Tšekkimerkillä on Suomessakin pitkät perinteet

15.7.2020 Auto & Kone
Uusi malli. Vasta liikkeeseen saapuneen uuden Octavian saloihin tutustumassa Ajanvaunu Oy:n toimitusjohtaja Pekka Piispa ja myyntipäällikkö Taavi Pulkkinen. Kuvasta puuttuu pitkän päivätyön Škodan parissa tehnyt Veijo Karjalainen, joka vaikuttaa tällä hetkellä konsernin toisen autoliikkeen, Autoarinan, myyntipäällikkönä.

Suosikkimerkki täyttää 125 vuotta. Viimeisten 25 vuoden tapahtumat hakevat kuitenkin vertaistaan.

Tšekkimerkin nousu Suomen huipulle on ollut nopea. Harva sitä olisi uskonut vielä reilut 20 vuotta sitten todeksi. Syy menestykseen löytyy Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalon mukaan 60-vuotista taivaltaan juhlivasta Octavia-mallista, joka on ollut useana vuonna Suomen suosituin automalli.
Parhaillaan jälleenmyyjille saapuva uusi Octavia sopinee maahantuojan edustajan mukaan yhtälailla suomalaiseen makuun kuin aiemmatkin sukupolvet. Ilmeeltään se noudattaa vuonna 2015 Suberbin alulle laittamaa muotoilukieltä.

Jälleenmyyjäverkoston merkitys merkin suosion kasvussa on ollut erittäin merkittävä. Ilman asiaan omistautunutta Škoda-verkostoa kasvu Suomessa ei olisi Aalon mukaan ollut mahdollista. Työtä on vuosien varrella riittänyt, varsinkin kun merkki miellettiin vielä -90-luvun alussa puhtaasti itäautoksi.
Mikkelissä ja Savonlinnassa merkin jälleenmyynnistä sekä huolto- ja varaosatoiminnoista vastaa Ajanvaunu Oy.
– Edustus alkoi heinäkuussa 1994 ja ensimmäinen puolivuotistavoite myynnin osalta oli neljä autoa. Myimme lopulta viisi, muistelee yhtiön toimitusjohtaja Pekka Piispa naurahtaen.
Viime vuosina tahti on ollut toinen, sillä merkki on ollut myyntitilaston kärjessä. Yksi syy tähän on Piispan mukaan se, että luottamus kaikkien portaiden välillä on ollut kunnossa.
– Valtaosa aikanaan esitetyistä visioista merkin tulevaisuudesta on myös toteutunut.
– Totta kai sattumalla oli iso osa silloisessa merkkiedustukseen siirtymisessä. Mutta asiakkaathan nämä tarinat lopulta mahdollistavat, mies painottaa.

Kaikille ei välttämättä ole selviö, että Škodalla on vaiherikas historia, joka on samalla tiivis osa Tšekin tasavallan historiaa.
– Olen toiminut Škodan parissa noin 15 vuotta ja tuotteen kehitys tänä aikana on ollut huimaa. Yhteistyömme valmistajan kanssa on todella hyvää ja olemme pystyneet tuomaan markkinoille juuri Suomen olosuhteisiin suunnattuja ratkaisuja, Aalo sanoo.

Merkin 125-vuotisjuhlavuosi näkyy Helkama-auto Oy:n toiminnassa monella tavalla, niin viestinnässä kuin tapahtumissa.
– Koronavirus on vaikuttanut luonnollisesti asiaan ja tämän vuoden tapahtumiin, joten kaikkea suunniteltua ei pystytä toteuttamaan, mutta 125v-teema tulee näkymään tuotteissamme vielä kuluvan vuoden aikana.
Koronakevät on ollut autoalalle hankala, mutta tilanne on Aalon mukaan parantunut pienin askelin.
– Ympäristöasiat ovat meillä kaikilla mielessä. Octavia kaasuhybridin rinnalle olemme saaneet myös kaasuversiot Kamiq- ja Scala-malleista.

Merkin mallisto on myös sähköistymässä vauhdilla. Merkin ensimmäinen lataushybridi Superb iV saa rinnalleen tänä vuonna vielä Octavian iV -version. Merkin ensimmäinen, noin Octavian kokoinen Enyaq iV-täyssähkökatumaasturi ensiesitellään vielä tänä syksynä.
Škodan vauhti ei siis osoita hyytymisen merkkejä. Kun tarkastellaan merkin historiaa, on haasteista selvitty tähän asti aina parhain päin. Tämä muuntautumiskyky on ilmeisesti jo osa tšekkikonsernin, maahantuojien ja jälleenmyyjien geeniperimää.

 

Tiesitkö?

Jo vuodesta 1947 Škodaa Suomeen tuonut perheyhtiö, Helkama-Auto Oy, on pitkäaikaisin ŠKODA-valmistajan maahantuojayhteistyökumppani. Autojen maahantuonti on osa yli satavuotiaan Helkama-yritysryhmän toimintaa. Ennen Helkama-Auto Oy:n maahantuontisopimusta Škodia on tuotu maahan Korpivaara Oy:n toimesta jo 1930-luvun lopulta lähtien.

 

Taival ei ole aina ollut helppo

Tšekkimerkin tarina lähti liikkeelle L&K -kaksipyöräisistä 1800-luvun lopulla.

Harvan automerkin historia on ollut yhtä pitkä ja vivahteikas kuin Škodan. Vuonna 1895 alkaneeseen tarinaan on mahtunut maailmansotien lisäksi pitkä kausi rautaesiripun takana. Tänä päivänä Škoda kukoistaa paremmin kuin kertaakaan 125 vuotisen historiansa aikana.
Vuonna 1895 kaksi Václavia, sukunimiltään Laurin ja Klement, perustivat pienen tehtaan Mladá Bodeslaviin valmistaakseen Slavia-polkupyöriä. Yhteisen pyöräilyharrastuksen lisäksi miehiltä löytyi luonteenlujuutta kekseliäisyyden ohella.

Kaikki sai alkunsa itseasiassa jo vuotta aiemmin, kun kyläseppä Klement päätti valittaa polkupyöränsä laadusta sen valmistajalle. Saatuaan tylyn vastauksen hän päätti itse tehdä asialle jotain. Joulukuussa 1895 Klement sai kaverikseen polkupyörämekaanikko Laurinin. L&K -tehtaasta tulikin nopealla aikataululla maansa toiseksi suurin polkupyöränvalmistaja.
Muutaman vuoden päästä heidän yrityksensä valmisti jo moottoripyöriä. Yhtiökumppanit täydensivät toisiaan. Klementin ollessa yritteliäs, luova ja hyvän liikemiestaidon omaava, toisinaan myös äkkipikainenkin, oli Laurin puolestaan teknisesti taitava, visionäärinen. Hän malttoi myös hioa ideoita ja viimeistellä asioita säntillisesti.

L&K Voiturette (typ A). Kuva: skoda.com

Vuonna 1905 päivänvalon näki ensimmäinen auto, Voiturette A. Se oli sopivan hintainen, käytännöllinen ja luotettava. Pienenä seitsemän hevosvoimaa omaavana ajoneuvona se oli lähtölaukaus seuraavina vuosina markkinoille tuleville monille muille malleille.
Rouva Fortuna näytti selkäpuolensa vuonna 1924, kun L & K-autoja valmistanut tehdas tuhoutui osittain tulipalossa. Tapahtumaketjun seurauksena tehdas ajautui osaksi suurta plzeñiläistä Škoda-teollisuusyhtymää. Samalla Laurin & Klement –yritys lakkasi olemasta. Autojen valmistus jatkui Škodan nimellä.

Pian edessä olikin jo toisen maailmansodan koettelemukset. Sodan jälkeen, idän ja lännen esipiirijaon myötä, Škoda valmisti sosialistisen suunnitelmatalouden aikakaudella paljon autoja, mutta varsinaiset tekniset innovaatiot piti jättää vakan kannen alle. Insinööritaidoistaan tunnetussa maassa ei kuitenkaan annettu periksi.
Heti rautaesiripun kaaduttua alkoikin tapahtua. Saksalaisjätti Volkswagenin kanssa alkoi tiivis yhteistyö vuonna 1991. Tänä päivänä merkki on yksi VAG-ryhmän airueista. Muutaman vuoden päästä esiteltiin uuden ajan ensimmäinen malli, Felicia.

Pankki räjähti totaalisesti vuonna 1996, kun uusi Octavia näki päivänvalon. Suosikkimallia on valmistettu tähän päivään mennessä jo yli 7 miljoonaa yksilöä viiden eri sukupolven aikana. Octavia on ollut Suomessa yksi myydyimmistä henkilöautomalleista jo useiden vuosien ajan.
Nykyään Škodan mallisto on kattava. Se käsittää lähes kaikki henkilöautoluokat ja eri energiavaihtoehdot. Viime vuonna lanseerattiin alatuotemerkki iV, joka tarkoittaa škodaksi sähköisen liikkumisen aikakauden aloittamista. Vuoden 2022 loppuun mennessä Škoda tuo markkinoille 10 sähköä hyödyntävää mallia.
Lähde: skoda.fi

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0