Maailman myydyin pesi kasvojaan
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 2,4 DOHC

|

Uusi ilme. Mitsubishi Outlander PHEV on muokattu keulasta nykymuodin mukaiseksi.
Uusi ilme. Mitsubishi Outlander PHEV on muokattu keulasta nykymuodin mukaiseksi.

Mitsubishin ladattava hybridi koki merkittävän päivityksen, vaikka ulkoisesti muutokset näyttävät pieniltä.

Vain murto-osa autoilevasta kansasta osaa yhdistää myyntimenestyksen ja ladattavan crossover-SUV-Mitsubishin yhteen. Kolmannen sukupolven Outlander näki päivänvalon jo vuonna 2012 ja Suomeen ladattava hybridiversio saapui seuraavana vuonna.
Outlanderia on lämmitetty vuosien varrella kuin hernekeittoa. Ensimmäinen päivitys tapahtui kolme vuotta sitten, mutta nyt ulkoisen ehostuksen lisäksi on laitettu myös tekniikkaa uusiksi.

Mitsubishin tapa toteuttaa hybridivoimalinja on täysin omanlaisensa. Autossa ei nimittäin ole lainkaan perinteistä vaihdelaatikkoa, ei sitten minkäänlaista, vaikka auto automaattivaihteisen lailla eteenpäin kulkeekin. Vaihteiston poissaolo tarkoittaa insinöörin silmissä vähemmän kitkahäviöitä ja sitä kautta energian säästöä.
Auto liikkuu matalilla nopeuksilla aina sähkön avulla. Jos kapasiteetiltaan 13,8 kWh:iin kasvaneen akuston reservi on loppu, antaa polttomoottorista voiman saava generaattori virtaa niin kauan, kunnes meno siirtyy suuremmassa nopeudessa polttomoottorin varaan.
Bensakoneen varassa PHEV Outlanderia ei ole tietenkään tarkoitettu kulkemaan. Täysillä akuilla auto etenee pelkän sähkön turvin noin 40 kilometrin matkan Suomen nopeusrajoituksilla käytännössä kaikissa olosuhteissa, sillä sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Latausaika normaalista sukopistorasiasta on kuutisen tuntia. CHAdeMO-pikalatauksen kautta akusto saavuttaa 80 prosentin varauksen puolessa tunnissa.
Etu- ja taka-akselilla on omat sähkömoottorinsa. Päivityksen yhteydessä taka-akselin voimanlähde on kasvatettu 95 hevosvoimaiseen. Etuakselin pyöriin vaikuttaa vanhan tutun 82 hevosvoimaisen sähkömoottorin lisäksi nyt 2,4 litran bensiinimoottori entisen kaksilitraisen sijaan. Atkinsonin työkierrolla kirnuava bensamoottori tarjoaa enintään 135 hevosvoimaa.
Maantiejossa outo seikka on se, että autolla ei sähkötilassa voi ajaa vakionopeudensäädin kytkettynä, vaikka nopeus olisi kuinka alhainen. Muuten Outlander on ajossa mutkaton ja helppo, kunhan ensin on omaksunut ajotilavalikkojen salat. Autolla voi ajaa myös nelivetotilassa ja kaikki nämä ajoon liittyvät keskeiset kytkimet löytyvät joystickiä muistuttavan vaihdevalitsimen lähettyviltä.

Kelpo paikka. Latausmoduuli on helppo sujauttaa tavaratilan oikeassa reunassa sijaitsevaan lokeroon.
Kelpo paikka. Latausmoduuli on helppo sujauttaa tavaratilan oikeassa reunassa sijaitsevaan lokeroon.

Käytännössä bensamoottori voi siis käynnistyä, vaikka ajotila on sähkö. Tämä voi hämätä, jos ei ole perillä auton teknisistä periaatteista. Mitään numeroa näistä teknisistä asioista ei kannata tehdä, vaan keskittyä ennemmin ajamiseen: antaa tekniikan hoitaa ajotilaan liittyvät asiat niin kuin ne on ohjelmoitu toimimaan.
Tukevamman ajofiilik­sen takana ovat valmistajan mukaan entistä jäykempi korirakenne, uusi iskunvaimennus ja entrattu ohjaustehostin.
Tilaa on tarjolla viidelle hengelle reippaasti. Outlander on sen kokoluokan auto, jossa kaksimetrisen kuljettajan takana mahtuu istumaan samanmittainen matkustaja. Autosta on seitsenpaikkainen versio olemassa, mutta ei hybridinä.

Outlander on kelpo laite, vaikka yleisilmeestä huomaakin malli-iän. Toisaalta sisustuksen materiaalit ja timanttitikatut oviverhoilut ja topakat etuistuimet ovat tätä päivää. Kosketusnäyttökin löytyy ja sen ulottuvuuksilla ollaan nykyajassa mukana tiiviisti.
Hybridiautot kehittyvät kovaa vauhtia. Ladattavien sellaisten joukossa uusittu Mitsu on kova luu. Sen tekniikka on jo vuosien ajan testattu toimivaksi ja kun tiedetään merkin laatutasovaatimukset, ei uuden PHEV Outlanderin ostaja haksahda ainakaan lastentauteihin.

 

 

Speksit:

  • Hinta: 54 390 e
  • Bensiinimoottori: 2.360 cm3 (4-sylinteriä, teho 99 kW (135 hv), 4 500 r/min.)
  • Sähkömoottorit Etuakselilla: 60 kW (82 hv), 137 Nm.,
  • Taka-akselilla :70 kW (95 hv), 195 Nm.
  • Yhteisteho/-vääntö: 165 kW / 211 Nm. (4 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,5 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: (l/100 km) NECD-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km)
  • CO2 -päästöt: 46 g/km (yhdistetty)
  • Perävaunumassa jarrullinen/jarruton: 1 500/750 kg

Purkuosien kierrätys tehostuu

|
Kierrättäminen on ollut kaikkien huulilla jo vuosien ajan. Paaliksi puristettava auto palvelee osiensa ansiosta vielä elinkaaren jälkeenkin. Rekisteristä poistettu auto on nosturilla, käynnissä on ...
Hallin suosituin. Savilahden Auto Oy:n vaihtoautopäällikkö Harri Parkkisen mukaan Golf on käytettynäkin erittäin haluttu.

Kuusivuotias kuntopriimus kelpaa useimmille

|
Nappivaihdokkisarjan avausauto on vuoden 2013 mallia oleva Volkswagen Golf. Tämä Otavan tienoilla palvellut yksilö on ikäisekseen vähän ajettu, helppokäyttöisellä DSG-vaihteistolla varustettu 1,2 TSI. Auto ...
Tiina Pesoselle takakontin tilavuudessa on tärkeämpää lattiatilavuus kuin korkeus. Pesosen koirat ovat tottuneet matkustamiseen ja ne nukkuvat suurimman osan ajasta ollessaan autossa.

Koirien matkustusmukavuus painaa auton valinnassa

|
Takakonttiin sijoitettu veräjä antaa tilaa ja turvallisuutta. Autovalinnassa jokaisella meistä painavat vaakakupissa erilaiset asiat. Lapsiperheellä on erilaiset vaatimukset autolle kuin yksin matkustavalla henkilöllä. Myös ...
Sukunäköä. C5 Aircross ottaa nykyisessä Citroen-mallistossa tärkeän roolin.

Taikamatto tekee paluun

|
Citroën on tunnettu teknisistä innovaatioista ja mukavuudesta. Uuden C5 Aircrossin myötä kummallekin suureelle saadaan lisää katetta. Ranskalaisen PSA-yhtymän Citroën on myllännyt automallistonsa uusiksi parin ...
Tämän he osaavat. Italialaisten muotoilemat autot ovat yleisesti ottaen onnistuneita, eikä uusvanhan 500X:n kohdalla tarvitse tässä suhteessa pettyä.

Pirteästi uudistettu

|
Persoonallisen näköinen crossover uusiutui pintaa enemmän sisältä. Viisi vuotta sitten päivänvalon nähnyt Fiat 500X osuu edelleen automarkkinoiden valtimosuoneen. Korkeamman maavaran omaava crossover on italialaisittain ...
Muodollisesti pätevä. Proceed on keulasta samannäköinen kuin Ceedin farkkuversio, mutta sen jälkeen muotoilijalla on ollut melkoisen vapaat kädet.

Kansanauto karkkipaperissa

|
Kian mallitykitys on ollut hengästyttävän tiivistä viime vuosina. Uusi Proceed jatkaa tahtia ja iskee mallina lähes koskemattomaan maaperään. Viime vuonna uusiutuneen Ceedin rinnalle on ...