Taskuparkkeeraus vaatii rauhallisuutta

|

Hannun Liikennekoulu ky:n tiimipäällikkö Hannu Salmikunnas arvioi, että taskuparkkeeraus sujuu näppärillä ja osuvilla vinkeillä.

Taskupysäköintiä opettelee yleensä jokainen auton ajokorttia varten liikennekoulussa harjoitteleva noviisi. Kuitenkin hyvin moni aloittelija suhtautuu jo ennakkoon epäröivästi tämän pysäköintitaidon opetteluun. Sen arvellaan olevan vähintään haastavaa ja jopa vaikeaa.
– Monen ajo-oppilaan mieleen nousee rimakauhu, kertoo Hannun Liikennekoulu ky:n tiimipäällikkö Hannu Salmikunnas.
Taskuparkkeerauksen hiukan ikävän maineen syynä voi olla se, että peruuttelu vilkkaassa liikenteessä saattaa tuntua stressaavalta.
– Alkuun on lähdettävä opettelemaan ehdottomasti rauhallisesta tilanteesta.

Nasevista ohjeista ei ole autoilijalle hyötyä, jos hän ei harjoittele taskupysäköintiä riittävästi. Harjoittelemattomuus johtaa yleensä tämän pysäköintitekniikan välttelemiseen.
– Joillakin liikennekouluilla on sellaisiakin ajosimulaattoreita, joiden avulla auton taaksepäin parkkiin hivuttamista pystyy harjoittelemaan.
Mikään ei kuitenkaan Salmikunnaksen mielestä voita taskupysäköinnin harjoittelua oikealla autolla ja aidoissa tilanteissa.

Ossi Lyytikäinen arvelee, ettei taskuparkkeeraaminen ole järin kummoista.
– Taskupysäköinnin olisi syytä onnistua kertayrittämällä, pohtii Satu Yletyinen.

Graanin automarketien pysäköintialueelta kommentoimaan tavoitetut yksityisautoilijat Ossi Lyytikäinen ja Satu Yletyinen eivät pitäneet taskuparkkeerausta kovinkaan vaativana.
Lyytikäinen oli ennättänyt ajamaan työssään vuosia autolla, jonka peruuttaminen oli peileistä katsomisen varassa.
– Ei se taskuparkkeerauskaan kummoisia vaadi, hän kuvaili.
Yletyinen puolestaan totesi, että alkuun taskupysäköinti jännitti, mutta harjoittelu tuotti heti positiivista tulosta.
– Nykyään taskuun peruuttaminen onnistuu ihan hyvin, hän tuumaa.

Uutta taskuparkkeerauksen mahdollisuuksiin ovat tuoneet peruutustutkat ja -kamerat. Yleensä niistä on kiistatonta hyötyä auton sijainnin hahmottamisessa.
Nykyään on huomioitava sekin, että kaduilla on useimmiten mahdollista pysäköidä myös auton kulkusuunnassa vasemman puoleiselle reunalle. Jo entuudestaan taskuparkkeerauksen hallitsevalle autoilijalle vasempaan reunaan pysäköiminen voi luoda haasteita.

Viisi vinkkiä taskupysäköintiin

1. Valitse taidoillesi riittävän rauhallinen paikka ja tilanne pysäköidä. Varmista, että suunnittelemassasi pysäköintipaikassa autollasi on edessä ja takana vähintään metrin verran tyhjää tilaa.
2. Muista käyttää vilkkuja näyttämään, minne päin milloinkin olet autoasi liikuttamassa.
3. Aja ensin autollasi suunnitellun pysäköintipaikan ohi vähintään niin, että edellesi pysäköitynä olevan auton ja sinun autosi perät ovat tasassa.
4. Tämä on tärkeää! Käännä rattia jyrkästi oikealle ja peruuta – niin paljon, että näet vasemmasta sivupeilistä autosi taakse pysäköidyn auton keulan. Huomioi peruuttaessasi koko ajan muu liikenne. Suorista ohjaus heti peruutusvaiheen jälkeen.
5. Jatka sitten peruutusta pienellä kulmalla niin, että saat autosi etupään eteesi pysäköidyn auton ohi, lähelle sen perää. Käännä lopuksi rattia varoen vasempaan, niin että koko auto suuntautuu suoraksi. Korjaa tarvittaessa vielä autosi etäisyys esimerkiksi pysäköintiruudun reunaviivoista hahmottaen.

Liki puolet suomalaisista välttelee taskupysäköintiä

Kaupungissa asuvat osaavat pysäköidä paremmin parkkihalleista ja kadunvarsipysäköinneistä johtuen.

EasyPark teetti tutkimusyhtiö Bilendillä kyselytutkimuksen pysäköinnistä. Tutkimus osoitti, että naisista 15 prosenttia ja miehistä 6 prosenttia ei koskaan taskuparkkeeraa. Taskupysäköintiä välttelee naisista 57 prosenttia ja miehistä 35 prosenttia.

Tavallisen taaksepäin parkkiruutuun peruuttamisen osalta ero sukupuolten välillä on vieläkin suurempi. Naisista noin joka toiselle peruuttaen pysäköiminen ei ole ongelma, miehistä kolmelle neljästä.
– Liikenteen kokonaisuuden kannalta ongelmallista on se, jos parkkitilaa jää hyödyntämättä siksi, että siihen pääsee vain peruuttaen tai taskuparkkeeraamalla. Ja parkkitilan etsimiseen palaa tietysti aina enemmän polttoainetta, jos vain tietynlainen kolo sopii, toteaa EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen.

Tutkimuksessa löytyi myös eroja sen mukaan, missä pysäköijä asui. Pääkaupunkiseutulaisilta auton pysäköinti sujui tottuneimmin. Heistä yli puolet selvisi taskuparkkeerauksesta ongelmitta, kun keskisuomalaisista vain 27 prosenttia ylsi samaan. Pääkaupunkiseudulla 54 prosentille peruuttaen pysäköiminen ei aiheuta harmaita hiuksia. Kaikkialla muualla Suomessa yli joka toiselle aiheuttaa.
– Hauska yksityiskohta on se, että Pohjois- ja Keski-Suomessa sama määrä kuljettajia sekä taskuparkkeeraa että pysäköi peruuttaen ongelmitta. Lienevätkö samat vastaajat molemmissa, pohtii Kolehmainen.
Maantieteellisesti näkyvät eroavaisuudet juontuvat eritoten Etelä-Suomen ja pääkaupunkiseudun osalta pohjoisempaa Suomea yleisemmästä kaupunkiasumisesta. Siinä painottuvat parkkihallit ja kadunvarsipysäköinti.

Virpi Kontinen

Kaksoiskuntalaiset ovat Mikkelille arvokkaita

|
Kaupunginjohtaja näkee kaksoiskuntalaisissa paljon sosiaalista potentiaalia. Kaksoiskuntalaisuusmalli voisi tuoda kuntalaisille paljon etuja. Ilman kaksoiskuntalaisuuttakin suomalaiset valitsevat nykyään itse etukäteen, minkä kunnan terveyspalveluita pääsääntöisesti käyttävät. ...

Miksi suomalaiset rakastavat itsevaltiaita?

|
Ylen esittämä Arthur Franckin Pesänlikaajat on viehko dokumentti syksyllä 1981 ilmestyneestä Tamminiemen pesänjakajat -kirjasta ja sen tekijöistä. Elokuva ei sinänsä tarjoa mitään suuria paljastuksia ...

Mikä on sopiva huonelämpötila?

|
Lämpimän sisäilman halu vie joskus voiton taloudellisista ja terveydellisistä tosiasioista. – Omakotitalojen asukkaiden lämpökokemus on hyvin yksilöllinen asia. Suositukset, niin kuin makuutilojen lämpötilojen säätäminen ...

Suursatsaus loi palvelukeskittymän

|
Osuuskauppa Suur-Savon uusi autotalo Savonlinnassa on tervetullut piristysruiske maakunnan toiseksi suurimpaan kaupunkiin. Kuun alussa Mertalaan avattu Etelä-Savon Auton uusi autotalo pihapiirin palveluineen houkuttelee autoilevia ...

Kolmannen sukupolven tyyliteini

|
Oman luokkansa ikoniksi muodostunut Nissan Qashqai lataa uuden mallin myötä turvavarusteet, ajettavuuden ja äänimaailman uudelle tasolle. Vuonna 2006 esitellyt ”Kassu” on ollut valmistajalleen elintärkeä ...

Tilaa tarjoavasta retkeilyautosta on moneksi

|
Kotimaassa jälkikäteen varusteltu hyötyajoneuvo voi olla vastaus monenlaisiin tarpeisiin. Suomalaiset korirakentajat ovat tunnettuja korkealaatuisista tuotteistaan. Meistä lähes jokainen on istahtanut näyttävästi rakennetun taksibussin tai ...

Matkailuautokauppa on käynyt kuumana

|
Omavarainen oleskelu puskaparkeissa on yhä suositumpaa. Matkailuautoja hankitaan myös kimppakäyttöön. Uusien henkilöautojen kauppa on kärsinyt koronan kourissa, vaikkakin ruuhkaisempaa Eurooppaa selkeästi vähemmän. Sen sijaan ...

Vianorin korjaamo isompiin tiloihin

|
Renkaiden asentajat huomaavat usein korjausta kaipaavia vikoja. Parhaiten rengasliikkeenä tunnettu Vianor myös huoltaa ja korjaa autoja. Mikkelin toimipiste on saanut uudet korjaamotilat, joihin mahtuu ...

Suursatsaus loi palvelukeskittymän

|
Osuuskauppa Suur-Savon uusi autotalo Savonlinnassa on tervetullut piristysruiske maakunnan toiseksi suurimpaan kaupunkiin. Kuun alussa Mertalaan avattu Etelä-Savon Auton uusi autotalo pihapiirin palveluineen houkuttelee autoilevia ...