Kuuman luokan kahinaan — Kia Ceed 1,4 T-GDI ISG EX DCT AT Eco Dynamics

23.8.2018 Auto & Kone
Selkeän voimakkaat linjat. Kyljen sivupokkaus lähtee jo etupuskurin alahelmasta saakka.

Korealaisten marssi automaailman kärkeen on ollut häkellyttävän nopea. Uusi Ceed tarjoaa suosikkiluokan uusimmat ominaisuudet urheilullisella olemuksella.

Kolmannen sukupolven myötä mallinimestä on jätetty heittomerkki pois kahden viimeisen kirjaimen väliltä. Valmistajan mukaan kirjainyhdistelmä CEED muodostuu nyt sanoista Community Europe & European Design.
Entistä matalampi ja urheilullisempi olemus ei varmasti ole sattumaa, siitä muotoilijat ovat pitäneet huolen. Sen sijaan CEEDistä tulee uusia versioita monelle eri sektorille. Pelkkä C-segmentin viistoperä ja farkku ei nykykilpailussa tahdo enää riittää.
Jatkossa ei kolmiovista viistoperää ole edes tarjolla, mutta tilalle tulee paljon muuta. Loppuvuodesta tulevat teho- ja tyylikutitellut GT-line ja GT. Ensi vuoden puolella vuorossa ovat ärhäkämmin muotoiltu farkku eli Shooting Brake ja katumaasturiversio.

Lataushylly. Matkapuhelimen langaton lataus ja puhelimen oleminen osana auton viihdejärjestelmää on osa vaivatonta arkea.
Lataushylly. Matkapuhelimen langaton lataus ja puhelimen oleminen osana auton viihdejärjestelmää on osa vaivatonta arkea.

Koeajoauton voimanlähteenä oli 1,4 litran turboahdettu, bensiinin suorasuihkutuksella varustettu 4-sylinterinen moottori, jonka antama teho on 140 hv. Sen jatkeena on konsernin oma, 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, Kian kielellä DCT. Paketti on toimiva ja myös yhä useamman mieleen, sillä bensamoottorin ja automaatin yhdistelmän osuus luokkansa kokonaismyynnistä on jo 74 %. Manuaalivaihteistot ovat 6-vaihteisia ja ne ovat saatavilla sekä litraisen että 1,4 litran bensakoneiden, kuin myös 1,6 litraisen CRDI-dieselin perään. Automaattia ei saa pienemmän bensakoneen yhteyteen.
Uusi Ceed on muodollisesti pätevä. Sen linjoissa on jotain tuttua premium-merkeistä, varsinkin takaa katsottaessa.. Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin ja kaikki oleellinen toimii. Merkille ominaiseen tapaan nappuloita riittää, mutta niiden suhteen on selvä logiikka.
Ajossa auto on yllätyksetön, kaikin puolin. Melutaso tuntuu aiempaa alhaisemmalta, ainakin loppukesän sileällä asfaltilla ajettaessa. Kun muuten ei meteliä kuulu, niin renkaista kantautuu kohinaa. Tämä tosin on yhteinen piirre lähes kaikissa tämän kokoluokan autoissa, merkistä riippumatta.
Mitoiltaan Ceed asettuu luokassaan kilpakumppaniensa sekaan, paitsi tavaratilan osalta se edustaa luokkansa kärkeä yhdessä sisarmerkki Hyundain i30 mallin kanssa. Farkun osalta takakontin tilavuuden piikkipaikka on yksin Kian hallussa. Tavaratilan lastauskynnys on aiempaan malliin lähes 9 senttimetriä matalampi. Matkustamon puolella tilaa on aiemman mallin tapaan, paitsi hartiatila on kasvanut auton leveyden myötä. Yhtä kaikki, pääkilpailijoihinsa nähden Ceed on tilojensa osalta hyvin pelissä mukana.

Sisältä ilmettä hallitsee selkeästi kaksiosaiseksi jaettu mittaristo. Ohjauspyörä on sporttisempi ja valikkonappulat on siirretty vaakapuoliin. Keskikonsolin näyttö on aiempaa ylempänä ja sen saa halutessaan joko 5” tai 7” koossa. Varustepuoli on melkoisen kattava pläjäys. Jo perustaso LX tarjoaa esimerkiksi aktiivisen kaistavahdin ja kaukovaloautomatiikan.
Alla olleen yksilön varustetaso on keskimmäinen eli EX lisättynä Premium Packilla. Langaton puhelimen lataus ja Apple Car Play sekä Android Auto kelpaavat varsinkin musiikista pitäville autoilijoille. Mainitsemisen arvoinen seikka on turvavarusteiden kattavuus ylipäätään jo perusmallista lähtien, kuten kuljettajan vireystilan valvonta. Yksi tärkeä ominaisuus on lähtöisin Suomen olosuhteista: takavalot palavat aina. Tarinan mukaan Kian päällikkö tuli Suomessa käydessään vakuuttuneeksi siitä, että takavalojen on viisainta palaa aina. Lisäksi tuulilasin saa lämmitettävänä versiona 1,0 T-GDI -moottorilla varustettuun malliin.

Laatupanoksia. Yhdestä kappaleesta valmistetut ovet ja oviaukon tuplatiivisteet vaikuttavat osaltaan alhaisempaan melutasoon.
Laatupanoksia. Yhdestä kappaleesta valmistetut ovet ja oviaukon tuplatiivisteet vaikuttavat osaltaan alhaisempaan melutasoon.

Malliston huipulla on Business Premium, jossa on jo automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella. Mukavuuspuolelta voisi mainita Autohold-paikallaanpitoavustimen, taskupysäköintijärjestelmän ja avaimettoman käynnistyksen ja lukituksen.
Laatuvaikutelma on kaikkinensa paremmalla tasolla. Vaikka sisustuksen materiaali istuinkankaita lukuun ottamatta on muovi, on tuntuma arvokkaampi. Nahkajäljitelmä on erityisen onnistunut. Ajossa matkustamoon ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä alustasta tai sisustuksen osista.

Viime vuonna Ceed oli luokkansa kuudenneksi rekisteröidyin auto Suomessa. Kilpailu on äärimmäisen kovaa ja myös kilpakumppanit tuovat uusia malleja tarjolle alati. Kian valtteina ovat nuorekas muotoilu ja käytännössä hyväksi havaittu laatutaso kuorrutettuna pitkällä takuulla. Kun ominaisuuksien suhteenkaan ei jäädä jalkoihin, on markkinaosuuden nostolle hyvät saumat.

 

Kia Ceed 1,4 T-GDI ISG EX DCT AT Eco Dynamics

  • Hinta: 29 535,99 € (hinnat alk. 21 656,23 €)
  • Moottori: 1 353 cm3 (4-syl., GDI-suorasuihkutus, turboahdin, EURO VI)
  • Suurin teho: 140 hv/103 kW (6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 242 Nm (1 500 – 3 200 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,2 s
  • Huippunopeus: 205 km/h
  • Kulutus: 4,8/5,5/6,6 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2-päästöt: 125 g/km (yhdistetty)  (Kulutus- ja päästöarvot on laskettu WLTP-päästöarvoista NEDC-arvoihin)
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0