Astetta ärtsymmän näköinen pick-up

21.11.2019 Auto & Kone
Tunteisiin. Uusi Mitsubishi L200 puhuttelee lava-autoihmisiä jyhkeillä muodoillaan.

Suomikin voisi olla yhä lava-autojen kultamaa, mikäli verottaja ottaisi järjen käteen.

Japanilainen Mitsubishi on valmistanut lava-autoja jo vuodesta 1978 lähtien. Nelivetoisena niitä on tuotettu -80-luvun alkupuolelta saakka. Aikanaan L200 oli edelläkävijä, sillä jo toisen sukupolven L200-malleja sai turbodiesel-moottoreilla varustettuna.
Historiallisilla suorituksilla ei kuudennen sukupolven L200 kuitenkaan pitkälle pötki. Ainakaan ulkomuodoista pärjääminen ei näyttäisi olevan kiinni. Ei liene liioiteltua sanoa, että muotoilun puolesta uusi tulokas kurvaa luokkansa kärkipaikalle. Äijämäistä olemusta pönkittävät pysty ja tiukkailmeinen keula, 18” rengaskoko ja led-ajovalot.

Valmistajan mukaan tylyn oloisella keulalla on myös oma turvallisuusvaikutuksensa, jalankulkijoiden ja matkustajien kannalta. Vakiona on lisäksi auton käytettävyyttä edistäviä järjestelmiä, kuten esimerkiksi perävaununvakautusjärjestelmä ja mäkilähtöavustin. Turvavarusteet ovat kohdallaan, varsinkin malliston huipulla. Kohti parempia varustetasoja mentäessä listalla ovat niin kaistavahdit kuin kuolleenkulman valvonta.
Thaimaassa valmistettava lava-auto tullaan Suomessa mitä todennäköisimmin hankkimaan 2-paikkaisena, vaikka viisipaikkainen versio sopisi perheautokäyttöön mainiosti. Toisen penkkirivin hinnaksi tulee varustetasosta riippuen 12  000–17 000 euroa. Se on pitkä jono euroja, mutta jos sen avulla säästää esimerkiksi toisen auton oston, voi suurelta kuulostava rahasumma ollakin hintansa väärti.

Kaksi pituutta. Tutustumisajossa olleen Double Cabin lava on pituudeltaan 152 cm ja puhtaasti kaksipaikkaisen Club Cabin 33 cm enemmän. Leveys on kummassakin malliversiossa sama, 147 cm.

Maantieajossa auto osoittautuu hiljaiseksi, jos ei oteta huomioon neliovisen version takapenkin kohdalta kantautuvia alustan ääniä. Jälleenmyyjän mukaan tähän on tulossa lisävaruste, jonka avulla melutaso pitäisi vaimentua kummasti. Takapenkillisessä versiossa tätä ongelmaa ei luonnollisesti ole.
Pätkäajossa automaattivaihteisella yksilöllä ajaminen on helppoa, ja mitä pienemmälle tielle mennään, sitä enemmän ketteryyttä tarvitaan. Luokkansa pienin kääntösäde, 5,9 m, ja takatasauspyörästön lukko pitävät huolen siitä, että lava-Mitsulla ei äkkinäinenkään jää helpolla pulaan.

Uuden mallin moottori on 2,2 litran polttoaineen yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodiesel. Voimanlähde kehittää 150 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä. Huipputeho on itseasiassa vähemmän kuin aiemman mallin 2,4 litraisen moottorin antama teho.
Kun uuden moottorin perään on asennettu uusi kuusiportainen automaatti aiemman viisilovisen sijaan, niin lompakko kiittää polttoainetankilla. Tämä auttaa osaltaan myös jo edellä mainittuun alhaisempaan melutasoon.

Avolavojen markkina on rajallinen, mutta he jotka sen ostavat, auto menee tarpeeseen ja oikeisiin töihin. Juuri siihen L200 on valmis myös vetokykynsä puolesta: sen todistaa 3,1 tonnin lukema jarrullisella perävaunulla. Vetokykyä on hyvä löytyä, sillä pick-up:lla on päästävä etenemään metsäautotietä tai ryömittävä maansiirtotyömaalla, oli ajoalusta ja keli mikä tahansa.
Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa vaativissa ajo-olosuhteissa ryömintänelivedon yhteydessä valittavien ajoalustavalikoiden mukaan. Valittavana on neljä eri asetusta: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Alamäkihidastin on myös oiva apuväline, se tekee oman osansa turvallisen etenemisen eteen.
Sivukallistumaa L200 sietää 45 astetta ja edestä lähestymiskulma saa olla maksimissaan 30 ja jättökulma 22 astetta. Maastossa auton kynnet ovat terävät ja parasta on se, että L200:n puikoissa ei tarvitse olla mikään asiaan vihkiytynyt ”Off-Road-Jamppa”. Ihan normikuljettaja pärjää hyvin, kun se kuuluisa maalaisjärki vain on mukana.

Kilpa-autosta. Automaattivaihteisen version vaihteita voi vaihtaa ratin takana olevista kytkimistä kuin kireämmissä katuautoissa konsanaan.

Uusi L200 on kaikin puolin hyvin henkilöautomainen. Viihdejärjestelmän osalta auto on nykyaallon harjalla, tosin suomeksi valikot eivät informoi, ainakaan toistaiseksi. Viiden vuoden takuu on myös asiakkaalle hyvä asia.
Auton saa hankittua joko neli- tai kaksiovisena. Suosituin tulee todennäköisesti olemaan neliovinen malli, mutta kaksipaikkaiseksi muokattuna versiona takaistuimet irrotettuna. Ehkäpä siksi, että näiden kahden mallin ero lavan pituudessa on vain 33 cm. Tai siksi, että optio henkilöautoksi menee pieleen jo ostovaiheessa.

Thaimaassa, jossa L200-sarjan mallit valmistetaan, lava-autot ovat erittäin suosittuja. Osasyynä tähän on toki otollinen ilmasto, mutta myös alhaisempi verotus kuin henkilöautoilla. Suomessa ei Kauko-Idän lämpöä ole kuin harvoina heinäkuun päivinä, mutta nelivetoiselle lava-autolle olisi kyllä kysyntää varsinkin harvaan asutussa Itä-Suomessa. Ainakin näin talviaikaan ja vieläpä ”loistokunnossa” olevalla tieverkostolla.
Suomi olikin ennen lava-autojen kultamaa, mutta verottaja pilasi juhlat jo takavuosina. Se ei kuitenkaan himmennä sitä tosiasiaa, että L200 on oiva auto moneen käyttöön.

 

Mitsubishi Double Cab 2,2 DI-D AS&G

  • Hinta: 42 890 €
  • Dieselmoottori: 2 268 cm3 (2,2-litrainen,16-venttiilinen turboahdettu DOHC dieselmoottori)
  • Teho: 110 kW (150 hv)
  • Vääntö: 400 Nm
  • Huippunopeus: 171 km/h
  • Kulutus: (yhd.) 9,7 l /100 km
  • CO2-päästöt: (yhd.) 254 g/km (WLTP)
  • Päästöluokka: EURO -6d temp
  • Maavara: 205 mm
  • Omamassa: 2 035 kg
  • Kokonaismassa: 3 110 kg
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0