Komposiittikontti on käytössä yliveto

|

Kaikki kunnossa. Vain yhdellä välituella yläreunasta yhdistetty kontti on vahva. Kome Oy:n Jari Outinen ja Jorma Häkkinen tarkastivat korin sisäpintoja.
Kaikki kunnossa. Vain yhdellä välituella yläreunasta yhdistetty kontti on vahva. Kome Oy:n Jari Outinen ja Jorma Häkkinen tarkastivat korin sisäpintoja.

Kuljetusalan kova kilpailu kelpaa uniikkia tuotetta valmistavalle Komelle.

Loppusyksyn aamu enteilee aikaista talvea. Parhaiten se ilmenee hakeaumoista nousevana höyrynä kuulasta taivasta vasten. Menossa on arjen kiireet, kun kuljetusyrittäjä Jorma Häkkinen täyttää hakeyhdistelmäänsä varmaotteisen sulavasti.

Scanian vetämän hakeletkan päältä löytyvät Mikkelissä valmistettavat Kome Oy:n komposiittirakenteiset kuormakontit. Niiden avulla säästetään painoa merkittävästi perinteisiin korirakenteisiin verrattuna. Lisäksi painoetua tulee myös alustan puolelta, sillä erittäin vahva komposiittikori mahdollistaa alustan muokkaamisen. Pitkässä juoksussa etu on vieläkin suurempi komposiittirakenteen vettymättömyyden vuoksi.

– Lisäksi kuorman purkaminen on talvella varmempaa, kun tavara ei jäädy kiinni, Häkkinen kertoo kokemuksesta.

Samasta syystä Komen komposiittirakennetta on käytetty myös sorayhdistelmän perävaunuissa hyvällä menestyksellä.

Painonsäästö näkyy suoraan polttoaineenkulutuksessa. Kun kuljetusalan kilpailu on äärettömän kovaa, muodostuu pienestäkin asiasta iso pitkässä juoksussa. Häkkinen kertookin olevansa tyytyväinen komposiittirakenteen tuomiin etuihin.

– Tietenkin taloudellinen puoli on tärkeässä roolissa, kun kuormatila saadaan käytettyä tehokkaammin painonsäästön ansiosta, Jouko Häkkinen valaisee.

Myös pienet rakenneremontit onnistuvat helposti. Lasikuituvalmisteisen kontin korjaaminen kun ei vaadi erikoistyökaluja ja tarvikkeita. Veljekset Häkkisten käytössä olleen yhdistelmän korirakenteissa tosin ei ole ollut pienintäkään sanomista.

– Ei tämä ole periksi antanut mistään, ihan samalta se näyttää kuin ostettaessa, kuljetusyrittäjä vakuuttaa.

Häkkiset liikennöivät yhteensä neljää hakeautoa ja kahta sora-autoa. Jouko kertoo perinteisenkin korirakenteen kestävän muuten, mutta lattia on niissä uusittava ajastaan kulumisen vuoksi, kun taas komposiittirakenteisessa kontissa tätä ongelmaa ei ole.

Leiman sijasta komposiittia. Aiemmin katsastustoimipaikkana toimineen kiinteistön tiloissa vaikuttavan Kome Oy:n Mikkelin toimipiste on tuotantoesimies Jari Outisen ohjauksessa.
Leiman sijasta komposiittia. Aiemmin katsastustoimipaikkana toimineen kiinteistön tiloissa vaikuttavan Kome Oy:n Mikkelin toimipiste on tuotantoesimies Jari Outisen ohjauksessa.

Kome Oy:n Mikkelin pisteen tuotantoesimies Jari Outinen tietää komposiittirakenteiden edut ja mahdollisuudet. Kovan työn tulokset alkavat hiljalleen näkyä kentällä, kun autoilijat ovat ottaneet omakseen komposiittirakenteisen kontin.

– Tämä tehdään täysin käsityönä mittojen mukaan. Uusimmissa versioissa sähköjohdotukset ja hydrauliputket on mahdollista viedä rakenteen sisällä, jolloin käytännön toimivuus on vieläkin astetta parempi.

Outisen mukaan rakenteen massaa on saatu myös kehitettyä yhä alhaisemmalle tasolle lujuudesta, jäykkyydestä ja lämmöneristyskyvystä tinkimättä.

Komposiittirakenne on merkittävästi kevyempi kuin perinteiset ratkaisut. Korit ja lavat ovat räätälöitävissä käyttökohteen mukaan. Samoin isku- ja törmäyslujuus ovat huomattavasti paremmalla tasolla. Korin päädyt, seinät ja lattiat ovat yhtenäistä ontelokomposiittirakennetta , joka takaa pitkän käyttöiän. Sen vuoksi kevyt ja kestävä rakenne on ollut käytössä jo vuosikausien ajan muun muassa Pendolino-junien pohjapanssareissa. Turve- ja hakekonttien lisäksi tuote on lyömässä itsensä läpi myös sorapuolella.

Kome Oy

  • Tuotantolaitokset sijaitsevat Haapajärvellä, Iisalmessa , Rautalammella, Nummelassa ja Mikkelissä.
  • Tarjoaa asiakkailleen kokonaistoimituksia perävaunujen ja lavojen valmistuksessa
  • Nojaa vuosikymmenten kokemuksen lisäksi uusimpaan suunnittelutekniikkaan
  • Valmistaa tuotteita puunkuljetukseen, soran- ja kivenajoon, turve- ja hakekuljetuksiin sekä rahtikuljetuksiin
  • Lisäksi ratkaisuvalikoimasta löytyvät myös umpikaappi-, vaihtolava- ja erikoistuotteet

Kome Composite tarkoittaa

  • suurempaa hyötykuormaa
  • pienempää polttoaineen kulutusta
  • lämpöeristettyä rakennetta
  • pidempää käyttöikää
  • vähemmän rikkoontumisia
  • parempaa turvallisuutta
  • home-, ruostumis- ja haurastumisvapaata rakennetta
  • hyvää kemikaalien ja säänvaihtelun kestoa

Mies ja moottori. Tenho-niminen puuvene on tuhoutunut jo ajat sitten, mutta muistot nuoruuden veneretkistä ovat säilyneet Hannu Itkosen mielessä venemoottorin mukana.

Tenhon mylly on ainoa lajiaan

|
Mikkeliläinen Hannu Itkonen omistaa ainutlaatuisen moottorin sanan varsinaisessa merkityksessä. Launialassa sijaitsevan omakotitalon pihalla oli kevytpeitteen alla melkoinen harvinaisuus. Varkauden konepajan tekemä moottori on valmistettu ...
Kilpailussa puretaan ja lastataan tukkikuorma. Kilpailussa pärjää nopeudella ja hyvällä kuormauksen laadulla.

Kevät ei tule ilman puunkuormauskilpailuja

|
Suomenmestaruutta tavoittelevat niin kokeneet ammattikuljettajat kuin alan opiskelijatkin. Nopeus ja suorituksen laatu ratkaisevat. Kinnarissa Mikkeli Raskaspari Oy:n ja Esedun logistiikka-alan piha-alueella kisailtiin pari viikkoa ...
Asiakkaan luona. Robottiruohonleikkurit luovutetaan lähes poikkeuksetta valmiiksi asennettuina, kertoo yrittäjä Jarmo Siira JS-Motorsilta. Rajakaapelin maahan koneelisesti upotti ohjaa Anssi Viskari (vas.).

Moottorimiehen maku on muuttunut

|
Asiat ovat muuttuneet paljon siitä, kun yhden miehen moottoripyöräkorjaamo avasi ovensa 20 vuotta sitten. Aktiivisen motocrossmiehen yritysidea syntyi puhtaasti harrastuksen pohjalta. Ajatuksena oli kuitenkin ...
Osamaksu ja Leasing -vertailu

Leasing nostaa päätään konekaupassa

|
Suomalainen omistamisen kulttuuri on koetuksella talouden polkiessa paikallaan. Kaikkea ei kannata omistaa. Tämä monilta liike-elämän osa-alueilta tuttu suuntaus on lyömässä itseään läpi myös traktori- ...