Pitkäjärven ja Kenkäveron kohdalla toteutettava viitostien remontti on edennyt vauhdilla. Uuden tielinjauksen vaatimat maaleikkaukset alkavat olla pääosin valmiina. Rakennekerrosten ajaminen aloitettiin viime viikolla.
Rakennusurakkaa toteuttavan Destia Oy:n työpäällikkö Harri Korhonen sanoo, että myös sillanrakennustyöt ovat alkaneet. Sammonkadun ylikulkusillan paalutukset ja pilarimuotit on tehty, samoin kuin sillan kansimuotin telineiden rakentaminen. Myös Ristiinantien ylikulkusillan paalutukset ovat valmiina ja telineiden pystytys alkaa lähiviikkoina. Työn alla on myös hulevesien johdatusjärjestelmä.
Kaihun alueen ramppien massanvaihtotyöt ovat puolivälissä. Ristiinantien viereen tulevan uuden rampin kohdalla työskentelevä oululainen Mika Karjalainen kaivoi pitkäpuomikoneella suomutaa eli ”lälliä” kolmen metrin syvyisestä mutalikosta.
– Pehmeä maa-aines läjitetään kuivumaan rampin kainaloon ja tilalle otetaan kantavaa tavaraa eli louhetta. Lällialtaan annetaan kuivua, jonka jälkeen se maisemoidaan. Ruoppausmassaa on koko hankkeella 40 000 kuutiota. Tässä paikassa massaa on noin 15000 m3, Karjalainen sanoo.
– Louhetta menee 300000 tonnia suurimmaksi osaksi rakenteisiin. Se tulee Metsä-Sairilasta alihankkijan kivenottamolta. Muita jalostettuja kiviaineksia tulee 150 000 tonnia, Korhonen lisää.
Risteyksen vastakkaisella kulmalla tehtiin paalutusta. Lähes 30 vuotta paalutuksia tehnyt Paavo Hyttinen odotteli, kun maahan juntatun kalliokärkisen rautaputken päälle hitsattiin parhaillaan toista rautaputkea. Miehen mielestä haastavinta työssä on pitää kone kunnossa ja tehdä sillä rauhallisia sekä hallittuja liikkeitä.
– Tässä on paljon vaaratilanteita. Tyvi ja hitsattava jatko painavat yhteensä 6 700 kiloa. Paalusta tulee yli 25 metriä korkea, Hyttinen sanoo.
Neljän kilometrin matkalle tehtävällä VT5:n parantamishankkeella on varsin työllistävä vaikutus. Urakoitsijoita tulee 30–40 eri yrityksestä, noin 150 kilometrin säteellä Mikkelistä. Projekti työllistää konekalustoja, kaivavia yksikköjä, paikallisia kuljetusliikkeitä, betonitoimittajia ja rakennustarvikemyymälöitä sekä majoitusliikkeitä.
Työtä tehdään aamuseitsemästä iltakahdeksaan ja päivittäinen työmaavahvuus liikkuu 30–50 henkilössä. Työmaalla liikkuu esimerkiksi kahdeksan kaivinkonetta ja kymmenkunta kuorma-autoa.
– On meillä sellainen 13 tonninnen täryjyrä ja yksi monitoimikone, jota sanotaan ”höpömönkijäksi”, Korhonen naurahtaa.
Työjohtaja toivoo, että tienkäyttäjillä olisi ymmärrystä poikkeuksellisiin liikennejärjestelyihin sekä malttia hidastaa vauhtia nopeusrajoitusten mukaisiksi.
– Tarkoituksena on saada liikenne siirtymään uudelle linjarakenteelle ensi syksynä. Vuoden 2016 lopussa työt painottuvat nykyisen viitostien muokkaamiseen. Tietyön arvioidaan valmistuvan vuonna 2017. Hankkeen kustannusarvio on noin 27 miljoonaa euroa. Liikennevirasto on hyväksynyt Mikkelin ja Juvan välisen tiesuunnitelman, jonka kustannusarvio on noin 115 miljoonaa euroa. Valtion rahoitus ei ole vielä varmaa, mutta sen toivotaan järjestyvän seuraavan hallitusohjelman yhteydessä.