Valtavirrasta poikkeavan lumiajoneuvo — Irbis Dingo T150

20.1.2017 Auto & Kone
Harrastajalle. Irbis Dingon ominaisuudet riittävät varmasti suurimmalle osalle hyötykelkan käyttäjistä.

Kun moottorikelkan tärkein tehtävä on liikuttaa ihmiset ja tavarat mahdollisimman järkevästi halki nietosten, on Dingo varteenotettava vaihtoehto.

Moottorikelkkojen kehitys on ollut huimaa. Valmistajat yrittävät saada tekeleensä mahdollisimman keveiksi ja tehokkaiksi, jotta kauppa kävisi. Etelä-Savon korkeudella moottorikelkkakauppa on taantunut takavuosien lukemista sekä talouden matalasuhdanteen että epävarmojen talvien vuoksi.

Vuosittaisen muutaman kuukauden käyttöajan vuoksi on viimeisintä tekniikkaa edustavan moottorikelkan hankkiminen korkeuksillamme jo lähes luxusta. Venäläis-kiinalaisen Irbis Dingon myötä näin ei asian tarvitse enää olla, sillä vajaalla 3 000 eurolla saa jo omakseen uuden moottorikelkan.

Vuoden takuuajan omaava talvinen menopeli on valmistettu liikkumista varten. Snowcrossia ei reilun 9 hevosvoiman turvin ajeta, mutta pilkille ja metsän siimekseen kelkka kuljettaa mukisematta niin kuljettajan kuin varusteet. Moottorikelkaksi pienen, vain 149 kilon kuivapainon omaava Dingo on muita markkinoilla olevia moottorikelkkoja vähintään kolmanneksen kevyempi.

Portaattoman CVT-vaihteiston, sähköstartin ja lämpökahvojen avuilla Dingo tarjoaa mukavuutta. Uutuuspeli ei ole mikään muinaisjäänne muutenkaan, sillä esimerkiksi mittariston virkaa hoitaa asiallisen oloinen infokeskus. Vaikka virta olisi loppu, niin moottorin saa tulille myös narusta nykäisemällä.

Hieman erikoisen ulkonäön lisäksi Dingo eroaa massasta kuljetusominaisuuksiensa vuoksi. Pikamuttereiden, joiden kanssa ei tarvita työkaluja, avulla voidaan kelkka purkaa neljään osaan. Siksi laite voidaan kuljettaa osissa vaikkapa suuremman farmariauton tavaratilassa.

Ajossa Dingo on helppo. Vaihteen kytkennän jälkeen ajaminen on vain lähinnä kahvan kääntämistä. Luonnollisen polvikulman ajoasento on aina hyvä asia, eikä tila lopu isommaltakaan kuljettajalta kesken. Käytännön kannalta istuimen alla oleva säilytyslaatikko ja tanakan tuntuinen tavarankuljetustila kelkan perällä ovat varmasti mieluisia Dingon omistajille. Kalastajille ja metsien ammattilaisille tarkoitettu edullinen ja järkevä uusi moottorikelkkavaihtoehto herättää mielenkiintoa varmasti.

Idässä päin Irbis Dingoa on myyty valmistuksen aloituksesta eli vuodesta 2012 lähtien yli 10 000 kappaletta. Polttoainepihille ja hiljaiselle moottorikelkalle on siten ollut markkinoilla saumaa.

Irbis Dingo T150

  • Moottori: 1-sylinterinen, 4-tahti, 150 cc,
  • Teho: 9,25 hv/7 500 rpm
  • Polttoaineen kulutus: 7,0 l/100 km
  • Vaihteisto: CVT pakilla
  • Matto: 38,1 cm
  • Kuivapaino: 149 kg
  • Kokonaismitat: 2550 x 970 x 1080
  • Huippunopeus: 40 km/h
+1
2
+1
0
+1
1
+1
0
+1
2