Osuu ja uppoaa

|

Segway Villainin räyhäkkä ulkonäkö ja väritys saa päät kääntymään

Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla.

JARNO LAATIKAINEN

Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta jotain tuttua siinä on. Ulkomuodoissa on selvä yhtymäkohta crosskart-autoihin, joissa on voimaa kuin pienessä kylässä. Niin on tutustumisen kohteena olleessa Segwayssakin. Litrainen, kahdella kannen yläpuolisella nokalla varustettu tonnikas moottori kehittää 105 hv.
Läpivirtaavan ohjaamon tilalle on saatavilla lämpöohjaamo, jonka avulla ajoneuvosta kehkeytyy talvikelpoinen. Nelivetoisena Segway sopii liukkaille keleille, ja turvallisuutta luovat myös joka nurkassa vaikuttavat levyjarrut. Ohjaustehostimen voi säätää jäykemmäksi tai löysemmäksi kahdesta asennosta.

Etuperän lukon voi kytkeä halutessaan päälle, mutta taka-akselilla kumpikin pyörä raapii aina. Renkaat ovat normimönkijää reippaamman kokoiset, halkaisijaltaan peräti 29 tuumaa. Segwayn käyntiääni on metallinen ja runsaasti kierrättämällä suorastaan kireä. Liikkeellelähtö vaatii reippaasti kaasua, mutta tarpeeksi kun painaan niin myös tapahtuu.
Sen verran eksoottisen näköinen Villain on, että myyjäliike JS-Motorsin myyjä Konsta Törnen mukaan asiakkaat ovat kyselleet voiko tällä ajaa tieliikenteessä. Kyllä voi, ja vieläpä vakuutuksien suhteen edullisen traktorimönkijästatuksen kautta. Nopeus on rajoitettu tällä T1b-ajoneuvoluokan laitteella 60 kilometriin tunnissa.

Automaisuudet eivät lopu raakaan tekniikkaan, sillä tarjolla on 10,4” multimedianäyttö. Siihen voi heijastaa vaikkapa navigaattorinäkymän puhelimen avulla. Luuriin voi ladata oman sovelluksen, jonka kautta voi kytkeä virran päälle. Lisäksi sovelluksen kautta voi nähdä ajoneuvon sijainnin ja tarkastella perustietoja bensamäärästä lähtien.
Ainoa miinuspuoli mustavihreässä karkissa on hinta. Kun 20 kiloeuron päälle lyödään vielä kuuden tuhannen euron lämpöohjaamo, onkin hintaa jo kertynyt pienen perheauton verran. Mutta jos liitua löytyy, on Segwaylla varmasti kiva piirtää.

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Cruisaten kylänraitti täyteen

|
Toista kertaa järjestetty Haukivuori Cruising keräsi 10.9. jo liki 90 ajoneuvoa Asemankylän raitille. Uutuutena oli mm. tuning-osasto, ja myös raskaita ajoneuvoja oli paljon. Päivä ...

Dieselit kelpaavat jälleen

|
Ukrainan kriisin aikana on eri voimanlähteillä toimivien autojen kiinnostavuudessa nähty melkoista heiluntaa. Nyt tilanne on rauhoittumassa. JARNO LAATIKAINEN Syyskuun puolivälin tunnelmat olivat mikkeliläisissä autoliikkeissä ...

Niropatin toinen painos

|
Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla. JARNO LAATIKAINEN Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. ...

Rengassarjaan 40 muovipulloa

|
Saksalainen Continental toi markkinoille renkaan, jonka runko perustuu kierrätetystä muovista valmistettuun polyesterilankaan. JARNO LAATIKAINEN Uutta materiaalia käytetään ensimmäiseksi kesärengassarjoissa ja se korvaa perinteisen polyesterin ...