Menestys ajotaitokilpailuissa alkaa olemaan jo selviö Toni ”Dona” Kuosmaselle. Kolmas maailmanmestaruus ratkesi lopulta selvästi.
Joka toinen vuosi miteltävä taitoajokilpailu on lähinnä Euroopassa ja Afrikassa toimivan kattojärjestö UICR:n (International Union of Professional Drivers) järjestämä. Tämän syksyn kilpailu käytiin Puolan Krakovassa, jossa kilpailualueeksi oli varattu lentokenttä. Eri sarjoihin osallistui useita suomalaisia Rahtarit ry:n edustamina. Suomeen ainoan maailmanmestaruuden toi mukanaan Toni Kuosmanen puoliperävaunujen sarjasta.
Ensimmäisen kerran Kuosmanen pokkasi ykköspalkinnon Luxemburgista vuonna 2006. Pari vuotta sitten plakkariin napsahti toinen mestaruus Etelä-Afrikasta. Tämän syksyn kisoihin Kuosmanen pääsi ilman osallistumista kansallisiin ajotaitokilpailuihin. Tavallisesti tie MM-kisoihin käy SM-kilpailujen menestyksen kautta. Kahden vuoden ajalta pisteet lasketaan yhteen ja tämän rankingin mukaan tie aukeaa kansainvälisiin mittelöihin, jos on auetakseen.
Erikoiseksi Otavan Metalli Oy:n toisena yrittäjänä toimivan Kuosmasen menestyksen tekee se, että hän ei ole ajanut puoliperävaunulla työkseen vuosikausiin. Metallinkierrätysajot suoritetaan pääasiassa ajoneuvoyhdistelmällä tai pelkästään kuorma-autolla.
– Harjoittelin puoliperävaunulla ajamista muutamia kertoja Kuljetusliike Kanervan kalustolla. Mestari kertoo ajoharjoittelua kertyneen kuin itsestään -90-luvulla ollessaan jäteauton kuljettajana. Silloisen työkaverin Hannu Hyyryläisen kanssa lyötiin vetoa useammista sämpyläkahveista.
– Jäteastiat olivat yleensä pihan perimmäisessä nurkassa ja matkalla oli kalliita autoja, joita piti tietenkin varoa kaikilla tavoin, Kuosmanen kertoo.
Kipinä ajohommiin syntyi jo lapsena. Silloin nuori Kuosmanen oli itse ihaillut enonsa traktorilla peruuttamistaitoja täyden heinäkuorman kanssa ladon ovista sisään.
Itse kilpailu käsitti kaikkiaan 13 eri rastia, jotka ajetaan peräkkäin yhden alle 10 minuutin ajosuorituksen aikana. Vaikka ajotaitokilpailu ei olekaan mikään varsinainen nopeuskilpailu, niin kuhnia ei silti kannata, sillä myös kuluneesta ajasta kertyy virhepisteitä. Taskuperuutus oli monelle kilpakumppanille se Akilleen kantapää. Etukäteen määriteltyyn syvyysetäisyyteen piti päästä mahdollisimman lähelle. Kuosmasen raja oli 70 senttimetrin kohdalla ja kun jarrut olivat kiinni, tulos oli 92 senttiä. Ei hullummin sivupeilistä katsottuna vajaan 20 metrin päästä.
– Jostain sitä pitää yrittää saada kiintopisteitä, johon etäisyyksiä voi verrata, Kuosmanen taustoittaa.
Hermopelin merkitys on myös ajotaitokisoissa se kaikkein tärkein asia. Kenttä on täynnä taitavia, karsintojen kautta koulattuja kuljettajia. Menestyksen ero tapahtuu korvien välissä, sillä kilpailuauto on kaikille sama – uusi ja tuntematon. Itse tehtävät eivät maailmanmestarin mukaan ole mitään ihmetemppuja.
– Eihän savikiekkojen pudottaminenkaan haulikolla ole niin kovin monimutkaista hommaa, mutta olympialaisissa parhaiten hermonsa hallitseva voittaa, Kuosmanen vertaa osuvasti.
Omasta tekemisestään Kuosmanen ei paljoa meteliä halua. Jännitys kuuluu asiaan, mutta kilpailusuorituksen alkaessa se häviää.
– Itseluottamus kasvaa, kun huomaa että tämä sujuu. Mutta pitää siinä osua hyvä päiväkin kohdalle. Nyt on muutaman kerran osunut, mestari toteaa voitoistaan.
Kahden vuoden päästä ajotaitokilpailu järjestetään Suomessa ja Jyväskylässä. Sinne Kuosmanen pääsee tittelinsä turvin puolustamaan mestaruutta.
– Katsotaan sitten, jos se hyvä päivä osuisi vielä kohdalleen, kautta aikojen ensimmäinen ajotaitokisojen triplamaailmanmestari päättää.
MM-Ajotaito 2014
Kuorma-auto (27 kilpailijaa) 1. Nico Vlaar Hollanti, 2. Harry Winqvist Suomi, 3. Harrie Wielens Hollanti.
Puoliperä (30 kilpailijaa) 1. Toni Kuosmanen Suomi, 2. Walther Theo Sveitsi, 3. Izaak De Baat Hollanti, 4. Detlef Karstens Saksa, 5. Steffen Selle Saksa, 6. Timo Tiilola Suomi, 7. Mariusz Skupinski Puola, 8. Kay Hansen Saksa, 9. Giacomo Lo Bue Belgia, 10. Mikko Rautalin Suomi… 20. Niko Hyppönen Suomi.
Täysperä (28 kilpailijaa) 1. Kurt L’eclose Belgia, 2. Mario Kuchne Saksa, 3. Stens Peter Hollanti, 4. Janne Hötti Suomi, 5. Tero Sikkara Suomi, 6. Ralf Ruscher Saksa, 7. Perkovic Zvonko Slovenia, 8. Thomas Fuhrer Sveitsi, 9. Arkadiusz Wieczorek Puola, 10. Thomas Scheidt Saksa… 16. Jyrki Korpelainen Suomi.