Tiestöstä johtuvat rengasrikot ovat lisääntyneet

25.8.2021 Auto & Kone | Koti
Terävä kiviaines uppoaa helposti renkaaseen. Alhaisella rengaspaineella ajettaessa renkaan koko runko voi rikkoutua ja renkaasta tulee käyttökelvoton.

Rengas- ja tuulilasiliikkeissä on ollut kiireinen kesä.

Koko Suomen tieverkko on surkeassa kunnossa. Sekä pääväylät että sorapinnalla olevat tiet kaipaavat kipeästi kunnostusta. Suurimpana esteenä kunnostustöille on rahapula. Vilkkaimmin liikennöidyt tieosuudet laitetaan ensin kuntoon, mutta odotellessa omaa vuoroaan, pienemmät tiet menevät entistä huonompaan kuntoon.

Etelä-Savossa kunnostustöitä on tehty pitkin kesää ja tehdään vielä kuluvan syksyn aikana. Tielläliikkujien lompakoissa tieverkon huono kunto on näkynyt, kuten myös rengas- ja tuulilasiliikkeissä.
– Viimeiset kolme kesää ovat työllistäneet meitä melko kiitettävästi renkaiden paikkausten ja myynnin saralla, kertoo yrittäjä Joni Larvanto Kantolan Rengas Oy:stä.
– Kesä on remonttien ja kunnostustöiden aikaa, jolloin työmailla autonrenkaat ovat toki myös alttiina naulojen ja ruuvien aiheuttamille rengasrikoille. Pari vuotta sitten kuitenkin alkoi esiintyä sepelin aiheuttamia vaurioita huomattavasti enemmän.

Larvannon mukaan maanantait ovat rengasliikkeessä kiireisimpiä päiviä. Hälytyksiä tulee paljon myös aukioloaikojen ulkopuolella, jolloin 24h-päivystys lähtee avuksi tienpäälle. Kesällä rengasrikkoja korjataan päivässä jopa kymmenenkin kappaletta.
– Ymmärtääkseni teillä käytetään nykyisin kalliosta louhittua kiviainesta, joka materiaalina on todella kovaa ja terävää.
– Jos rengas puhkeaa kulutuspinnan puolelta, se on mahdollisesti vielä korjattavissa, mutta jos terävä kivenmurikka menee sivusta läpi, korjaaminen on lähes mahdotonta, Larvanto tietää.

Kuivalla ja helteisellä säällä on paljonkin tekemistä teiden kunnon kanssa. Pieksämäen ja Mikkelin aluevastaava Keijo Turkki Keski-Suomen ELY-keskuksesta kertoo, että kuivalla säällä teitä ei kannata tasata, sillä ne menevät lanaamisesta entistä huonompaan kuntoon.
– Etenkin vilkkaammin liikennöidyillä sorateillä kuivuus saa pintakulutuskerroksen pöllyämään pois, ja karkeamman soran nousemaan tienpintaan.
– Kulutusmurskeen lisääminen ei ole pitkään kestävän kuivuuden aikana kovin kannattavaa. Tilanne olisi ehkä toinen, jos yhteiskunnalla olisi varaa kastella ja suolata teitä koko kuivan kauden ajan, sanoo Turkki.

123tuulilasi ja AD Autokorjaamo yrittäjä Jarno Puttonen kertoo, että niin tuulilaseja kuin renkaitakin on korjattu urakalla. Monella autoilijalla on Puttosen mukaan kuitenkin lasivakuutus, jota ilman korjaustyöt voisivat tulla kalliiksi. Nykyisin kun tuulilaseissa on myös lisävarusteita, kuten sadetutka, lämmitin tai kamera.
– Tuulilasien kiveniskemiä on tänä kesänä korjattu päivittäin. Vahinkoja on sattunut sekä sora- että asvalttiteillä, kun tienpinnasta irronnut kiviaines on lentänyt tuulilasiin.
– Myös renkaita meillä paikataan ja vaihdetaan kesäaikaan päivittäin, yrittäjä kertoo.

Lasitusliike Lasi-Saranki Oy on toiminut Mikkelissä jo yli 40 vuoden ajan. Yritys tarjoaa lasituspalveluita laidasta laitaan, myös tuulilasien vaihtoa ja korjausta.
– Esimerkiksi viitostien kunnostustöiden myötä meille on tullut asiakkaita, joiden autojen tuulilaseihin on lentänyt kiviainesta, mutta mistään varsinaisesta piikistä ei tämän kesän osalta voi puhua, sanoo toimitusjohtaja Antti Saranki.
– Tuulilasin vaihtoja meillä tehdään noin 1-4 päivässä ja korjauksia 0-4, mikä on normaali määrä aikaisempiinkin vuosiin verrattuna.

 

Korjausvelkaa on

Pohjois-Savon ELY-keskuksen huhtikuun lopulla julkaiseman Tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa vuosille 2021–2024 kerrotaan, että Väylävirasto on laskenut koko Suomen maantieverkon korjausvelaksi noin 1 450 miljoonaa euroa. Tästä kakusta Itä-Suomen osuudeksi on arvioitu noin 300 M€.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0