Polttavaa kuumuutta ja rengasrikkoja

|

Suur-Saimaan ympäriajoon osallistui tänä vuonna yli 200 autoa. Osallistujat kävivät tehtävärastilla Anttolan satamassa.

Suur-Saimaan ympäriajo houkutteli mukaansa suuren joukon kävijöitä kahden vuoden tauon jälkeen

SELMA RIEPPONEN

Suomen parhaaksi ajotapahtumaksi luokiteltu Suur-Saimaan ympäriajo on muodostunut suurimmalle osalle kävijöistä jo perinteeksi. Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestetyssä tapahtumassa oli kohdillaan niin sää kuin tunnelma. Lauantaina Lappeenrannasta lähtenyt autokulkue saapui päivän päätteeksi Anttolaan, jossa oli tehtävärasteja sekä majoitus yön yli. Sunnuntaina matka jatkui Mikkelin kautta takaisin Lappeenrantaan.

Ollinmäen viinitilalle tauolle saapuneelle kaveriporukalle Suur-Saimaan ympäriajo on jokakesäinen tapahtuma.
-Ollaan täällä kuudetta kertaa ja ensimmäistä kertaa taidettiin osallistua 2013. Aikaisempina vuosina ei ole ollut näin kuuma. Tämän ikäisille ukoille ja autoille on aika tukala keli, kuvailee ympäriajoon osallistunut Tapani Laaksonen.
Laaksonen ystävineen sai matkalla Imatralle ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun yhdestä autosta räjähti rengas kesken ajon. Auto onneksi pysyi tiellä eikä tilanteesta koitunut kenellekään suurempaa vaaraa. Rengasrikosta huolimatta porukan mieliala pysyi yhä korkealla.
-Tästä tulee murskavoitto. Tähän mennessä on mennyt erinomaisesti, kun tehtävärasteiltakin tuli täydet pisteet, kertovat miehet intoa puhkuen.

Anttolan satamassa olleilla tehtävärasteilla autokunnat pääsivät heittämään paperilennokkeja sekä mittaamaan vettä. Sataman rastilla yleisö pääsi ihailemaan vanhoja autoja. Kiinnostuneiden joukossa oli myös Timo Soinvirta.
-Iso jenkkipelti kiinnostaa, ja siksi tapahtuman seuraamisesta on muodostunut perinne. Kaikki autot ovat todella hienoja, ja joskus olisi haaveissa omistaa itse samanlainen.
Autohaaveen käydessä joskus toteen aikoo Soinvirta itsekin osallistua Suur-Saimaan ympäriajoon.

Ympäriajoon osallistuneiden lauantaipäivä päättyi Anttolanhoviin, jossa vietettiin iltajuhlia sekä majoituttiin yön yli. Timo Kaunosen autokunta oli saapunut Anttolanhovin parkkipaikalle rastipaikat suoritettuaan.
-Tämä on 17. kerta, kun osallistun. Ensimmäisen kerran olin mukana 2006 vuoden kieppeillä, muistelee Kaunonen.

 

Nostalgia kiinnosti
Kalervo Ahvenainen oli saapunut ihailemaan aikaisempien vuosien tapaan Suur-Saimaan ympäriajoa.
-Täällä näyttää oikein hyvältä. Joka vuosi autojen lähtö edelliseltä pysähdyspaikalta vain viivästyy ja sitten pitää odotella aika kauan täällä Anttolan päässä.
Ahvenaisen kiinnostus autoja ja yleisesti kaikkia koneita kohtaan lähti 60-luvulla, hänen saatuaan ajokortin.
-Vielä ei ole näkynyt kauhean vanhoja yksilöitä. 50-luvun autot ovat kaikista mukavimpia, naurahtaa Ahvenainen.

 

Jokavuotinen perinnetapahtuma
• Suur-Saimaan ympäriajo järjestetään tänä kesänä 28. kerran. Kahtena edellisvuotena tapahtumaa ei ole pidetty koronan takia. Etelä-Karjalan Vanhat Ajoneuvot ry:n puheenjohtaja Pasi Sotarauta oli tänäkin vuonna mukana järjestämässä Suur-Saimaan ympäriajoa.
• Ensimmäisenä kertana mukana oli vain 30-40 ajoneuvoa. Tänä kesänä ajoneuvoja oli vähemmän kuin normaalisti, vähän yli 200.
• Tapahtumaan osallistuneet ajoneuvot ovat vähintään 30 vuotta vanhoja eli ne luokitellaan museoajoneuvoikäisiksi. Museoajoneuvostatus ei kuitenkaan ole vaatimus osallistuville ajoneuvoille. Tänä kesänä vanhin osallistunut ajoneuvo oli vuodelta -29 ja uusin vuodelta -91.
• Vanhojen autojen säästämiseksi ympäriajon reitti onkin suunniteltu niin, että pääasiassa pysytään poissa suurilta valtaväyliltä, Sotarauta tarkentaa.
• Kulkureitti on joka vuosi samanlainen, mutta osallistujien toiveita kuunnellaan ja näin ollen pieniä muutoksia reittiin voidaan tehdä.
• Sotarauta kertoo Suur-Saimaan ympäriajon tulevaisuuden näyttävän kirkkaalta, koska tapahtumasta kiinnostuneita on useita. Mukana on osallistujia monilta aikaisemmilta vuosilta, ja uusia tulee koko ajan lisää.
• Muutama vuosi sitten mukana oli vielä neljä kaikki tapahtumat kiertänyttä henkilöä. Nyt taitaa olla jäljellä enää yksi, sillä muut ovat valitettavasti edesmenneitä, muistelee Sotarauta.

Sähkö-Emppu näyttää tietä

|
E-sarjan Mercedes-Benz on ollut yksi automaailman ikoneista jo yli 50 vuoden ajan. Sähköautoaikakaudella samaa yrittää uusi EQE, mutta millä eväin? Sukkulamainen muotoilu on tutun ...

Aliarvostetuimmat automerkit ovat myös halutuimpia

|
Suomalaiset arvostavat perinteisiä automerkkejä, Tesla ei pärjää mielikuvissa JARNO LAATIKAINEN Suomen aliarvostetuin automerkki on Dacia. Sitä mieltä on 15 prosenttia äskettäin auton hankkineista suomalaisista. ...

Old Timer Run heinäkuun toisena viikonloppuna

|
Harrasteajoneuvotapahtuma Old Timer Run järjestetään nyt jo 31. kertaa, ja poikkeuksellisesti heinäkuun toisena viikonloppuna. – Syy siirtoon on Farmari 2022-tapahtuma. Visulahden alueelle ei sinä ...

Maanteillä tehdään niittoa ja viivojen maalausta

|
Keltaiset viivat ovat katoamassa ensi kesään mennessä. Itä-Suomessa jatketaan tänä kesänä keltaisten ohituskieltoviivojen maalaamista valkoiseksi. Värimuutostyötä on tehty jo laajalti parin vuoden ajan, ja ...

Etelä-Savon Katsastukselle uusi omistaja

|
A-Katsastus osti ketjun, johon kuuluu myös Etelä-Savon Katsastus. PETRI P. PENTIKÄINEN 160 toimipisteessä Suomessa autoja katsastava A-Katsastus Group on allekirjoittanut sopimuksen Keto1Groupin ja Autokatsastus ...