Purkuosien kierrätys tehostuu

|

Kierrättäminen on ollut kaikkien huulilla jo vuosien ajan. Paaliksi puristettava auto palvelee osiensa ansiosta vielä elinkaaren jälkeenkin.

Rekisteristä poistettu auto on nosturilla, käynnissä on akun irrotus ja ajoneuvon kuivaus. Siinä poltto- ja jäähdytysnesteet sekä öljyt otetaan talteen. Tämän jälkeen auto kuljetetaan kevyesti moukaroituna kierrätyslaitokseen, jossa varsinainen materiaalien erottelu tapahtuu. Näin etenee perinteinen auton kierrätys metalliromuksi.
Mikkelin Romumetallilla toimitaan useimmiten toisin. Kierrätysastetta on nostettu entisestään hyödyntämällä auton osat ennen romuttamista. Tämän vuoksi prosessi etenee kuivaamisen jälkeen pesulla. Sen jälkeen auto kuvataan päältäpäin ennen varsinaista purkutyötä. Viimeisenä edessä on osien kuvaus, listaus ja merkintä sekä hyllyttäminen varastoon.

Talteen otetaan tekniikan ohella korinosia, kuten puskurit, peilit ja lokasuojat. Mikkelin Romumetallin yrittäjien, Jere Hytösen ja Hannu Vesangan, mukaan eri osien kysyntä vaihtelee automerkeittäin ja -malleittain paljonkin.
– Puramme pääsääntöisesti alle 15 vuotta vanhoja autoja. Sitä vanhempiakin laitetaan osiksi, mutta se riippuu onko niiden osille menekkiä, Hytönen sanoo.
Mitään uutta autojen purkaminen ei Mikkelin Romumetallille ole, sillä yritys on harjoittanut sitä perustamisvuodestaan 2015 lähtien. Sen sijaan verkossa oleva myyntikanava on uusi aluevaltaus. Valtakunnallisesta autopurkaamot.com –verkkopalvelusta voi katsoa tarjolla olevat kierrätysosat ajantasaisesti.
– Tämän palvelun avulla toimintakenttämme laajenee purkuosien suhteen koko Suomen käsittäväksi, Vesanka kertoo.

Internetissä olevan myyntikanavan käyttöönottamiseen löytyy painava syy asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Ne ajat ovat takana, kun asiakkaat kiersivät autopurkamoilla osia etsien. Usein sopivan osan löydyttyä se purettiin vieläpä omatoimisesti irti.
Nykyään ostaminen tapahtuu älypuhelimen tai tietokoneen avulla. Itse osa toimitetaan postin tai matkahuollon välityksellä asiakkaalle, jos ostaja ei sitten asu lähellä ja nouda itse.
Ilman purkuun tulevia autoja ei olisi purkuosiakaan. Hytönen ja Vesanka ostavat aktiivisesti autoja, joita ei enää kannata pitää yllä syystä tai toisesta. Kysymyksessä voi olla kolariauto tai konerikon kärsinyt kulkupeli, josta autoilijan on päästävä eroon.
– Ostamme autoja myös pitkänkin matkan takaa, jos oikein passeli peli sattuu kohdalle, Hytönen sanoo.

Isojakin osakokonaisuuksia menee kaupaksi. Moottoreita suositumpia ovat vaihteistot.
– Ennen keulan osia meni paljon, mutta sekin on muuttunut. Aina kysyttyjä ovat esimerkiksi valoumpiot, peilit ja lasit, kertoo Mikkelin Romumetallilla nykyään autoja purkava, alalta vuosikymmenien kokemuksen omaava Jukka Pylkkänen.
Pylkkänen korostaa lisäksi sitä, että useimmiten purkuosat ovat vieläpä alkuperäisosia. Siten niiden käyttäminen on todellinen ekoteko, sillä uusiokäyttö ei lisää hiilijalanjälkeä.

Uusiokäyttöön. Purkuosat luetteloidaan ja varastoidaan oikeille varastopaikoilleen odottamaan myyntiä ja toimitusta asiakkaalle.
Uusiokäyttöön. Purkuosat luetteloidaan ja varastoidaan oikeille varastopaikoilleen odottamaan myyntiä ja toimitusta asiakkaalle.

aiemmin vaikuttanut Hytönen vastaa enimmäkseen osien myyntiin liittyvästä asiakaspalvelusta. Asiakaskunta koostuu sekä yksityisistä että yrityksistä.
– Varsinkin korjaamoasiakkaille osien täytyy lähteä nopeasti, sillä muuten korjattava auto seisoo tyhjänpanttina nosturilla.
– Ja se maksaa aina jollekin, Hytönen tietää kokemuksesta.
Purkuosien lisäksi Mikkelin Romumetallilla Hytöstä, Vesankaa ja seitsemää työntekijää työllistävät metallinkierrätys sekä rakennus- ja puujätteen vastaanotto.

Kiistelty tieremontti on pian tehty

|
Syksyllä 2018 silloinen Suomen hallitus käsitteli vuoden 2019 talousarviota. Perinteiseen tapaan jaettiin myös joululahjarahoja – rahoja, joita myönnetään tyypillisesti ohi virkamiesvalmistelun. Etelä-Savoon lahjavaroja saatiin ...

Kahviloiden kesä näyttää hyvältä

|
Kauppa käy mukavasti. Eetu Havia ja Fanni Hänninen pyörittävät toista kesää vohvelikahvila Hellettä. – Tälle kesälle hommasimme kontin viimekesäisen myyntivaunun asemesta. Isommat tilat mahdollistivat ...

Helteet palauttivat elämän Visulahteen

|
Kotimaan matkailun odotetaan jatkuvan syksyyn saakka. Visulahden teemapuisto päästiin avaamaan kaksi viikkoa normaalia myöhemmin. Kävijöitä on kuitenkin kesäkuun helteiden ansiosta riittänyt. Puistonjohtaja Ville Asikainen ...

”Isi, tämä on hassu auto”

|
Sporttinen ajettavuus, persoonallinen ulkonäkö ja pariovet omaava henkilöauto. Mikä se on? No tietysti Mini Cooper S R55 Clubman. Kun koeajo siintää edessä vuosimallin 2008 ...

Sopivasti tulinen

|
Uuden Leonin muodot ovat valmistajakonsernin maukkaimpia. Tekniset loikat ovat myös suuret. Uuden sukupolven Leon on merkille poikkeuksellisen merkittävä tapaus. Suurin syy ostavan kansan silmissä ...

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä

|
Vuoden Autoksi muutama vuosi sitten valitun Peugeot 3008:n vanavedessä on syntynyt kattava SUV-mallisto. Tuorein tulokas on 2008. Leijonamerkin valmistajakonserni PSA:n tekeminen on ollut korkeamman ...

Haukarting käytti tauon hyväkseen

|
Etelä-Savon ainoa sisäkartingrata palvelee kesällä myös ulkoradalla. Tälle kaudelle ulkorataa on uusittu ja vastaremontoitu saunaosasto avattu seuran kerhotilojen yhteyteen. Kolme kuukautta kiinni pidetty Haukarting ...