Varta vasten suunniteltu

|

Korkeudesta sen tunnistaa. Jumpyn 4x4 versio on vakiona 20 mm korkeampi kuin etuvetoinen. Maavaraa saa halutessa lisävarusteena vielä 40 mm lisää.

Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä.

Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen.
Tehtaan nelivetoyhteistyökumppanina useamman vuosikymmenen vaikuttaneen Dangelin läsnäolo autoa suunniteltaessa on vaikuttanut positiivisesti lopputulokseen. Etelä-Ranskan tunnetulla Alsacen viinialueella sijaitseva yritys muuntaa muista merkin malleista nelivetoisiksi sekä Berlingot että Jumperit.

Kiertokytkimellä. Kuljettaja voi valita joko etuvedon, nelivedon tai nelivedon plus takaperän 100% lukon (alle 30 km/h).

Nelivedon vaatima tekniikkapaketti etuvetoiseen nähden, jakovaihteisto, kardaani- ja vetoakselit, takaperä sekä teräksiset suojapanssarit kaikkine tykötarpeineen ovat tuoneet lisämassaa vain sopusuhtaisen miehen verran (85 kg). Se tietää hyvää kantavuutta silmällä pitäen ja samalla erävoittoa Jumpylle kilpakumppaneihin nähden. Perävaunun vetopainot ovat samat kuin etuvetoversiossa, 750 kg/2500 kg.
Ehkä mielenkiintoisin asia löytyy kuitenkin kojelaudasta, ratin vasemmalla puolella sijaitsevasta kiertokytkimestä. Sen kautta voidaan valita joko puhdas etuvetomoodi, viskokytkimen kautta toimiva neliveto tai matalissa (alle 30 km/h) nopeuksissa toimiva 100 % takaperän lukko.
Etutasauspyörästöltä voimaa annostellaan jakolaatikon sakarakytkimen avulla kardaania pitkin takaperälle, jonka yhteydessä toimii puolestaan viskolukko. Teknisen ratkaisun vuoksi on mahdollista pitävällä alustalla ajaa etuvetoisena ja säästää polttoainetta sekä varjella samalla tekniikkaa turhalta kulumiselta. Nelivetoasennossa puolestaan viskolukko reagoi, mikäli tarvetta ”jokapyörävedolle” ilmenee.

Talvisella kelillä ajettaessa systeemi toimii hyvin. Sen olemassaoloa ei huomaa nelivetoasennossa, vaan auto etenee etupyörien piirtämään suuntaan. Erittäin pahoissa paikoissa on mahdollista kytkeä lisävarusteena saatavilla oleva takatasauspyörästön lukko päälle, jonka ansiosta auto etenee vaikka ristiriipunnasta pois.
Maastokelpoisuutta voi parantaa lisäksi neljän sentin alustakorotuksella. On myös syytä huomata, että nelikkona Jumpy on jo luonnostaan 20 mm korkeammalla maavaralla varustettu, joten kokonaiskorotus on itseasiassa enimmillään 60 mm.

Moottorivalikoima nelikon kohdalla tukeutuu 120 ja 150 hevosvoimaisiin versioihin. Vaihteistona on aina 6-portainen manuaali, joten automaattinelivetoa kaipaava ei löydä Citroënilta omaansa. Alla olleessa versiossa oli 120 hevosvoimainen vaihtoehto, jolla ainakin tyhjänä ehti hyvin liikennevirran mukaan.
Lisävarusteina M-pituisessa autossa oli nahkainen ohjauspyörä, sivuliukuoven ikkuna, parilliset ikkunalliset takaovet, pysäköintitutka ja jo aiemmin mainittu takatasauspyörästön lukko. Näillä varusteilla autolle kertyi hintaa 47 000 euron kieppeille, kun nelivetoisen lähtöhinta noin 40 000 euroa. Eroa vastaavaan etuvetoiseen malliin on vajaat 9 tuhatta euroa.

Siisti paketti. Dangelin valmistaman nelivedon tekniikka painaa kokonaisuudessaan vain 85 kiloa.

Kestomenestyjä sai päivityksen

|
Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti. Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua ...

Eteläsavolaiset ajavat entistä paremmilla hyötyajoneuvoilla

|
Käytettynä kelpaavat parhaiten hyvin huolletut, 3-5 vuotiaat tonniluokan pakut. Nopeusrajoittimesta vapaa ja enintään 3500 kg:n omamassan omaavat pakettiautot syrjäyttivät käytännössä kevytkuorma-autoiksi rekisteröitävät pakettiautot jo ...

Tuontiautot ovat arkipäiväistyneet

|
Käytettyjä autoja tuodaan paljon Ruotsista. Pääsyinä ovat hintataso ja Suomen olosuhteisiin valmiiksi sopiva varustelu. Tavallisia, mutta paremmin varusteltuja. Näin kuvailee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja ...

Seatin sähköauto sai aikaan ostorynnäkön

|
Ensimmäinen sähkökansanauto näki päivänvalon puolivahingossa. Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana Seat Mii electric sai autokansan siinä määrin kaupantekoon, että Suomen ensi vuoden osuus myytiin ...

Vallius viihtyy romuttamolla

|
Yli kymmenen vuoden kokemus autoalalta antaa vankan selkänojan uudelle alalle. Marianne Vallius aloitti Mikkelin Romumetalli Oy:ssä varaosien myyjänä noin kolme kuukautta sitten. Hän kertoo ...

Kestomenestyjä sai päivityksen

|
Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti. Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua ...

Astetta ärtsymmän näköinen pick-up

|
Suomikin voisi olla yhä lava-autojen kultamaa, mikäli verottaja ottaisi järjen käteen. Japanilainen Mitsubishi on valmistanut lava-autoja jo vuodesta 1978 lähtien. Nelivetoisena niitä on tuotettu ...

Pihi, sähköinen ja nopea

|
Passatin viilattu GTE tarjoaa kelpo toimintasäteen sähköllä. Vaikka aina puhutaan Golf-kokoluokasta automaailman tärkeimpänä, ei Passat-kokoluokan merkitystä voi väheksyä. Varsinkin farmarina, monena eri versiona saatavilla ...

Luokkansa muotovalio

|
Korealainen Kia on tuonut estradille uusia automalleja hengästyttävää vauhtia. Uusi XCeed osuu suoraan ytimeen. Ensin oli Ceed, sitten ProCeed ja nyt XCeed. Vielä kun ...

Supra heräsi henkiin

|
Toyotan lippulaivasportti tuli takaisin kiivaampana kuin koskaan. Toyota Supra yhdistetään ainakin takavuosien nuorten mielessä rivikuutosella varustettuun takavetoiseen urheiluautoon. Näin on asianlaita uudenkin mallin osalta, ...