Rengaspiste muutti Arinakadulle

15.10.2014 Auto & Kone
Valmiina talveen. – Rengasvaraston pitää olla kunnossa ennen sesonkia, tietää Mikkelin Rengaspiste Oy:n yrittäjä Toni Laitinen.

Talven lähestyessä rengaskauppiaat ovat valmiina sesonkiin. Näin on asian laita myös Arinakadulle muuttaneella Mikkelin Rengaspisteellä.

Aiemmin Karikossa toimineen liikkeen kesä ja alkusyksy on ollut kiireinen. Töiden ohessa on tehty muuttoa ja siirretty koko rengasvarasto kaupungin toiselle puolelle.

– Kesäkuun ajan jouduimme myymään eioota, kun muutimme tänne, kertoo Rengaspisteen toinen yrittäjä Toni Laitinen.

Lisää muutoksia on tulossa, sillä yritys liittyi hiljattain First Stop-rengasliikeketjuun.

Vuodesta 2007 rengasalalla työskennellyt Laitinen osti Karikossa toimineen Mikkelin Rengaspalvelun varaston ja työkalut yhdessä yrityksen toisen omistajan Mikko Liukkosen kanssa Ali Laamaselta ja Vesa Laitiselta. Maaliskuun alussa toteutuneen yrityskaupan myötä Laitisesta tuli yrittäjä tuttuun työympäristöön.

– Työnjako on sellainen, että minä vastaan rengasmyynnistä ja Mikon vastuulla on esimerkiksi yrityksen maksuliikenne.

Oman taipaleen aluksi tuli tieto, että vuokrasopimus Karikon liiketiloissa sanottiin irti. Uudet tilat löytyivät Arinakatu 3:sta.

– Tässä on puolet vähemmän tilaa, mutta kahdella isolla nosto-ovella varustettu halli palvelee meitä ja rengasasiakkaita hyvin, Laitinen kertoo muutoksista.

Varsinaiset asiakaspalvelutilat sijoittuvat erilliseen, hallin edessä sijaitse- vaan toimistorakennukseen. Näinä päivinä valmistuvissa asiakaspalvelutiloissa asiakkaat voivat rauhassa solmia rengaskauppoja ja odotella työn valmistumista.

Uudelta ketjuyhteistyöltä Laitinen odottaa paljon. Markkinointi yhdessä ison toimijan kanssa, yhteneväinen ulkoasu ja tunnetut tuotemerkit ovat eduksi. Rengasmyynti on joka tapauksessa hyvin kausiluonteista, ajatukset ovat aina seuraavassa sesongissa. Laitinen uskoo tämän syksyn ja alkutalven myynnin olevan hyvällä mallilla. Syynä siihen on leuto viime talvi.

– Viime talvena rengashankintoja siirrettiin eteenpäin, kun pärjättiin huonommilla renkaillakin. Nyt on monessa tapauksessa pakko ostaa uudet talvipyörät, sillä koko talven ajan jatkunut asfaltilla ajaminen söi pehmeää talvirengasta totuttua nopeammin, Laitinen ennakoi.

Sesonkien välillä ei tarvitse pyörittää peukaloita. Kuten aiemminkin, yritys tarjoaa myös autojen korjaus- ja huoltopalveluita. Laitinen palvelee yhdessä Marko Nevanojan kanssa asiakkaita ympäri vuoden ja sesonkiaikaan apuna on myös apulaisia. Liukkonen on myös mukana toiminnassa, mikäli muilta tehtäviltään vain ehtii.

Rengasliikkeen palveluihin kuuluvat myös ohjauskulmien tarkastukset ja säädöt. Entistä suurempien ja arvokkaampien talvirenkaiden kanssa on ohjauskulmien oltava juuri kohdallaan, jotta päästään maksimaaliseen kilometrisuoritteeseen.

– Talvirenkaat menettävät pito-ominaisuutensa kolmen-viiden vuoden jälkeen. Pitävä pehmeä kumi muuttuu kovaksi ja sen jälkeen meno ei ole turvallista, Laitinen tähdentää.

Rengaskauppiaiden kilpailu on koventunut viime vuosien aikana rajusti, sillä verkkokaupoista ostetaan renkaita entistä enemmän. Mistä kuluttaja sitten tietää, mikä on luotettava talvirengasostos?

– Hyvä rengas on suunniteltu pohjoismaiden olosuhteisiin. Tunnettujen suurten valmistajien tuotteet ovat turvallisia valintoja, mutta aina pitää muistaa mihin käyttötarkoitukseen rengas tulee ja kuinka painavaan autoon.

– Rengas on aina kompromissi eri ominaisuuksien väliltä. Kaikkia parhaita ominaisuuksia ei saa koskaan samassa paketissa, Laitinen painottaa.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0