Wolfsburgin puuttuva pala
Volkswagen T-Cross Style 1,0 TSi DSG

|

Ei yllätyksiä. T-Crossin linjat sattuvat yksiin isompien sisaruksien, T-Rocin, Tiguanin ja Touaregin kanssa.

T-Cross iskee pienten katumaasturien ytimeen hyvillä tiloilla ja onnistuneella voimalinjalla.

Automarkkinoilla on jo vuosia vallinnut crossover-trendi. Näiden korkeamman maavaran omaavien katumaasturien myyntimäärät ovat kasvaneet muiden luokkien kustannuksella. Eipä siis ole ihme, että kaikilla suurilla autonvalmistajilla on omat kakun jakajansa valmiina taistoon joka luokassa.
T-Cross perustuu samaan pohjaratkaisuun kuin Polo. Uutukainen on nimetty kuitenkin täysin erilaiseksi kuin ”matalalattiamalli”. Samaa kaavaa Volkswagen käyttää Golfin pohjalle tehdyn katumaasturimalli T-Rocin kohdalla.

T-Crossin kohdalla kysymyksessä on itseasiassa varsin mielenkiintoinen uutuusmalli. Alle 19 000 euron lähtöhinta ei vaikuta korkealta, kun ottaa huomioon sen tarjoamat tilat. Auto on 14 senttiä korkeampi ja pari senttiä pidempi kuin Polo. Tämän vuoksi takaistuimella istutaan korkealla ja silti kuontalo ei raavi kattoa pitkälläkään takamatkustajalla. Tärkeintä onkin se, että takaistuimella viihtyy hyvin perusasioiden ollessa kunnossa.
Lisäksi takaistuimen liikuteltavuus pituussuunnassa luo tarvittaessa tavaratilan reippaan kokoiseksi, tosin takajalkatilan kustannuksella. Korkeutensa ansiosta takakontissa on tilaa jopa enemmän kuin astetta suuremmaksi luokiteltavassa Golfissa.

Suomeksi. T-Crossin toimintojen ymmärtäminen on helppoa kotimaan kielellä.
Suomeksi. T-Crossin toimintojen ymmärtäminen on helppoa kotimaan kielellä.

Muotoilultaan T-Cross ei tarjoa yllätyksiä. Se on selkeästi Volkswagen, jota voi personoida sisäilmeen osalta kolmen design-paketin avulla. Varustetasoja on niin ikään kolme, T-Cross, Style ja Sport. Testissä ollut Style sisältää esimerkiksi mukautuvan vakionopeussäätimen ja multimedialaitteiston älypuhelinliitännällä. Perustaso kattaa esimerkiksi turvallisuusvarusteet jalankulkija- ja polkupyörätunnistuksella sekä hätäjarrutustoiminnolla. Sportin varusteet edellisten tasojen päälle ovat enemmän mukavuuteen ja näyttävyyteen liittyviä, LED-ajovaloja ja pysäköintitutkia lukuun ottamatta.

Ajossa T-Cross on yksinkertaisesti sanottuna hyvä. Ohjaus on Volkswagenille ominaiseen tapaan tunnokas, eikä autoa tarvitse kammeta vastaan uraisilla kevätasfaltilla. Kaupunkiajossa kulmat on helppo hahmottaa ja korkeammalta näkee paremmin.
Alusta tuntuu napakalta, vaikka täydellä lastilla en päässytkään autoa testaamaan. Kuten niin monia muitakin katumaastureita, niin nelivetoisena T-Crossia ei saa, sillä se raapii tietä aina etutassuillaan.

Moottorivaihtoehdot ovat joko kolmisylinterinen 1,0 TSI bensa tai nelipyttyinen 1,6 TDI diesel. Vaihteiston voi valita manuaali- tai DSG-suorakytkentävaihteiston väliltä. Bensamoottorista on kaksi eri tehoversiota, 95 ja 115 hevosvoimaiset, joista jälkimmäinen oli testiauton sydämenä. TSI:n tanakan laakea vääntö yhdessä DSG-vaihteiston kanssa ei tarjoa ikäviä yllätyksiä, vaan ajaminen voimalinjan puolesta on niin helppoa kuin se voi vain olla.
Kolmisylinterisen moottorin äänimaailma pysyy sivistyneenä täyskaasukiihdytystä lukuun ottamatta. Silloin sisälle kantautuu reippaampi murina, mutta maisemakin alkaa vaihtua ihan toisella tapaa.

Nykyajan henkeen älypuhelin on osa autoa myös T-Crossin kohdalla. Medianäyttö viestii suomeksi ja on helppokäyttöinen. Digitaalimittaristo on vakiovaruste Sport-varustetason kohdalla, mutta sen saa lisävarusteena Styleen alle 500 eurolla.
T-Cross on VAG-konsernin pienin crossover markkinoilla yhdessä sisarmalli Seat Aronan kanssa. Skoda Kamiq saapuu markkinoille myöhemmin.
T-Cross vaikuttaa fiksulta valinnalta kun tiloja ja ominaisuuksia puntaroi. Vielä kun hinta on maltillisella tasolla, ei tarvitse olla suuri ennustaja, jos veikkaa auton menevän kaupaksi ilman isompia selittelyjä.

Speksit

  • Hinta: 23 667,71 € (hinnat alk. 18 836,64 €)
  • Bensiinimoottori: 999 cm3, 3-sylinteriä
  • Teho: 85 kW (115 hv)/ 5 750 r/min.
  • Vääntö: 200 Nm (2 000 – 3 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,2 s
  • Huippunopeus: 193 km/h
  • Kulutus (yhd.): 4,9 l/100 km
  • CO2 –päästöt (yhd.): 111 g/km

Supra heräsi henkiin

|
Toyotan lippulaivasportti tuli takaisin kiivaampana kuin koskaan. Toyota Supra yhdistetään ainakin takavuosien nuorten mielessä rivikuutosella varustettuun takavetoiseen urheiluautoon. Näin on asianlaita uudenkin mallin osalta, ...

Parasta A-ryhmää

|
Tähtikeulamerkki on nuorentanut imagoaan AMG-brändin välityksellä kovalla vauhdilla. Kaukana on jo se aika, kun A-sarjan Mercedes-Benz tunnettiin tila-automaisena tötterönä, oikeana pienen perheen tilaihmeenä. Vuonna ...

Lähellä totuutta

|
Sähköautoista puhutaan paljon, mutta myyntitilastot näyttävät toista. Uuden Kia e-Niron 400 kilometrin toimintasäde ja passelit tilat tarjoavat toimivan vaihtoehdon. Polttomoottorin jälkeen hybridi, sitten sähköversio. ...

Baijerin goljat valmiina taistoon

|
Ekoautojen aikakaudella ovat isojen autojen ensiesittelyt kortilla. Uusi BMW X7 kuuluu tähän harvinaiseen joukkoon. Mitäpä tästä voisi sanoa? Seitsemänpaikkainen jättikokoluokan katumaasturi, jonka yli ei ...

Uuden aikakauden ensimmäinen

|
Uusi Škoda Scala iskee Octaviaa edullisempaan luokkaan. Škoda on ollut vuosien ajan suosituimpia automerkkejä Suomessa. Hyvin myyneen Rapidin korvaajaksi tehty täysin uusi malli edustaa ...