Seppo Kovanen on uusi Porsche-mestari

|

Seppo Kovanen aikoo pitää 11 kiloa painavan mestaruuspokaalin myös ensi kaudella.

Hirvensalmelainen autourheilun konkari pokkasi 11 kiloa painavan voittopokaalin.

Pitkän linjan autourheilija Seppo Kovanen on vuoden 2021 Porsche Club Racing -mestari. Kovanen voitti luokan pääkaupunkiseudulla toimivan HSSR Racingin autolla Porsche 944 S2.
Sarjassa on nimensä mukaisesti vain Porscheja. Tiimi sai kaksoismestaruuden, sillä tiimipäällikkö Pasi Kupiainen voitti oman luokkansa Porsche 987 Cayman S -autolla.

Kovasen autourheiluharrastus alkoi jo 1970-luvun lopulla autosuunnistuksessa. 80-luvulta alkaen Kovanen on ajanut mm. rallia.
Porsche Club Racing -sarjassa Kovasella oli nyt toinen kausi. Ensimmäisellä autolla ”ei kerinnyt”, toiselle kaudelle saatiin sellainen peli, jolla pärjää.
Tyypillisellä kisakäyttöön tehdyn Porschen moottorilla ajetaan sata tuntia. Paras viritys on kuitenkin ratin ja penkin välissä. Rata-ajossa tärkeintä on ajaa maksimaalista nopeutta niin, ettei menetä pitoa.

Porsche 944 S2 kulkee tarvittaessa 250 km/h ja tehoa löytyy 240 hevosvoimaa. Tämän vuoden mestaruus irtosi Seppo Kovasen mukaan hyvän auton ansiosta.

– Kun löytää autolle sopivan rengaspidon, täytyy mennä juuri sillä rajalla. Ajolinjojen pitää olla kohdallaan. Niissä jo kymmenen sentin heitto näkyy heti kellossa, Kovanen sanoo.
Auton ajettavuutta haettiin varsinkin jarrupaikkoja varten pitkin kautta. Kauden päättäneessä Alastaron finaalikilpailussa ne osuivatkin kohdalleen. Vauhdit käyvät tämän sarjan kisoissa parhaimmillaan kahdessa sadassa, kovemmissa luokissa korkeammallakin.

Voittopokaali painaa yksitoista kiloa, ja Kovanen pyrkii pitämään sen itsellään myös ensi kesänä. Tuleva kausi alkaa toukokuussa.
– Ensi kaudeksi autoon on tulossa muutoksia, jotka parantavat kilpailukykyä edelleen. Voittamisen nälkää on jäljellä.
Talviharjoittelu ei oikein onnistu, mutta radalle päästään kevään tullen. Lähin harjoituspaikka on Virtasalmella. Hyvät harjoitusolosuhteet ovat myös Alastarolla.

 

HSSR Racingin kilpa-autot

Porsche 944 S2 / Seppo Kovanen (8B)

  • Moottori: 3,0 litran 4-sylinterinen
  • Teho: n. 240 hv
  • Huippunopeus: n. 250 km/h

Porsche 987 Cayman S / Pasi Kupiainen (8D)

  • Moottori: 3,4 litran 6-sylinterinen boxerimoottori
  • Teho: 325 hv
  • Huippunopeus: 280 km/h

Sähkö-Emppu näyttää tietä

|
E-sarjan Mercedes-Benz on ollut yksi automaailman ikoneista jo yli 50 vuoden ajan. Sähköautoaikakaudella samaa yrittää uusi EQE, mutta millä eväin? Sukkulamainen muotoilu on tutun ...

Aliarvostetuimmat automerkit ovat myös halutuimpia

|
Suomalaiset arvostavat perinteisiä automerkkejä, Tesla ei pärjää mielikuvissa JARNO LAATIKAINEN Suomen aliarvostetuin automerkki on Dacia. Sitä mieltä on 15 prosenttia äskettäin auton hankkineista suomalaisista. ...

Polttavaa kuumuutta ja rengasrikkoja

|
Suur-Saimaan ympäriajo houkutteli mukaansa suuren joukon kävijöitä kahden vuoden tauon jälkeen SELMA RIEPPONEN Suomen parhaaksi ajotapahtumaksi luokiteltu Suur-Saimaan ympäriajo on muodostunut suurimmalle osalle kävijöistä ...

Old Timer Run heinäkuun toisena viikonloppuna

|
Harrasteajoneuvotapahtuma Old Timer Run järjestetään nyt jo 31. kertaa, ja poikkeuksellisesti heinäkuun toisena viikonloppuna. – Syy siirtoon on Farmari 2022-tapahtuma. Visulahden alueelle ei sinä ...

Maanteillä tehdään niittoa ja viivojen maalausta

|
Keltaiset viivat ovat katoamassa ensi kesään mennessä. Itä-Suomessa jatketaan tänä kesänä keltaisten ohituskieltoviivojen maalaamista valkoiseksi. Värimuutostyötä on tehty jo laajalti parin vuoden ajan, ja ...