Autokauppa voi tulla myös verenperintönä. Mikkeliläisen Timo Vesangan kohdalla voitaneen puhua jo varsinaisesta ”sukuviasta”.
Hiekkalaatikkoikäisestä asti kauppaa pikkuautoilla ja kelloilla tehnyt Timo palasi tavallaan juurilleen lokakuun alussa. Pitkän kierroksen jälkeen työpiste löytyy samasta paikasta kuin reilut 20 vuotta sitten. Silloin Kaapelikadun alussa työnantaja oli Mikkelin Automarket, nyt Kärkimerkit.
– Ura autokauppiaana alkoi vuonna -89 Varkauden suunnalla Koskenniemen Autossa, joka myi silloin Saabia, Seatia ja Mitsubishia. Pian sen jälkeen muutin tänne ja tulin töihin silloiseen Volkswagenia edustaneeseen Automarketiin, Timo muistelee.
Varkaudesta kotoisin oleva mies tietää tarinoita ja omaa kokemusta autokaupasta enemmän kuin moni arvaisi. Timon veljet työskentelevät autokauppiaina, samoin toimivat aikoinaan myös isä ja isän veli sekä isoisä.
Pitkällä ajanjaksolla on nähty nousuja ja laskuja. Silloisen -90-luvun laman aikana Timo ehti juuri vaihtaa työpaikkaa, kun Automarket meni nurin. Sen jälkeen mies tunnettiin Konekinnarin automyyjänä pitkään. Kokemusta on kertynyt autokaupasta Mikkelin ja Varkauden lisäksi myös Juvan ja Jyväskylän maisemista.
Vuonna 2010 Timon elämä kuitenkin muuttui kerralla. Viikot olivat täyttyneet työnteosta ja lepo oli jäänyt vähiin. Kiireinen ja aina menossa olevan myyntimies pysähtyi lopulta kertalaakista. Ja se laaki olikin suora isku sydämeen. Rajun infarktin seurauksena oli edessä pitkä lepojakso ja elämänarvot menivät uusiksi. Kiire vaihtui terveellisempää elämäntapaa arvostavaksi.
– Lääkäreiden mukaan minun ei pitäisi olla elossa tai korkeintaan vihanneksen tasolla. Kova elämänhalu ja läheisten tuki toivat minut takaisin, mies kiittelee.
Timo voisi halutessaan olla sairaseläkkeellä, mutta siihen mies ei halua taipua. Halu tehdä kauppaa on kova ja viime kuun alusta tarjoutui uusi tilaisuus autokaupan tekoon, kun Citroëneja myyvä erikoisliike Kärkimerkit haki toista myyjää Rami Hurskaisen kaveriksi. Reilun kuukauden perusteella pesti tuntuu juuri sopivalta.
– Työkaveri ja esimies ovat mukavia ja tukea on tullut, jotta pääsee talon tapoihin perille.
Oma panos tulee Timon mukaan olemaan se suurin haaste. Osa-aikainen työ luiskahtaa helposti kohti pidempää päivää. Sekään ei haittaa, jos pitää paineen kurissa.
– Se on vähän sama kuin lähtee ajamaan moottorikelkalla. Kun kypärän laittaa päähän ja leukaremmin lukko loksahtaa kiinni, niin se on menoa. Mutta sen pitää olla nyt rentoa, kertoo mies, joka on nähnyt myös elämän varjopuolen.
Uran varrella on moni asia muuttunut. Autojen hinnoittelu tehtiin ennen laskemalla tietyn kaavan mukaan, kun nyt ne katsotaan suoraan tietojärjestelmistä. Silti lopputulos on Timon mukaan hyvin sama, laski hinnan miten päin vaan.
– Ilman nettiä ja Keltaista Pörssiäkin on pärjätty, Timo kertoo naurahtaen.
Citroënin myynti on useamman merkin kokemuksen omaavalle konkarille uusi tuttavuus.
– En ole koskaan ollut mikään ranskalaisvastainen, joten haaste tuntuu oikein mukavalle.
Timon esimies Niko Schulman kertoo heidän työvoimansa lisääntyneen toisella puolella. Hänen oma rooli on kiertää eri pisteiden välillä ja tuurata tarvittaessa vapaita ja lomia. Syksy on sujunut hyvin ja merkin sisäisessä myyntikilpailussa Hurskainen oli toiseksi paras Citroën-myyjä koko valtakunnassa. Schulmanin mukaan työtä on kuitenkin paljon jäljellä.
– Oli hyvä että saatiin kokenut alueen tunteva kaveri hommaan mukaan. Seuraavana pitää saada jo tilatut isot kyltit katolle asti, Schulman suunnittelee.