Vallius viihtyy romuttamolla

|

Marianne Vallius kuvaa autoista puretut tuotteet, jonka jälkeen hän laittaa tiedot Autopurkaamot.com -palveluun tai verkkosivuille. – Joskus olen itsekin purkamassa autoja. Työ on hyvin vaihtelevaa, nainen kertoo hymyillen.

Yli kymmenen vuoden kokemus autoalalta antaa vankan selkänojan uudelle alalle.

Marianne Vallius aloitti Mikkelin Romumetalli Oy:ssä varaosien myyjänä noin kolme kuukautta sitten. Hän kertoo viihtyvänsä työssä sekä uudessa työporukassa erittäin hyvin.
– Työ on todella vaihtelevaa. Suurimmaksi osaksi laitan purkuosia kotisivuillemme esille ja hyllytän niitä, Vallius kertoo.
Alun perin Vallius opiskeli suurtalouskokiksi, mutta havaitsi nopeasti, ettei ala ollut häntä varten. Autot sen sijaan ovat aina kiinnostaneet.
– Aloitin uudet opinnot ajoneuvoasentajaksi. Valmistumisen jälkeen olin 10 vuotta Helsingissä alan töissä, Vallius kertoo.
Olkapään alettua reistailla hänen täytyi suunnata uusiin töihin ja parin mutkan kautta työpaikka löytyi romuttamolta.

Vallius kertoo monella olevan se harhaluulo, että purkaamoilla on varaosia vain vanhoihin autoihin. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Jos omasta uudehkosta autosta menee jokin kallis osa rikki, eikä auton korjaaminen ole järkevää, sitä kannattaa tarjota purkaamolle.
– Jos autossa on esimerkiksi vaihdelaatikko rikki, niin voimme ostaa auton ja käyttää siitä varaosiksi kaiken muun, Vallius selventää.
Suurin osa uusien autojen varaosakyselyistä tulee verkkosivujen kautta, jonne purkuautojen kuvat pyritään päivittämään mahdollisimman nopeasti.
– Vakuutusyhtiöt saattavat vaatia käyttämään purkuosia kolariautoissa, koska uudet osat ovat niin kalliita, Vallius toteaa.

Vallius omaa pitkän kokemuksen autoalalta, joten hyppääminen Mikkelin Romumetallille ei ole tuottanut vaikeuksia.
– Työkavereilta saa myös paljon apua. Toinen muistaa kaikkien tavaroiden paikat ulkoa ja toisella on uskomaton määrä tietoa eri automerkeistä, Vallius hymyilee.
Lopuksi hän vinkkaa, että osien etsijöiden kannattaa kiinnittää huomiota etsivätkö he vasemman vai oikean puolen osia.
– Me puhumme aina kuskin puolesta vasempana. Monet seisovat auton edessä määritellessään viallisen puolen ja näin ollen ostohetkellä saattaa syntyä väärinkäsityksiä, nainen vinkkaa.

Tuontiautot ovat arkipäiväistyneet

|
Käytettyjä autoja tuodaan paljon Ruotsista. Pääsyinä ovat hintataso ja Suomen olosuhteisiin valmiiksi sopiva varustelu. Tavallisia, mutta paremmin varusteltuja. Näin kuvailee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja ...

Seatin sähköauto sai aikaan ostorynnäkön

|
Ensimmäinen sähkökansanauto näki päivänvalon puolivahingossa. Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana Seat Mii electric sai autokansan siinä määrin kaupantekoon, että Suomen ensi vuoden osuus myytiin ...

Milloin kulkupeli kannattaa vaihtaa?

|
Auton ja muiden kulkupelien omistajien ikuinen pohdinnan kohde on, milloin olisi oikea aika vaihtaa – kevät, syksy tai kenties talvi. Selvitimme asiaa mikkeliläisissä alan ...

Haave toteutui yli odotusten

|
Škodan tarina Mikkelissä on viimeisen 25 vuoden aikana ollut menestyksekäs. Laman runtelema Suomi kesällä 1994 oli kovin erinäköinen kuin nyt. Autokaupan osalta tunnelmat olivat ...

Etukone satsaa uuteen korikorjaamoon

|
Uusi korikorjaamo- ja automaalaamoinvestointi varmistaa aukottoman palveluketjun. Ajanvaunun ja Etukoneen yrittäjät Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen avasivat vuosi sitten kuutta eri automerkkiä edustavan Autoarinan ...