Ruudikas päivitys

|

Menestynyt. C-HR:n ensimmäinen sukupolvi myi hyvin, nyt suosiota haetaan tehokkaamman hybridin avulla.

Toyota C-HR:n merkittävin uudistus löytyy konepeiton alta.

Perinteisen automuotoilun edustajana tunnettu japanilaisjätti kohautti neljä vuotta sitten, kun kokispullomaiset muodot omaava crossover-malli C-HR esiteltiin. Talvella Suomeen rantautuneen uudistuneen version ulkoiset muutokset ovat pienehköjä, mutta ajofiiliksen kannalta sitäkin tärkeämpiä.
Tarkkasilmäinen huomaa sekä etu- että takavalojen olevan erilaiset kuin ennen. Lisäksi ne ovat mallia LED. Malliston huipulla ajovalot ovat automaattisella korkeussäädöllä varustetut projektorityyppiset kaksoisledit kaarreajotoiminnolla. Myös valojen välit ovat muuttuneet, niin edessä kuin takana.

Paras uudistus paljastuu, kun painaa starttinappulaa ja suuntaa ajolenkille. Uuden kaksilitraisen hybridin kehittämä 184 hevosvoiman teho tekee menosta vaivatonta. Lisäksi voimalinjan antama melu, polttomoottorin osalta, on aiempaa huomattavasti vaimeampaa.
Verrattuna 1,8 litran hybridiin, on kierroksia paljon vähemmän kiihdytystilanteissa. Hybridi on mallia ”itselataava”, kuten Toyota itse sitä kutsuu. Se tarkoittaa käytännössä jarrutusenergian muuttamista sähköksi tai moottorin avulla tapahtuvaa lataamista hybridijärjestelmän akustoon. Joka tapauksessa, varsinkin kaupunkiolosuhteissa, järjestelmän avulla päästään varsin pieniin kulutuslukemiin.

Jytisee. JBL Premium Audio luo C-HR:ään konserttisalimaisen tunnelman. Multimediajärjestelmä tukee Apple Car Play- ja Android Auto-järjestelmiä.

Käytännön ajossa tärkeintä on vääntö. Tämä yhdessä onnistuneen voimalinjan kanssa tekee menosta mukavaa. Toyota ei ole koskaan ilmoittanut hybridimalliensa yhteisvääntöä, mutta jotain voi päätellä poltto- ja sähkömoottorin erillistehoista. Atkinsonin kierrolla varustetun vapaasti hengittävän bensakoneen vääntömomentiksi ilmoitetaan 190 Nm ja sähkömoottorin 202 Nm. Yhteisvääntö ei ole näiden kahden luvun summa yhteenlaskettuna, vaan todellisuus huitelee jossakin 300 Newtonmetrin huitteilla.
Oli lukema tarkalleen ottaen hieman suurempi tai pienempi, tärkeintä on se, että käytännön voimaa eli vääntöä on nyt entistä riuskemmin tarjolla. Portaattoman vaihteiston veto ei katkea missään kohtaa ja mieleen tulee eräs automainos vuosien takaa, kun pikkupojat pärisivät naamat punaisina vaihdekatkojen puuttumisen vuoksi. C-HR:n kohdallakaan ei happi riittäisi, vaikka satasen vauhtiin ei kauan nokka tuhise.

Vaihtoehtoja on ostajalle moottorin osalta kaksi, uuden voimakkaamman kaksilitraisen ohella vanha tuttu 1,8 litran 122 hevosvoimainen hybridi palvelee autoa hamuavia. C-HR:ää valmistetaan yhä myös 1,2 turbomoottorilla, mutta Suomeen sitä ei tuoda vähäisen menekin vuoksi. Vetotapa on jatkossa aina etuveto, nelikkoa ei enää saa. Polttoaineen kulutuksessa kahden hybridin välillä on noin puolen litran ja hankintahinnassa edukkaimmillaan noin
2 500 euron ero.

Ihan pelkän moottorin varassa C-HR ei kuitenkaan ole uudistunut. Viihdejärjestelmässä on JBL:n leima ja älypuhelimen saa nyt osaksi multimediajärjestelmää joko Apple Car Playn tai Android Auton kautta. Peruutuskameran kuvanlaatu on suorastaan erinomainen.
TNGA-pohjarakenteelle valmistettavan auton alustaan ja ohjaustehostimeen Toyota on tehnyt myös pieniä uudistuksia. Eroa edellisen mallin ajettavuuteen on mahdotonta sanoa tutustumisajolenkin perusteella, mutta isoa eroa edeltäjään ei facelift-mallin kohdalla ole. Toyota ja hyvät ajo-ominaisuudet eivät aina ole kuuluneet yhteen, mutta C-HR oli jo aikoinaan eri maata. Sillä kurvailu on mutkaisella tiellä suorastaan mukavaa.

Uusi C-HR on oiva peli. Sen käyttöominaisuudet ovat hyvät ja auto on merkille ominaiseen tapaan helppo käyttää. Lisäksi sen muotoilu on houkutellut vuosien varrella eniten ostajia aiemmin muilla merkeillä ajaneista. Se on merkkiuskollisten automerkkinä tunnetulle Toyotalle iso asia.

 

Toyota C-HR 2,0 Hybrid Style

  • Hinta: 36 347,42 € (hinnat alk. 1,8 Hybrid Active 29 959,93 €)
  • Polttomoottori: 1 987 cm3 (4-syl.,16-vent., polttoain. monip. suihkutus)
  • Polttom. max. teho: 152 hv/6 000 r/min
  • Polttom. max. vääntö: 190 Nm/4 400 – 5 200 r/min
  • Sähkömoottori: 600 V/109 hv/202 Nm
  • Suurin yhteisteho: 184 hv/135 kW
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,2 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 5,3 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 119 g/km (yhdistetty)

Rasavillistä kasvoi tyylikäs aikuinen

|
Uusi Nissan Juke tuo luokkaansa myös viimeisintä turvatekniikkaa. Yhdeksän vuotta sitten Nissan hätkähdytti tuomalla räväkästi muotoillun pienemmän crossoverin markkinoille. Myyntimenestys on ollut ihan ok, ...

Kaikkien aikojen tehokkain

|
Vuosikausiin ei autoja ole markkinoitu voima edellä. Uusi Peugeot 3008 GT Hybrid 4 voi tehdä niin ja vieläpä pienin päästöin. Autonvalmistajia sitovat ilmastorajat näkyvät ...

Kahdeksannelle reiälle

|
Oman luokkansa suunnannäyttäjä on siirtynyt monilta osin digiaikaan. Perusrakenne nojautuu tuttuun ja hyväksi havaittuun maustettuna hybriditekniikalla. Volkswagenin kestomenestyjän kehittäminen entistä paremmaksi autoksi ei ole ...

Heti Vuoden Autoksi

|
Skodan uusin katumaasturi iskee suoraan valtasuoneen. Vuoden Auto äänestyksessä auto- ja liikennetoimittajat laittavat markkinoille tulleet uutuudet järjestykseen. Tärkein kriteeri tittelistä äänestettäessä on rahoille saatava ...

Tunteella hiottu katutimantti

|
Uusi ASX kiilaa itsensä ärtsyksi ehostettuna suosikkiluokkaan, mutta millä eväin? Kymmenen vuotta sitten ensiesitelty Mitsubishi ASX uudistui ulkoisesti merkin ilmeen mukaiseksi. Auton perusta nojaa ...