Suorakytkentävaihteiston saa myös traktoriin

|

Valintojen maailma. Konemyyjä Eero Immonen Etukoneelta kertoo nykyaikaisen traktorin ominaisuuksien olevan säädettävissä ohjaamosta käsin.
Valintojen maailma. Konemyyjä Eero Immonen Etukoneelta kertoo nykyaikaisen traktorin ominaisuuksien olevan säädettävissä ohjaamosta käsin.

Nykyisten traktoreiden sisältämä tekniikka on modernia, varsinkin voimansiirron osalta.

Henkilöautoista tuttu suorakytkentävaihteisto näki päivänvalon myös traktoripuolella. New Hollandin lanseeraama Dynamic Control –vaihteisto on ollut saatavilla viime kuusta lähtien merkin T6-sarjan traktoreihin. Autokansan suussa DSG-vaihteistoina tunnettu tekniikka on keksintönä vanha, sillä ensimmäiset suorakytkentävaihteistot rakennettiin jo II maailmansodan aikoihin. Pankki asian tiimoilta räjäytettiin vasta 2000-luvun puolella, kun tietokonetoimiset ohjauslaitteet kehittyivät asian vaatimalle tasolle.
Uuden New Hollandin voi valita jopa kolmella eri vaihteistotekniikalla: Electro Commandilla, Dynamic Commandilla tai Auto Commandilla. Ensin mainittu on lähimpänä perinteistä vaihteistoa, vaikka vaihteiden askellukset hoidetaankin nappeja painamalla. Dynamic Command on uusi suorakytkentävaihteisto ja Power Command portaaton vaihtoehto. Hankintahinnaltaan ja ominaisuuksiltaan vaihteistot asettuvat samaan järjestykseen.

Suorakytkentävaihteiston iso etu on manuaalivaihteiston polttoainetaloudellisuus ja automaatin mukavuus. Ensin mainittu perustuu siihen, että vaihteisto ei luista. Uuden vaihteiston rakenne perustuu kaksoiskytkimeen ja kolmeen alueeseen, minkä lisäksi jokaisella alueella on kahdeksan Powershift-vaihdetta. Näistä neljä paritonta vaihdetta ja yksi monilevykytkin on sijoitettu yläakselille ja neljä parillista vaihdetta sekä toinen monilevykytkin ala-akselille.
Voima kytketään monilevykytkimien avulla vaihteelta toiselle saumattomasti, kun seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Kytkentä tapahtuu pehmeästi ja nopeasti, lisäksi suunnanvaihto tapahtuu erittäin pehmeästi automatiikan avulla. Kahdeksan päävaihteen ansiota alueen vaihtamista ei juurikaan tarvita, ja esimerkiksi B-nopeusalueella 4,0-17,2 km/h hoituvat käytännössä kaikki tavalliset peltotyöt.

Dynamic Command on suunniteltu ja rakennettu New Hollandin omalla vaihteistotehtaalla Modenassa, Italiassa. Uuden teknologian ansiosta vaihteiston hyötysuhde on hyvä ja sen tehontarve on selkeästi pienempi kuin perinteisen Powershiftin. Muita etuja ovat vaihtamisen pehmeys ja nopeus sekä helposti toteutettava monipuolinen automatiikka. Päävaihteiden lisäksi suunnanvaihto on toteutettu omilla monilevykytkimillä ja alueen vaihto sujuu robotisoidusti nappeja painamalla
Uudessa T6 Dynamic Command -traktorissa on lukuisia käyttöä helpottavia ominaisuuksia ja haluttaessa monet toiminnot voi jättää nykyaikaisimman automatiikan hoidettavaksi.
– Pääpaino uutta vaihteistotyyppiä suunniteltaessa on silti ollut käytön vaivattomuudessa sekä hyvässä hyötysuhteessa ja polttoainetaloudessa, kertoo konemyyjä Eero Immonen Etukoneelta.

 

Dynamic Control -suorakytkentävaihteisto pähkinänkuoressa:

  • Älykäs aluevaihto – aluevaihdoissa traktori valitsee automaattisesti sopivimman päävaihteen ja hyppää seuraavalla alueella niiden vaihteiden yli, jotka limityksen takia ovat liian pieniä tai suuria.
  • Dynaaminen StartStop – ominaisuus palvelee esimerkiksi etukuormaintyössä, jossa pysähdytään usein. Jarrupoljinta painettaessa traktori hidastaa ja pysähtyy ilman kytkimen tai vaihdevivun käyttöä. Kun kuljettaja vapauttaa jarrupolkimen, niin traktori lähtee taas liikkeelle.
  • Vaihteiston automatiikka – automatiikka huolehtii vaihtamisesta perustuen säädettäviin rajakierroksiin. Kuljettaja voi valita työtehtävän perusteella paljonko moottorin kierrokset saavat laskea ennen vaihtamista.
  • Nopeusautomatiikka – monipuolisempi automatiikka, jossa kuljettaja valitsee ajokahvan rullasta halutun nopeuden ja traktorin automatiikka pitää huolen lopusta.
    Automatiikka säätää sekä vaihtamista että moottorin kierroksia niin, että ajonopeus säilyy haluttuna ja polttoainetta säästyy.
  • Suunnanvaihdon herkkyys – jotkut työt vaativat pehmeää suunnanvaihtoa ja jotkut nopeampaa aggressiivista vaihtamista. Kuljettaja voi valita nappia painamalla kolmen eri suunnanvaihdon herkkyyden välillä.
  • Dynaaminen IntelliShift – tunnistaa moottorin kierrokset, vaihteiston akselinopeudet, kuormituksen ja ajonopeuden ja suorittaa niiden perusteella vaihtamisen. Jopa öljyn lämpötila huomioidaan kylminä aamuina.
  • Kick Down – nopeaa maantieajoa varten riittää, että kuljettaja painaa kaasupolkimen pohjaan. Sen jälkeen traktori vaihtaa pienemmälle parhaan kiihtyvyyden saavuttamiseksi.
  • Kuljetuslisäteho – kun ajetaan yli 22 km/h -nopeudella, niin moottori siirtyy älykkäästi eri tehokäyrälle, joka antaa enemmän tehoa korkeilla moottorin kierroksilla. Tämä saa aikaan tasaisen kiihtyvyyden maksimitehosta suurimpiin moottorin kierroksiin.
Mökille mukaan. Mönkijä ja kasaan painuva tukkikärry mahtuvat kolme metriä pitkään perävaunuun.

Mönkijöitä hankitaan yhä useammin tarpeeseen

|
Traktorimönkijöiden suosio jatkuu yhä. Erilaiset maa- ja metsätaloustyöt vetävät puoleensa niin kotona, mökillä kuin harrastepalstoilla. Markkinoilla on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja satunnaisen harrastajan ja ammattilaistason ...
Hymy herkässä. Uuden traktorin luovutushuollon juuri tehnyt mekaanikko Jussi Väisänen (vas.) kertaa tärkeimmät asiat konemyyjä Eero Immosen kanssa.

Maatalon pojasta kuoriutui myyntimies

|
Konekaupassa tarvitaan teknisen tietämyksen ohella monipuolisia sosiaalisia taitoja. Maatalouden ja koneiden kanssa pikkupojasta asti elänyt Eero Immonen on nähnyt verrattain nuoreen ikäänsä nähden alaa ...
wwwKUVA_Valtra02

Hallintalaite kuin avaruusaluksesta

|
Valtra SmartTouchin avulla voidaan hallintalaitteiden toiminta ohjelmoida juuri kyseiseen työhön sopivaksi. Myös käyttäjäkohtaiset mieltymykset on otettu huomioon helppokäyttöisessä järjestelmässä. Valtra SmartTouch tuo traktorin kaikki ...
Kaikki kunnossa. Vain yhdellä välituella yläreunasta yhdistetty kontti on vahva. Kome Oy:n Jari Outinen ja Jorma Häkkinen tarkastivat korin sisäpintoja.

Komposiittikontti on käytössä yliveto

|
Kuljetusalan kova kilpailu kelpaa uniikkia tuotetta valmistavalle Komelle. Loppusyksyn aamu enteilee aikaista talvea. Parhaiten se ilmenee hakeaumoista nousevana höyrynä kuulasta taivasta vasten. Menossa on ...