Vanhakin vene kannattaa kunnostaa

Kohta hiottu. Antti Rasanen tietää veneenkunnostuksen niksit tarkkaan. – Veneen ikä ei ratkaise mitään, vaan se, miten se on tehty. Omana projektina on parhaillaan menossa vuoden 1966 Finmar, mies kertoo.

Osin kokemuksesta, osin harrastuksesta syntyi kahdelle yrittäjälle työpaikat autojen ja veneiden parista.

Pursialassa, aivan betonielementtitehtaan pihapiirissä, sijaitsee vuoden alusta avatun Vene- ja Autofix Oy:n toimitilat. Siistissä kunnossa olevassa hallissa puhdistuvat niin autot kuin veneet. Ehkä merkittävimmässä roolissa yrityksen palvelurepertuaarissa ovat lasikuituvalmisteisten veneiden kunnostukset ja maalaukset.

Venepuolesta vastaava Antti Rasanen kertoo veneiden kunnostajia olevan kaupungissa vähän, liiketoiminnan kautta tekeviä ei käytännössä lainkaan. Omat kannukset alalle mies hankki työskennellessään aiemmin ristiinalaisessa Pellos Marin Oy:llä.
– Isäni teki jo aikoinaan veneitä. Kyllä minulta lasikuitu taipuu moneen tarpeeseen, Rasanen lupaa.
Vene- ja autofiksin arkea ovat lasikuitukorjauksien ja muutostöiden lisäksi niin sanotut venepohiien myrkkymaalaukset. Asiakkaina ovat sekä yksityiset että yritykset eli lähinnä veneitä myyvät liikkeet. Myös vakuutusyhtiöt kuuluvat oleellisena osana asiakaskuntaan.

Mutta missä kunnossa oleva vene kannattaa kunnostaa?
– Käytännössä kaikki, joissa lasikuitu ei ole vettynyttä, Rasanen sanoo.
– Kun lasikuidun pinta pehmenee ja joustaa, voi kyse olla vettymisestä. Yksi hyvä keino on koputtaa – mikäli ääni on kopiseva ja napakka, on kaikki kunnossa.
Rasanen opastaa kaikkia veneiden omistajia huolehtimaan omaan veneen kunnosta. Kysymys on käytännössä naarmuista ja niistä huolehtimisesta. Jälkiä syntyy veneen ulkopintaan rantautumisten ja ajovirheiden myötä. Myös säilytys on tärkeässä roolissa, vene kannattaa kiinnittää laituriin kunnolla hankautumisten välttämiseksi.
– Mikäli huomataan, että veneen pinnassa on naarmu josta näkyy lasikuitu, kannattaa siihen ensiapuna sipaista venemaalia ja pikaisesti vettymisen välttämiseksi.
Tyypillisimmät kunnostettavat ja muutostöiden alla olevat veneet ovat 4-6 metrisiä pulpetti- ja tuulilasiveneitä. Mitään muuta ylärajaa korjattavan paatin koolle ei Rasasen mukaan ole kuin hallin oviaukko.
– Ovenkarmi otetaan kohta irti, sillä kunnostettavaksi tulee 31-jalkainen vene, vene-ekspertti paljastaa.
Rasanen on huomannut, että asiakkaat ovat yllättyneitä lähinnä siitä, että veneen kunnostaminen ei maksakaan ihan maltaita.
– Jos kysymyksessä on peruskunnostus, hieman paikkaamista ja maalaus, puhutaan joistakin satasista. Mutta toki se on aina tapauskohtaista ja kun näkee työn kohteen tai kuvia siitä, voi arvioida tarkemmin.

Vene- ja Autofix Oy:n palveluihin kuuluvat kaikki autojen ja veneiden puhdistuspalvelut. Aku Heikkinen pyyhkii auton maalipintaa ennen keraamista pinnoitekäsittelyä.

Kuten yrityksen nimestä voi päätellä, ovat autopuolen palvelut myös tärkeässä roolissa. Tekstiilipesulapalveluista mittavasti kokemusta omaava Aku Heikkinen kertookin suorastaan hurahtaneensa autojen puhdistuspalveluihin.
Varsinainen ylpeydenaihe Heikkiselle on yrityksen edustamat autojen kestopinnoitteet. Käsittely täyttää Heikkisen mukaan ankarimmatkin laatukriteerit, sillä vakuutusyhtiöt ovat hyväksyneet sen korvattavien listalle.
– Näitä on vain kaksi tuotemerkkiä Suomessa, joiden kohdalla asia on näin, mies tietää.
Keraamisen pinnoitteen osalta kysymys ei ole mistään hinnat alkaen käsittelystä, sillä tyypillisesti sen arvo liikkuu 500 – 1000 euron välimaastossa, auton koosta ja maalipinnan kunnosta riippuen. Heikkisen mukaan kyseinen pinnoite on ohut ja erittäin kova, jopa timantin kovuuteen verrattavissa. Takuu pinnoitteella on enimmillään viisi vuotta ja käsittelyn jälkeen ajoneuvon puhtaanapito on huomattavasti helpompaa.
Heikkisen mukaan tärkeintä on kuitenkin maalipinnan kestävyys naarmuja ja pesua kohtaan. Käsittelyyn ryhdyttäessä maalipinta on ensin puhdistettava kaikista epäpuhtauksista, aina pikimönteistä lähtien. Tämän jälkeen pinta kiillotetaan laadusta tinkimättä.

Autonhoidon kannalta Heikkinen ei suosittele harjapesua. Perusteluna on mekaanisen hankauksen aiheuttama kulutusrasitus maalipinnalle.
– Käsin tehtävässä pesussa ei maalipintaa hangata ennen ajan kanssa tehtäviä liuotinainehuuhtelua ja vaahdotusta.
Heikkisen mukaan ajoneuvon alkuperäistä maalipintaa kannattaakin varjella huolella.
– Aika pitkälti pintoja voidaan pelastaa erilaisilla käsittelyillä. Tietoa nykyään löytyy, mutta onko kaikilla tietoisuutta, sitä on vaikea sanoa, Heikkinen tuumaa ja jatkaa työn alla olevan maasturin maalipinnan käsittelyä.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0