Varta vasten suunniteltu

|

Korkeudesta sen tunnistaa. Jumpyn 4x4 versio on vakiona 20 mm korkeampi kuin etuvetoinen. Maavaraa saa halutessa lisävarusteena vielä 40 mm lisää.

Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä.

Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen.
Tehtaan nelivetoyhteistyökumppanina useamman vuosikymmenen vaikuttaneen Dangelin läsnäolo autoa suunniteltaessa on vaikuttanut positiivisesti lopputulokseen. Etelä-Ranskan tunnetulla Alsacen viinialueella sijaitseva yritys muuntaa muista merkin malleista nelivetoisiksi sekä Berlingot että Jumperit.

Kiertokytkimellä. Kuljettaja voi valita joko etuvedon, nelivedon tai nelivedon plus takaperän 100% lukon (alle 30 km/h).

Nelivedon vaatima tekniikkapaketti etuvetoiseen nähden, jakovaihteisto, kardaani- ja vetoakselit, takaperä sekä teräksiset suojapanssarit kaikkine tykötarpeineen ovat tuoneet lisämassaa vain sopusuhtaisen miehen verran (85 kg). Se tietää hyvää kantavuutta silmällä pitäen ja samalla erävoittoa Jumpylle kilpakumppaneihin nähden. Perävaunun vetopainot ovat samat kuin etuvetoversiossa, 750 kg/2500 kg.
Ehkä mielenkiintoisin asia löytyy kuitenkin kojelaudasta, ratin vasemmalla puolella sijaitsevasta kiertokytkimestä. Sen kautta voidaan valita joko puhdas etuvetomoodi, viskokytkimen kautta toimiva neliveto tai matalissa (alle 30 km/h) nopeuksissa toimiva 100 % takaperän lukko.
Etutasauspyörästöltä voimaa annostellaan jakolaatikon sakarakytkimen avulla kardaania pitkin takaperälle, jonka yhteydessä toimii puolestaan viskolukko. Teknisen ratkaisun vuoksi on mahdollista pitävällä alustalla ajaa etuvetoisena ja säästää polttoainetta sekä varjella samalla tekniikkaa turhalta kulumiselta. Nelivetoasennossa puolestaan viskolukko reagoi, mikäli tarvetta ”jokapyörävedolle” ilmenee.

Talvisella kelillä ajettaessa systeemi toimii hyvin. Sen olemassaoloa ei huomaa nelivetoasennossa, vaan auto etenee etupyörien piirtämään suuntaan. Erittäin pahoissa paikoissa on mahdollista kytkeä lisävarusteena saatavilla oleva takatasauspyörästön lukko päälle, jonka ansiosta auto etenee vaikka ristiriipunnasta pois.
Maastokelpoisuutta voi parantaa lisäksi neljän sentin alustakorotuksella. On myös syytä huomata, että nelikkona Jumpy on jo luonnostaan 20 mm korkeammalla maavaralla varustettu, joten kokonaiskorotus on itseasiassa enimmillään 60 mm.

Moottorivalikoima nelikon kohdalla tukeutuu 120 ja 150 hevosvoimaisiin versioihin. Vaihteistona on aina 6-portainen manuaali, joten automaattinelivetoa kaipaava ei löydä Citroënilta omaansa. Alla olleessa versiossa oli 120 hevosvoimainen vaihtoehto, jolla ainakin tyhjänä ehti hyvin liikennevirran mukaan.
Lisävarusteina M-pituisessa autossa oli nahkainen ohjauspyörä, sivuliukuoven ikkuna, parilliset ikkunalliset takaovet, pysäköintitutka ja jo aiemmin mainittu takatasauspyörästön lukko. Näillä varusteilla autolle kertyi hintaa 47 000 euron kieppeille, kun nelivetoisen lähtöhinta noin 40 000 euroa. Eroa vastaavaan etuvetoiseen malliin on vajaat 9 tuhatta euroa.

Siisti paketti. Dangelin valmistaman nelivedon tekniikka painaa kokonaisuudessaan vain 85 kiloa.

Taksien on panostettava myös erikoiskuljetuksiin

|
Monella taksiyrityksellä on valmiudet toimia inva- ja paarikuljetuksissa. Taksien perusvarustelu ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kilpailu kylläkin on koventunut ja autoihin saatavat avustavat ...

Voitto muutti suunnitelmia

|
Vuodet rallin parissa kypsyttivät Henri Taivalantista rauhallisen ja nopean kuljettajan. Helmikuun alussa kurvailtu SM Vaakuna-ralli sujui isojen luokkien osalta odotetusti. Emil Lindholm putsasi pöydän ...

Škoda nappasi ykköstilan

|
Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa ...

Luokan uusi mallioppilas

|
Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä. PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Kaikkien aikojen tehokkain

|
Vuosikausiin ei autoja ole markkinoitu voima edellä. Uusi Peugeot 3008 GT Hybrid 4 voi tehdä niin ja vieläpä pienin päästöin. Autonvalmistajia sitovat ilmastorajat näkyvät ...

Kahdeksannelle reiälle

|
Oman luokkansa suunnannäyttäjä on siirtynyt monilta osin digiaikaan. Perusrakenne nojautuu tuttuun ja hyväksi havaittuun maustettuna hybriditekniikalla. Volkswagenin kestomenestyjän kehittäminen entistä paremmaksi autoksi ei ole ...

Heti Vuoden Autoksi

|
Skodan uusin katumaasturi iskee suoraan valtasuoneen. Vuoden Auto äänestyksessä auto- ja liikennetoimittajat laittavat markkinoille tulleet uutuudet järjestykseen. Tärkein kriteeri tittelistä äänestettäessä on rahoille saatava ...

Tunteella hiottu katutimantti

|
Uusi ASX kiilaa itsensä ärtsyksi ehostettuna suosikkiluokkaan, mutta millä eväin? Kymmenen vuotta sitten ensiesitelty Mitsubishi ASX uudistui ulkoisesti merkin ilmeen mukaiseksi. Auton perusta nojaa ...

Kestomenestyjä sai päivityksen

|
Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti. Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua ...