroënin suunnittelijat ovat saaneet tehtäväkseen luoda DS-malleja. Lopputulos on tarkoitettu niille, jotka hakevat autoltaan jotain erilaista.
Mallin erottaa jo kaukaa, siitä pitävät huolen omaperäinen yhdistelmä urheiluautoa ja farmaria. Voimakkaasti muotoillut kyljet ja ajovaloista etuikkunoihin johtava kromilista korostavat auton sivulinjaa. Sisällä ei muovi näyttele pääosaa, vaan olemukseen vaikuttavat voimakkaasti metalli ja nahka. Varsinainen juju on lentokonemainen kuljettajan ympäristö. Voimakkaan korkea keskikonsoli ja moniosaisen lasikaton keskellä kulkeva katkaisijapaneeli tuovat mieleen lentokoneen ohjaamon: kaikki on tyköistuvaa ja vähintäänkin läsnä, myös vieruskaverille.
Mittariston tärkeimmät tiedot heijastetaan suoraan näkökenttään, navigaattori mukaan lukien. Hieman edempänä etukannen alla on moderni, Euro6-päästönormin täyttävä BlueHDi180- moottori, jonka perään on pultattu Aisinin 6-portainen automaattivaihteisto. Moottorissa on typen oksidien päästöjä pienentävä järjestelmä. Systeemi sisältää SCR-katalysaattorin ja ureajärjestelmän.
Moottorin värinöitä on pantu kuriin kampiakselia vastakkaiseen suuntaan pyörivän tasapainotusakselin avulla. Voimanlähteen saa myös 150 hevosvoimaisena versiona. Suomen tuontiohjelmaan ei kuulu lainkaan matalatehoinen, 136 hevosvoimainen versio. Kun ottaa huomioon auton 1600 kilon omamassan, niin moottorin kehittämät kulutus-ja suorituskykylukemat ovat mukavaa luettavaa.
Autosta on olemassa myös hybridiversio, joka raapii tarvittaessa neljällä pyörällä. Alhaisissa nopeuksissa, kuten kaupunkiajossa, autolla voi ajaa myös pelkän sähkön varassa. Takapyörien veto tapahtuu sähkömoottorien turvin, joten varsinaista voimalinjaa ei tarvita lainkaan.
Valmistajan mukaan älykäs vetoluistonesto voidaan yhdistää ESP-järjestelmään. Kuljettajan apuna ovat myös automaattinen ajovalojen ohjaus valoisuuden ja liikenteen mukaan sekä videotekniikan avulla toimiva kaistavahti. Moniosainen A-pilari kaipaa totuttelua, sillä näkyvyys sen taakse on hieman rajallinen.
Ketomaa piti kokonaisuudesta
Pikkupakkasilla ja pöperölumessa DS5:sta testannut rallikuljettaja Jari Ketomaa piti auton ajo-ominaisuuksia positiivisina. Varsinkin etenemiskyky ja vetopito olivat hyvällä tasolla.
– Jousitus on suunniteltu onnistuneesti, ja vaikka painopiste muuttuu kiihdytettäessä, niin kokonaisuus toimii.
Ammattimiehen käskemänä meno maistui myös sivutiellä, juuri Ketomaan mieleisessä ympäristössä. Mikään kilpa-auto DS5 ei tietenkään ole, vaan onnistunut sekoitus täsmällistä käytöstä ja mukavuutta.
Se ei ole helppo yhdistelmä toteuttaa.
– Ääritilanteessa auto ohjautuu tunnokkaasti ja lähtee terävästi kääntymään kuljettajan haluamaan suuntaan. Terävän alkukääntymisen jälkeen auto puskee maltillisesti kääntyen edelleen johdonmukaisesti, juuri niin kuin pitääkin. Tämä on poikkeuksellinen piirre ranskalaisille autoille.
Auton moottori tarjoaa mahtavat voimavarat kiihdytyksiin.
– Moottori on nykyaikaisuutta parhaimmillaan.
Ei vie paljon polttoainetta ja ohi todellakin pääsee, Ketomaa totesi pitkän koeajolenkin jälkeen.
Koska jousitus on mukavuuspainotteinen ja moottori hyvin voimakas, niin pientä hintaa pitää maksaa kiihdyttäessä tuntuvasta pienestä vetelystä. Talvirenkailla tosin on aina vaikutuksensa tähän asiaan, kesärenkailla ranskatar kiihtyy varmasti suorempaan.
Citroën DS5 BlueHDi So Chic aut.
- Hinta: 40 500,51 € (hinnat alk. 37 996,09 €)
- Moottori: 1 997 cm3 (4-syl., turboahdin)
- Suurin teho: 180 hv/133 kW (3 750 rpm)
- Max vääntö: 400 Nm (2 000 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 9,2 s
- Huippunopeus: 220 km/h
- Kulutus: 4,1/4,4/5,1 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 -päästöt: 114 g/km (yhdistetty)