Ketomaa vie ralliosaamistaan Kiinaan

18.8.2016 Auto & Kone
Jylhät maisemat. Jari Ketomaa ei ehdi paljon maisemia ihailla, mutta kesäkuisen Deng Feng-rallin tausta oli kuin taulusta. Kuva: Jari Ketomaan albumi.

Vuosien ajan kansainvälisissä ralleissa kilpaillut mies vaikuttaa Kiinan rallisarjassa.

Tuskin ralliautoilijana tunnettu Jari Ketomaa uskoi itsekään 10 vuotta sitten Kiinan debyyttikisaa ajaessaan, että maailman talousmahdiksi nousseesta maasta urkenee uraa enemmänkin. Nyt tuo asia on totta, sillä tällä hetkellä Kiinan mestaruussarjan kolmanneksi parhaan tehdastiimin ykköskuskin paikka on mikkeliläisen hallussa.

Tämän vuoden puolelta takana on pari rallia ja edessäpäin on vielä viisi starttia. Tulokset listalla ovat olleet toistaiseksi laihoja tammikuista jäärallin voittoa lukuun ottamatta, kun tekniset ongelmat ovat kiusanneet menoa. Ensimmäisessä kisassa iski kaasupoljinvika ja lisäksi irtokiven rikkoontumasta bensatankista valui polttoaine tielle. Toisessa kilpailussa moottorista hävisi öljynpaine ja leikki piti jättää kesken. Kummassakin koitoksessa Ketomaa oli parhaimmillaan toisena.

– Vauhdillisesti ollaan mukana ja vieläpä nopeita, toivottavasti tuuri kääntyy mahdollisimman pian, Ketomaa kertoo kaudestaan tähän saakka.

Kiinan rallisarjassa ulkomaalaiset kuskit keräävät ainoastaan valmistajien sarjan mestaruuspisteitä. Tähän tehtävään on Ketomaan lisäksi valjastettu muitakin tunnettuja ralliässiä, kuten nimet Chris Atkinson, Mark Higgins ja Manfred Stohl kertovat.

Ketomaa ajaa BAIC Automotiven valmistaman Senova D 50 auton pohjalta rakennettua nelivetoista kilpuria. Tiimissä on kaikkiaan kahdeksan autokuntaa, joista kolmen auton pisteet lasketaan mukaan valmistajien sarjaan. Loput metsästävät rallipoluilla henkilökohtaisia pisteitä. Ketomaan kartturina toimii tällä hetkellä Mikko Lukka, kun aiemmin nuotteja lukeneen Marko Sallisen selkä ei antanut enää kilpailla.

Voimaa kiinalaisissa kilpa-autoissa on muutama kymmenen hevosvoimaa enemmän kuin WRC-autoissa, mutta alustan ja voimansiirron osalta ei olla samalla tasolla. Ketomaan mukaan autot ovat nopeudeltaan WRC- ja WRC2-luokkien väliltä. Autot ovat isompia kooltaan ja ajolinjat siten näyttäviä. Muutenkin ajaminen on erilaista kuin Euroopassa.

– Tiet on tehty varta vasten ralleja varten. Eteen voi tulla ihan mitä vaan, joten nuotituksessa pitää olla tarkkana.

– Siellä ajaminen vaatii monenlaista huomioimista, mutta kovaa pitää mennä, Ketomaa muistuttaa.

Sarjaa johtaa tällä hetkellä Atkinsonin tähdittämä Volkswagenin tehdastiimi, jota pyörittää tunnettu englantilainen urheiluautovalmistaja ja aikoinaan Subarun tehdastallin toiminnasta vastannut Prodrive. Ketomaan kosketus tiimissä on tärkeässä roolissa, sillä Senovan vauhti rakennetaan suomalais-kiinalaisella yhteistyöllä.

– Tekemistä on paljon jäljellä, mutta on kyllä onnistuttukin vauhdin puolesta. Tuttuja länsimaisia komponentteja on muun muassa alustassa, muuten mennään oman tuotannon kautta.

Sopimus kattaa kuluvan kauden, mutta miehen mukaan sopimukset ovat siellä pelkkää paperia, sanan varsinaisessa merkityksessä.

– Kaikki perustuu luottamukseen ja pitkäjänteisyyteen. Toivottavasti sopimus jatkuu, jos ei muita kuvioita ilmaannu.

Muilla kuvioilla Ketomaa tarkoittaa ajamista WRC- tai WRC2-luokissa. Kokeneella 37-vuotiaalla kuljettajalla ei ole mitään pakkomiellettä päästä ajamaan isossa sarjassa, mutta luonnollisesti hyvä tilaisuus kiinnostaisi.

– Jos hyvä sauma sattuu, niin tietenkin kilvanajo kiinnostaa, kilpailuliekin polte silmissä kiiluva Ketomaa sanoo voimakkaasti.

Kuljettaja ja insinööri. Jari Ketomaa ja auton tekniikasta vastaava insinööri Fraser MacKellar ovat kartanlukija Mikko Lukan ohella oman tiimin ainoita länsimaalaisia jäseniä. Kuva: Jari Ketomaan albumi.
Kuljettaja ja insinööri. Jari Ketomaa ja auton tekniikasta vastaava insinööri Fraser MacKellar ovat kartanlukija Mikko Lukan ohella oman tiimin ainoita länsimaalaisia jäseniä. Kuva: Jari Ketomaan albumi.

Kiinassa ralli on ennen kaikkea voimalla kasvavan autoteollisuuden markkinointikenttä. Rallia viedään sellaisiin osiin Kiinassa, jossa normaali turisti ei käy edes vahingossa. Kilpailuja seurataan rakennetuilta katselualueilta silmä kovana. Ihmisiä on paljon ja vaalea suomalainen on luonnollisesti katseiden naulitsija.

– Vielä ei voida puhua ehkä varsinaisesta fanikulttuurista, mutta ihmeissään maaseudulla ja heidän mittapuussaan pienemmissä kaupungeissa ollaan rallista.

Tiimin kanssa kommunikointi tapahtuu muutamaa henkilöä lukuun ottamatta tulkin välityksellä. Englantia ei juuri puhuta kuin isommissa kaupungeissa, eikä sielläkään kovin yleisesti. Tottumusta on vaatinut kiinalaisten tapa rakentaa paljon uutta, kun vanhat rakennelmat jätetään pystyyn luhistumaan omia aikojaan.

– Lentokentät, aukiot ja juna-asemat esimerkiksi ovat hyvin siistejä. Mutta kun mennään hieman sivumpaan, on todellisuus lähes uskomatonta. Se kontrasti on kaikessa jyrkkä.

Mikkeliin muutama vuosi sitten talon rakentanut Ketomaa osaa arvostaa Suomen ja kotikaupungin muutenkin korkealle. Kiinaan muutto ei tuntuisi oikealta ajatukselta, jos siihen tarvetta ilmenisi enemmänkin.

– Helsingistä on todella kätevät lentoyhteydet useaan kiinalaiseen kaupunkiin. Seitsemässä tunnissa ollaan siellä, mutta toki aikaero alkaa jo tässä iässä hieman vaikuttamaan.

Kiinan MM-rallin peruuntuminen oli harmittava takaisku kansallisen sarjan tiimeille. Myös Ketomaan talli odotti kilpailua kovasti. Niin myös kuljettaja itse, joka olisi halunnut oman tiimin porukan näkevän läheltä, kuinka MM-sarjan huipputiimit toimivat. Työt jatkuvat silti pian Kiinassa ja Mikkeli sekä perhe jäävät hetkeksi taakse. Syykin on selvä: Ketomaa kuuluu siihen yhä harvalukuisempaan suomalaisjoukkoon, jonka ammattina on kilvanajo rallipoluilla.

Ralli tarvitsee jotakin uutta

Kokenut ralliautoilija näkee suomalaisessa rallin tilassa hyvää ja huonoa. Uusia lupaavia nimiä on murtautumassa huipulle, mutta harrastajamäärät ovat laskussa. Rallin kustannustaso on karannut käsistä ja haluja oikaista kierre ei tunnu löytyvän sen enempää kotimaasta kuin maailmaltakaan.

Kulttuuria pitäisi muuttaa ja yleisöä saada houkuteltua jotenkin uudestaan kilpailuja seuraamaan. Ketomaan mukaan tämä saattaisi onnistua palaamalla takaisin juurille, rallista pitäisi tehdä avoimempaa ja kiinnostavampaa.

– En tiedä pitäisikö meidän ajaa enemmän pimeässä ja yöllä, vai järjestää tien varrelle huoltoja, mutta jotain erilaista tarvittaisiin, jotta suuren yleisön kiinnostus rallia kohtaan taas heräisi.

Jos Ketomaasta olisi kiinni, niin WRC-säännöt menisivät uusiksi ensi vuonna voimaan tulevia pykäliä isommin.

– Kustannukset saataisiin helposti alemmaksi, kun ajo-ominaisuudet olisivat alkeellisemmat elektroniikan ja avustavan tekniikan riisumisen kautta. Tehoa ja ääntä saisi olla enemmän. Yksinkertaisesti kuljettajan osuus kokonaisuudessa tulisi nostaa suuremmaksi, Ketomaa toivoo.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0