Tuunaajat kokoontuivat

23.8.2018 Koti
Jape ja Eetu Tiitinen. Kaksikon Audin ulkomuoto palvelee enemminkin S2 Sedania, joita valmistettiin vain reilut 300 kappaletta. – Varaosien hankkiminen alkaa olemaan jo melko hankalaa. Jos jostain sattuu löytymään sopiva, niin se on otettava, Jape kertoo. Kuvaaminen on kummallekin mieleistä puuhaa, varsinkin kun mallit ovat nelipyöräisiä.

EC Car showssa Visulahdessa esiteltiin toissa viikonloppuna toinen toistaan tuunatumpia autoja.

Tapahtumaan oli vapaa pääsy ja se houkuttelikin paikalle laajan skaalan eri ikäistä väkeä. Osa yleisöstä tutki mitä autojen konepeltien alta löytyy ja esittivät kiperiä kysymyksiä autojen omistajille. Toiset tyytyivät ihastelemaan autoja kauempaa. Tapahtuman järjesti ExtremeCustom yhdessä Kömelö-autoporukan kanssa. Paikalle olivat tulleet myös kuopiolainen Jape Tiitinen yhdessä 7-vuotiaan Eetu-poikansa kanssa.

Teemu Ekolasta parasta on harrastuksen tuomat haasteet. – Tässä pääsee oikeasti pähkäilemään ongelmia ja ratkaisemaan erilaisia haasteita.
Teemu Ekolasta parasta on harrastuksen tuomat haasteet. – Tässä pääsee oikeasti pähkäilemään ongelmia ja ratkaisemaan erilaisia haasteita.

– Eetulle tämä on viides tapahtuma tälle kesälle ja itse olen kiertänyt useita erilaisia autotapahtumia kesän aikana ulkomaita myöten, Jape kertoo.
Syykin selviää pian: mies on GTi Magazinen toimittaja, joten autoissa yhdistyy työ ja lomailu. Kaksikolla on mukanaan Audi 90 vuosimallia -90. Auton nykyisessä olemuksessa ei ole juuri mitään alkuperäistä.
– Äsken joku puhui bemarista katsoessaan autoani, Jape naurahtaa.
Kun Jape näki auton olevan myynnissä, hän ei kuulemma katsonut hintalappua, vaan soitti saman tien hakevansa auton kotiin.
– Entinen omistaja oli tekniikan tohtori. Hän on rakentanut autoon 13 vuoden ajan yksityiskohtia, mitä ei ole missään muualla. Auto näyttää siltä kuin kaikki olisi alkuperäistä, mutta totuus on, ettei juuri mikään ole, Jape kertoo innoissaan.
Vauhdissa tämä auto ei myöskään häviä, koska konepellin alta löytyy 5-sylinterinen turbomoottori ja 500 hevosvoimaa.

Samaan aikaan Emma Finland järjesti oman kilpailun autojen äänentoistolaitteiden laatuun ja asennukseen liittyen. Autoja osallistui kilpailuun yhteensä 43 ja kisasuorituksia ilmoittautui 50. Yksi auto on mahdollista ilmoittaa useaan eri luokkaan kilpailemaan.
– Tämä on meidän suurin kilpailumme varmaan viiteen vuoteen. Harrastajien määrä on pikkuhiljaa kasvanut ja nyt täällä kilpailijoita on oikein mukava määrä, Emma Finlandin puheenjohtaja Mikko Dillman kertoi hyväntuulisena.
Autot kilpailivat eri luokissa riippuen onko panostettu äänenlaatuun vai paineeseen. Näiden luokkien sisällä on omia kategorioita riippuen kokemuksesta lajin parissa ja panostetusta rahasummasta.

Toinen toistaan komeammat autot houkuttelivat paikalle väkeä tasaiseen tahtiin.
Toinen toistaan komeammat autot houkuttelivat paikalle väkeä tasaiseen tahtiin.

Paikalla kisassa oli myös tuore Euroopan mestari Teemu Ekola. Hän voitti omassa luokassaan (SQ S-Cat 4000 €) 13 muuta kilpailijaa maaliskuussa Saltzburgissa. Tätä ennen viime syksynä mies nappasi SM-finaaleissa 2. sijan.
– Ensimmäisistä kisoista saatu positiivinen palaute ja myös kehitysdeat saivat innostumaan lajista toden teolla, Ekola kertoi.
Hänen mukaansa kyse ei ole pelkästään äänestä tai musiikin kuuntelemista.
– Tämä on paras harrastus miehille! Saa askarrella ja puuhailla autojen parissa, ratkaista ongelmia fysiikan näkökulmasta ja kuunnella musiikkia, Ekola naurahtaa.
Musiikin on tarkoitus kuulua kuskin paikalle kojelaudan keskeltä, ei sivuilta. Tämä todella toteutuu, kun Ekola pyytää istumaan ratin taakse ja laittaa musiikin soimaan.
– Tietyissä kappaleissa laulajan voi melkein nähdä edessään kun ääni on niin hyvä. Keskellä autoa ei ole mitään kaiuttimia, vaan kaikki ovat auton sivuosissa. Viiveellä ja muilla säädöillä ääniaallot saadaan kulkemaan oikein.
Tärkein tavoite on, että ääni kuulostaisi samalta kuin livenä kuultuna.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1