Ensimmäinen töpselin kanssa — Toyota Prius Plug-In Active

23.3.2018 Auto & Kone
Ei sulata. Priuksella pärjää hyvin talvisessa säässä, tosin lumi ei sula etukannen päältä pelkällä sähköllä ajettaessa.

Hybridiautoilun pioneerista tuli markkinoille ensimmäinen ladattava versio.

Hybridiautoilla menee lujempaa kuin koskaan aikaisemmin. Autoteollisuutta vauhdittavat päästönormit johtavat siihen, että polttomoottorin rinnalla pitää olla muutaman vuoden päästä sähkömoottori, jos auto ei liiku sitten pelkästään sähkömoottorin avulla.
Toyota jos mikä automerkki omaa valmiudet tuoda uutta tekniikkaa markkinoille. Merkin ensimmäinen hybridi oli juuri Prius ja se näki päivänvalon jo vuonna 1996. Tähän mennessä on myyty pelkästään Toyotan valmistamia hybridejä jo yli 10 miljoonaa kappaletta ja mallisto laajenee koko ajan.

Materiaaleista tinkimättä. Painon säästämisen vuoksi takaluukku on ehtaa hiilikuitua.
Materiaaleista tinkimättä. Painon säästämisen vuoksi takaluukku on ehtaa hiilikuitua.

Priuksilla on voinut ajaa ennenkin pelkällä sähköllä, mutta ei tankatun sähkön avulla. Nyt sitä voi ladata vaikka normaalista pistorasiasta. Valmistaja lupaakin kasvaneen sähköisen toimintasäteen avulla melkoisen maireita lukemia kulutuksen ja päästöjen osalta. Taka-akselin päällä sijaitsevan 8,8 kW:n akun avulla voidaan ajaa jopa yli 50 kilometrin matka sähkömoottorin avulla. Tämän vuoksi bensaa ei juuri kulu ja yhdistetyksi kulutukseksi on luvattu yhden litran verran sataa kilometriä kohden.
Prius on ollut jo pitkään Toyotalle juuri se malli, jonka avulla uutta tekniikkaa tuodaan markkinoille autoilevan kansan käytännön testiin. Uutta ajattelua Plug-In Priuksessa edustaa auton katolle asennettavat aurinkokennot, jotka lataavat akustoa. Kennojen keräämän aurinkovoiman avulla Prius kulkee vuodessa jopa 1 000 km. Myös adaptiiviset automaattikaukovalot säästävät energiaa optimaalisen turvallisuuden ohella. Ne on toteutettu yhden lyhdyn osalta neljän eri lampun turvin, joiden myötävaikutuksella valoa on tarjolla ajonopeuteen ja ympäristöön nähden riittävästi, myös kanssakulkijat huomioiden.

Käytännön testissä keskellä talvea Priuksella pääsi kylmästä startaten täydellä akulla reilut 25 km pelkkää maantieajoa. Kaupunkimaisissa olosuhteissa toimintasäde olisi pidempi. Sähkövoimaa on tarjolla myös aiempaa enemmän, sillä uuden kaksoismoottorivoimalinjan ansiosta potkua on 68 kilowatin verran. Pelkällä sähköllä voi ajaa enimmillään 135 km/h nopeutta. Toimintasäteeksi yhdellä polttoainetankillisella luvataan hurjalta kuulostava 2 000 kilometrin lukema.
Ajo-ominasuuksiltaan Prius on kelpo laite, eikä sillä ajaminen maistu puulta. Olo ei ole kuitenkaan liian ”tieteisfilmimäinen”, vaan auto edustaa ominaisuuksiltaan juuri sitä, mitä tuleman pitää muutaman vuoden päästä: huipputekniikasta huolimatta helppoja.

Pelkällä sähköllä ajaminen esimerkiksi työmatkojen puitteissa onnistuu osa-aikatyötä tekevältäkin, sillä akun latautuminen täyteen normaalista pistorasiasta kestää vain kolme tuntia. Varsinaisen latausaseman avulla tuosta ajasta nipistetään vielä tunti. Lataustilan näkee helposti kojelaudan LED-näytöstä.
Huipputekniikkaa löytyy muualtakin kuin voimalinjan osalta. Takaluukku on hiilikuitua, jonka arvo varaosana on viiden kiloeuron luokkaa. Ilmanvastuskerroin on alhainen, lukeman ollessa vain 0,25 (Cd). Ovelasti kahdella kuplalla muotoillulla takalasilla on Toyotan mukaan iso merkitys ilman halkomisen saralla. Muotoilullisesti auto on eittämättä parasta, mitä Prius on koskaan

Kummallakin puolella. Oikealta sivulta löytyy sähkölatauspistoke ja vasemmalta bensiinin täyttöaukko. Latauspistokkeen vieressä oleva korkki on rasian suojakansi.
Kummallakin puolella. Oikealta sivulta löytyy sähkölatauspistoke ja vasemmalta bensiinin täyttöaukko. Latauspistokkeen vieressä oleva korkki on rasian suojakansi.

tarjonnut.

Varusteita, niin turvallisuuden kuin mukavuuden saralla, on tarjolla paljon. Ilmalämpöpumpun avulla autossa riittää lämmintä tai viileää polttomoottorin tilasta huolimatta. Puhelimen voi ladata keskikonsolissa olevan latausaseman avulla langattomasti Qi-menetelmää hyödyntäen. Pysäköintiavustin on varustettu automaattijarrulla, joka eliminoi kuljettajan mahdolliset koheltamiset pois. Safety Sense -turvallisuuspaketti pitää huolta puolestaan kuljettajan ja matkustajien turvallisuudesta.
Varustetasoja on kaksi, Active ja Solar. Kuten nimistä voi päätellä, jälkimmäisessä on edellä mainitut aurinkokennot katossa. Alla ollut Active on hivenen edullisempi ja sisältää kaiken oleellisen, tosin valinnaisina varusteina on Teknologia -paketti. Se tarkoittaa selkosuomeksi pysäköintiavustinta kaikilla mausteilla sekä nahkaverhoilua.
Plug-in Prius tarjoaa viimeisintä hybriditekniikkaa. Vaikka sen hankintahinta on reippaampi, ovat käytön aikaiset kustannukset enemmän kuin kurissa. Nelipaikkaisuus sopinee myös valtaosalle auton ostajista, mikäli tulevaisuuden tuote jo tänään kiinnostaa.

 

Kolme eri ajotilaa:

Sähköajotila: käyttää pääpainotteisesti vain sähkömoottoreita toimittamaan 68 kW:n tehoa jopa yli 50 kilometrin matkalle.
Täyshybridiajotila: yhdistää saumattomasti bensiinija sähkömoottorien käytön ja mahdollistaa ajosähkön säästön esimerkiksi kaupunkiajoa varten.
City-sähköajotila: käyttää ainoastaan sähkömoottoria 45 kW:n maksimiteholla.
Lisäksi kuljettaja voi säädellä tehon ja taloudellisuuden suhdetta ajotavan mukaan käyttämällä auton kolmea suorituskykytilaa Eco, Normal tai Power.

 

Toyota Prius Plug-In Active

  • Polttomoottori: 1 798 cm3 (4-syl., muuttuva venttiilien ajoitus, Atkinsonin työkierto)
  • Suurin teho: Polttomoottori 98 hv/72 kW (5 200 rpm), sähkömoottori 72 hv/53 kW
  • Max. vääntö: Polttomoottori 142 Nm ( 3 600 rpm). Sähkömoottori 163 Nm
  • Hybridijärj. kok.teho: 122 hv/90 kW
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,1 s
  • Huippunopeus: 162 km/h
  • Kulutus: 1,0 l/100 km(yhdistetty) CO2-päästöt 22 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0