Kestomenestyjä sai päivityksen

18.12.2019 Auto & Kone
Naama uusiksi. Transporter 6.1. mallin ilme ei tuota yllätyksiä.

Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti.

Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua perusrakennetta ei ole haluttu hämmentää liiaksi, vaan kehitys menee eteenpäin pienin askelin.
Uusi Transporter kantaa ICT-aikakaudelle tyypillistä 6.1 –merkintää. Auton peruskonstruktio on itseasiassa hyvin pitkälti sama kuin vuonna 2003 esitellyssä T5-mallissa. Edelliseen versioon nähden muutokset löytyvät kosmeettisten muutosten ohella tekniikan puolelta.

Ohjaustehostin on nyt mallia sähköhydraulinen. Se mahdollistaa käytännössä uusien aktiivisten apujärjestelmien toimivuuden. Jos jostain Transporter on tunnettu, niin juuri ajettavuudestaan. Valmistaja väittää ajo-ominaisuuksien kohentuneen entisestään, ja uusi, isoveli-Crafterista tuttu sivutuulen vakautusjärjestelmä, parantaa ajettavuutta entisestään.
Tien päällä meno on muutenkin rauhallista, eikä Transporteria tarvitse olla koko ajan ohjaamassa. Uuden malliversion myötä on myös äänieristystä parannettu. Se mitä ylimääräistä kabiiniin kuuluu, on käytännössä hieman rengasmelua. Aivan terävämmässä kiihdytyksessä moottorin ääni kiipeää kuuloetäisyydelle, mutta se kuulunee asiaan.

Samaa tyylikieltä. Uusi kojelauta noudattelee merkin henkilömallien tyyliä.

Keulasta katsottuna auto on entistä sulavamman näköinen. Merkityksellisemmät uudistukset liittyvät kuitenkin keulan toiselle puolelle, uusiksi muotoillun kojelaudan uumeniin. Kojelaudassa on säilytystiloja moneen tarpeeseen ja insinöörit ovat uhranneet tähän ajattelutyöhön aikaa roppakaupalla. Työkalun sisällä istuttaessa kun pitää olla asiat järjestyksessä.
Mittariston saa myös digitaalisena henkilömallien tavoin. Auton käyttöliittymä edustaa luonnollisesti uusinta tekniikkaa ja sitä voi ohjata puhetoiminnoilla, esimerkiksi Online-palveluihin pääsee etenemään tervehtimällä autoa sanomalla ”Hey, Volkswagen”.

Moottoripaletti käsittää neljä eri versiota 2.0 litran dieselistä. Tehovaihtoehdot ovat 90, 110, 150 ja 199 hevosvoimaa. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa ovat ennallaan, mutta kahden ensimmäisen tehot on päivitetty. Alla olleen 150 humman, DSG-suorakytkentävaihteiston ja 4-motion nelivedon toimivuus on viritetty ihailtavalle tasolle.
Jälleenmyyjän mukaan nelivetoisten Transporterien kakku mallin kokonaismyynnistä on valtakunnallisesti liki 50 prosenttia, Mikkelin alueella yli puolet. Lisäksi Transporter on kaikista Suomessa myytävistä nelivetoisista autoista sijalla 8., jota voitaneen pitää pakettiautolle kovana suorituksena.
Nelivedon suosiota ei talvisen tutustumisajon perusteella tarvitse ihmetellä. Iljanteella olleella sivutiellä meno on turvallisen oloista, kun tekniikka pitää osaltaan huolta kuljettajasta. Ammattikäytössä se tarkoittaa parempaa toimitusvarmuutta ja enemmän tyytyväisyyttä.

Transporterin ohella uusiksi päivitettiin myös henkilökuljetuksiin tarkoitetut Caravelle ja Multivan. Pakettiauton tavaratila on käytännössä ennallaan, siihen liittyvä uudistus löytyy sekin ohjaamon kohdalta. Kysymyksessä on pitkiä tavaroita varten oleva luukku apukuljettajan istuimen takana, jonka ansiosta pitkän Transporterin kyytiin mahtuu nyt 3,3 metrin mittaisia esineitä.
Transporterin versio 6.1. tuntuu toimivan paremmin kuin taannoiset Windowsin päivitykset. Se, kuinka pitkälle se riittää alati uusiutuvien kilpakumppanien puristuksessa, jää ensi vuoden myyntitilastoista nähtäväksi.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0