Kestomenestyjä sai päivityksen

|

Naama uusiksi. Transporter 6.1. mallin ilme ei tuota yllätyksiä.

Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti.

Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua perusrakennetta ei ole haluttu hämmentää liiaksi, vaan kehitys menee eteenpäin pienin askelin.
Uusi Transporter kantaa ICT-aikakaudelle tyypillistä 6.1 –merkintää. Auton peruskonstruktio on itseasiassa hyvin pitkälti sama kuin vuonna 2003 esitellyssä T5-mallissa. Edelliseen versioon nähden muutokset löytyvät kosmeettisten muutosten ohella tekniikan puolelta.

Ohjaustehostin on nyt mallia sähköhydraulinen. Se mahdollistaa käytännössä uusien aktiivisten apujärjestelmien toimivuuden. Jos jostain Transporter on tunnettu, niin juuri ajettavuudestaan. Valmistaja väittää ajo-ominaisuuksien kohentuneen entisestään, ja uusi, isoveli-Crafterista tuttu sivutuulen vakautusjärjestelmä, parantaa ajettavuutta entisestään.
Tien päällä meno on muutenkin rauhallista, eikä Transporteria tarvitse olla koko ajan ohjaamassa. Uuden malliversion myötä on myös äänieristystä parannettu. Se mitä ylimääräistä kabiiniin kuuluu, on käytännössä hieman rengasmelua. Aivan terävämmässä kiihdytyksessä moottorin ääni kiipeää kuuloetäisyydelle, mutta se kuulunee asiaan.

Samaa tyylikieltä. Uusi kojelauta noudattelee merkin henkilömallien tyyliä.

Keulasta katsottuna auto on entistä sulavamman näköinen. Merkityksellisemmät uudistukset liittyvät kuitenkin keulan toiselle puolelle, uusiksi muotoillun kojelaudan uumeniin. Kojelaudassa on säilytystiloja moneen tarpeeseen ja insinöörit ovat uhranneet tähän ajattelutyöhön aikaa roppakaupalla. Työkalun sisällä istuttaessa kun pitää olla asiat järjestyksessä.
Mittariston saa myös digitaalisena henkilömallien tavoin. Auton käyttöliittymä edustaa luonnollisesti uusinta tekniikkaa ja sitä voi ohjata puhetoiminnoilla, esimerkiksi Online-palveluihin pääsee etenemään tervehtimällä autoa sanomalla ”Hey, Volkswagen”.

Moottoripaletti käsittää neljä eri versiota 2.0 litran dieselistä. Tehovaihtoehdot ovat 90, 110, 150 ja 199 hevosvoimaa. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa ovat ennallaan, mutta kahden ensimmäisen tehot on päivitetty. Alla olleen 150 humman, DSG-suorakytkentävaihteiston ja 4-motion nelivedon toimivuus on viritetty ihailtavalle tasolle.
Jälleenmyyjän mukaan nelivetoisten Transporterien kakku mallin kokonaismyynnistä on valtakunnallisesti liki 50 prosenttia, Mikkelin alueella yli puolet. Lisäksi Transporter on kaikista Suomessa myytävistä nelivetoisista autoista sijalla 8., jota voitaneen pitää pakettiautolle kovana suorituksena.
Nelivedon suosiota ei talvisen tutustumisajon perusteella tarvitse ihmetellä. Iljanteella olleella sivutiellä meno on turvallisen oloista, kun tekniikka pitää osaltaan huolta kuljettajasta. Ammattikäytössä se tarkoittaa parempaa toimitusvarmuutta ja enemmän tyytyväisyyttä.

Transporterin ohella uusiksi päivitettiin myös henkilökuljetuksiin tarkoitetut Caravelle ja Multivan. Pakettiauton tavaratila on käytännössä ennallaan, siihen liittyvä uudistus löytyy sekin ohjaamon kohdalta. Kysymyksessä on pitkiä tavaroita varten oleva luukku apukuljettajan istuimen takana, jonka ansiosta pitkän Transporterin kyytiin mahtuu nyt 3,3 metrin mittaisia esineitä.
Transporterin versio 6.1. tuntuu toimivan paremmin kuin taannoiset Windowsin päivitykset. Se, kuinka pitkälle se riittää alati uusiutuvien kilpakumppanien puristuksessa, jää ensi vuoden myyntitilastoista nähtäväksi.

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...

Eteläsavolaiset ajavat entistä paremmilla hyötyajoneuvoilla

|
Käytettynä kelpaavat parhaiten hyvin huolletut, 3-5 vuotiaat tonniluokan pakut. Nopeusrajoittimesta vapaa ja enintään 3500 kg:n omamassan omaavat pakettiautot syrjäyttivät käytännössä kevytkuorma-autoiksi rekisteröitävät pakettiautot jo ...

Tuontiautot ovat arkipäiväistyneet

|
Käytettyjä autoja tuodaan paljon Ruotsista. Pääsyinä ovat hintataso ja Suomen olosuhteisiin valmiiksi sopiva varustelu. Tavallisia, mutta paremmin varusteltuja. Näin kuvailee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja ...

Seatin sähköauto sai aikaan ostorynnäkön

|
Ensimmäinen sähkökansanauto näki päivänvalon puolivahingossa. Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana Seat Mii electric sai autokansan siinä määrin kaupantekoon, että Suomen ensi vuoden osuus myytiin ...

Vallius viihtyy romuttamolla

|
Yli kymmenen vuoden kokemus autoalalta antaa vankan selkänojan uudelle alalle. Marianne Vallius aloitti Mikkelin Romumetalli Oy:ssä varaosien myyjänä noin kolme kuukautta sitten. Hän kertoo ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...

Astetta ärtsymmän näköinen pick-up

|
Suomikin voisi olla yhä lava-autojen kultamaa, mikäli verottaja ottaisi järjen käteen. Japanilainen Mitsubishi on valmistanut lava-autoja jo vuodesta 1978 lähtien. Nelivetoisena niitä on tuotettu ...

Pihi, sähköinen ja nopea

|
Passatin viilattu GTE tarjoaa kelpo toimintasäteen sähköllä. Vaikka aina puhutaan Golf-kokoluokasta automaailman tärkeimpänä, ei Passat-kokoluokan merkitystä voi väheksyä. Varsinkin farmarina, monena eri versiona saatavilla ...

Luokkansa muotovalio

|
Korealainen Kia on tuonut estradille uusia automalleja hengästyttävää vauhtia. Uusi XCeed osuu suoraan ytimeen. Ensin oli Ceed, sitten ProCeed ja nyt XCeed. Vielä kun ...

Supra heräsi henkiin

|
Toyotan lippulaivasportti tuli takaisin kiivaampana kuin koskaan. Toyota Supra yhdistetään ainakin takavuosien nuorten mielessä rivikuutosella varustettuun takavetoiseen urheiluautoon. Näin on asianlaita uudenkin mallin osalta, ...