Formula Offroadia ja vähän muutakin

|

Voima puhuu. Formula Offroad -auto kiipeää käytännössä pystysuoraa hiekkamontun seinämää ylös pitkiäkin matkoja.
Voima puhuu. Formula Offroad -auto kiipeää käytännössä pystysuoraa hiekkamontun seinämää ylös pitkiäkin matkoja.

Teksti ja kuvat: Tarja Lipsanen

Mitä se semmonen Formula Offroad on?

Formula Offroad, Foff, on sitä, kun tehokkailla ”putkihäkkyräautoilla” ajetaan hiekkarinnettä ylös. Tanner tömisee ja hiekka lentää. Rinteen korkeutta ei ole määrätty, mutta korkeimmat ajetut radat ovat melkein pystysuoraa hiekkarinnettä 100 metriä ylöspäin, esimerkiksi Norjan Skienissä tälläinen rata löytyy. Jos rinne on matalampi, tehdään radasta teknisesti vaativampi.

Kisa ajetaan niin, että aamupäivällä ajetaan kolme rataa ylös ja iltapäivällä toiset kolme. Rinteessä on portteja joiden läpi on päästävä. Yrityksiä on vain yksi per rata ja sen joko pääsee ylös tai sitten ei. Sitä enemmän saa pisteitä mitä ylemmäs pääsee. Jos rengas ei kaada porttia ja pääset täydellisellä suorituksella ylös asti saat täydet 350 pistettä. Jos auto kuitenkin tippuu rinnettä alas, saat tietyn pistemäärän jo suoritetuista porteista.

Pohjoismaiden luokka ajetaan NEZ-säännöillä ja kilpailuissa on tällöin kaksi luokkaa. Modified-luokka eli pienempi luokka ajetaan pienempitehoisilla autoilla ja ”pikkulapaisilla” renkailla sekä Unlimited-luokka eli iso luokka, joka ajetaan isolapaisilla renkailla. Unlimited-luokan autoa saa rakentaa ja virittää ilman minkäänlaisia sääntöjä, ainoastaan kekseliäisyys on rajana. Näistä autoista löytyy tehoja yli 1000hv! Laji ei muuten tarvitse mitään tutkintoja vaan ajamaan voi ryhtyä kuka tahansa, jolla rahkeet tähän hommaan riittää.

Pohjoismaiden isoissa kisoissa saattaa olla molemmissa luokissa noin 15 osanottajaa. Kilpailuita pidetään Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa. Islannin kilpailuun osallistuminen asettaa omat haasteensa. Kisasta tulisi melko pitkä ja kallis, koska ensin Mikkelistä olisi ajettava bussilla Norjaan, sieltä ottaa kontti johon auto ja huoltoarsenaali pakataan ja lähettää kontti laivalla Islantiin. Sen jälkeen koko Big Willys Teamin pitäisi lentää sinne perässä kalustoa odottelemaan. Melkoinen revohka, siksi Islannin kisa on jätetty väliin. Kilpailijat ovat kaikki Pohjoismaista.

Big Willys kilpailee Unlimited-luokassa. Se on rakennettu ns. uudella muotilla, jonka Big Willys Team on kaikessa viisaudessaan kehittänyt itse. Koneena on 9-litrainen V8-moottori, hevosvoimia tässä autossa on yli 1000hv ja menon takaamiseksi käytetään myös ilokaasua!!! Autossa siis..

Tätä autoa kyllä kopioidaan ja se onkin eniten kopioitu auto isossa luokassa. Osat autoon tilataan yleensä hyvin pitkälti ”jenkkilästä”. Autossa ei ole ikkunoita eikä oikeastaan oviakaan vaan vain tukeva tukikehikko suojaa antamassa. Siitä huolimatta auton rakentamiseen kuluu lukematon määrä työtunteja..

Pitää kuin purkka tukassa. Formula Offroad -autojen renkaita.
Pitää kuin purkka tukassa. Formula Offroad -autojen renkaita.

Sponsoreitakin löytyy, mutta tietysti lisäkään ei olisi pahitteeksi. Renkaat ovat suht arvokkaita ja kisojen määrästä riippuen kaudelle tarvitsee 1-2 rengassarjaa. Vanteet autoon joudutaan teetättämään, sillä valmiina niin leveitä vanteita ei löydy. Onneksi Suomesta kuitenkin löytyy alan taitajia. Big Willys Teamiin kuuluu kuusi henkilöä. Yksi ajaa ja muut toimivat huoltojoukoissa. Pitkillä kisamatkoilla myös bussikuskin rooli on tärkeä. Big Willys starttaa tänä keväänä kolmanteen kauteensa.

Suomessa lajin harrastajia löytyy muutamia, mutta sellaisia jotka ajavat kilpaa on oikeastaan vain meidän tiimi. Autoja tiimissä on ainoana Offroad autona Big Willys sekä Suomi-luokkaan soveltuva trial-auto ”Homemade”. Suomi-luokka kuuluu FormulaOffroadiin, jota tänä vuonna aletaan ajamaan ensimmäistä kertaa tosissaan. Luokkaan on AKK:n sarjatyöryhmässä tehty säännöt. Suomi-luokassa on vähemmän hevosvoimia ja nk. laparenkaat eivät ole sallittuja vaan kilpailut ajetaan normaaleilla offroadin maastorenkailla.

Kisoihin on osallistuttu ja kisoja on voitettu. Toissa vuonna olimme Cupissa kolmansia. Oma erikoisuutensa on siinä, että esimerkiksi Norge Cup-kisaa ei ulkomaalainen voi voittaa, sillä heidän säännöissään lukee niin. Kerran vuodessa kuitenkin ajetaan Pohjoismaiden mestaruudesta NEZ- säännöillä ja siellä kaikki ovat luokassaan ”saman arvoisia”. Tänä vuonna tämä mestaruuskisa ajetaan Islannissa ja jää näin ollen meiltä väliin.

Miten ajetaan?

Niin Unlimited-luokassa kuin Suomi-luokassakin ajetaan kuusi eri reittiä. Molemmilla luokilla on kuitenkin omat reittinsä, sillä Suomi-luokan autot ovat sen verran heikompi tehoisia etteivät ne pääse samoihin paikkoihin kuin niin kutsutut mörkö-autot! Unlimited-luokan autoille rata on teknisempi; on pahempia paikkoja ja tiukempia käännöksiä. Ajettavien porttien leveys on kuitenkin aina sama, portteja on kolme ja vain ajettujen porttien määrä ratkaisee. Aikaa radan suorittamiseen annetaan 5 minuuttia. On aivan sama suoritatko radan minuutissa vai käytätkö koko annetun ajan, sillä vain suoritettujen porttien määrä ratkaisee.

Se, että auto pystyy kiipeämän 100 metriä pystysuoraa rinnettä suoraan ylös, perustuu hyrrävoimaan. Kun rengas pyörii se tekee hyrrävoimaa, joka kääntää autoa eteenpäin. Sillä onko ajettava seinämä pehmeä vai kova ei ole mitään merkitystä ylös pääsemiseen. Myöskään kelillä ei ole merkitystä – ihan sama sataako vai paistaako.

Vaikka kilpailua ajetaan tosissaan mies miestä vastaan ollaan kuitenkin vähän kuin kavereita kaikki keskenään. Kierretään, kysellään ja katsellaan kavereiden autot, mitä kukin on keksinyt ja rakentanut. Meillä on todella hyvä henki ja jos joku tarvitsee jeesiä vaikka tiedetään että hän on huomenna kovin kisavastustaja, niin jeesiä todellakin saa ja annetaan. Itse lainattiin toissa vuonna renkaitakin eräälle kilpailijalle ja tämä voitti mestaruuden!

Viime kesä oli meilläkin vähän ”tukkoinen”, helkkaristi oli tekniikkaongelmia. Eräässä Ruotsin kisassakin tehtiin remonttia, mm. jakolaatikko rakennettiin kokonaan uusiksi. Kahdessa vuorossa iltaa ja yötä myöten tehtiin remppaa ja aamulla kisan jatkuessa auto oli jälleen ajokunnossa, joten ei muuta kuin kuski ylös ja rinteeseen!

MikUA:n miehet maailmalla

Harrastaminen on hauskaa! Tätä mieltä ovat Mikko Pöysti ja Tommi Löytynoja.
Harrastaminen on hauskaa! Tätä mieltä ovat Mikko Pöysti ja Tommi Löytynoja.

Eilen miehet pakkasivat kilpa-auton, huolto- yms. kamppeet ja viisihenkisen miehistön bussiin ja suuntasivat bussin keulan kohti Ruotsia. Tällä hetkellä Big Willys Team on kilpailumatkalla Etelä-Ruotsissa ajettavassa Offroad Trial-kilpailussa. Trial onkin sitten taas ihan oma juttunsa. Siinä ajetaan miltei kilpikonnan vauhtia erilaisten kivien, kantojen ja kallioiden ylitse. Näyttää siltä, että mitä vaikeakulkuisempi maasto on niin sitä parempi kisa on tiedossa.

Tiimiin kuuluu ”Homemade”-auton lisäksi rautainen porukka. Kaksipäiväisen kilpailun ajaa Tommi Löytynoja apukuskinaan Mikko Pöysti ja huollossa huhkivat Jarno Neuvonen, Ari Kiviniemi ja Sami Pietiläinen. Yleensä Ruotsissa taso on kova ja nytkin vastassa on esimerkiksi entinen Euroopan mestari, jota vastaan kisassa mm. ajetaan. Hyvä, että pääsee jo alkukaudesta tositoimiin ja pystyy hyvin valmistautumaan tuleviin euroopanmestaruuskisoihin, jotka ajetaan heinäkuun lopulla Saksassa.

Koska kisat eivät ole ihan nurkan takana, ”keikkabussin” matkamittari raksuttaa vinhaa vauhtia. Niinpä – tämänkin Ruotsin kisamatkan pituudeksi kehkeytyy rapiat 2200km.

Illalla saamani tiedon mukaan Tommi Löytynoja ja Mikko Pöysti ovat sijoittuneet kisassa kolmansiksi!

Mikkelissä 14.5. ajettavassa Formula Offroad -ajoharjoittelutapahtumassa siis nähdään Unlimited-luokka sekä ensimmäistä kertaa mukana Formula Offroadin Suomi-luokka. Big Willysiä ohjastaa autourheilun monitoimimies MikUA:n Tommi Löytynoja. Kuljettajia Mikkeliin saapuu tiettävästi myös Ruotsista ja Norjasta ja arvion mukaan tapahtumaan osallistuu noin 15 autoa. Ihan joka päiväistä herkkua tällaiset ajoharjoittelutapahtumat eivät ole, sillä edellisen kerran Suomessa on ajettu Formula Offroadia vuonna 2012.

Laji on yleisöystävällinen, sillä kaikki tapahtuu katselijoiden silmien edessä. Vaikka radalla ajaa vain yksi auto kerrallaan, kaikille riittää varmasti nähtävää. Kannattaa siis ehdottomasti saapua paikan päälle seuraamaan!!!

Tässä kuvassa vauhtia ottaa Mäntyharjun Moottorikerhon Jari Putkinen. Kuva: Marko Kyöstilä

Mäntyharjulla ajetaan rallisprinttiä

|
Ruotimon Moottoriurheilukeskuksessa valmistaudutaan parhaillaan isoon koitokseen. Mäntyharjulla järjestetään kuun lopussa vauhdikas Polaria Sprint -tapahtuma, johon odotetaan mukaan useita kymmeniä kilpailijoita. – Pystymme ottamaan vastaan ...
Vanhat katamaraanit ja uudenaikaiset kilpaveneet herättivät kiinnostusta ja Haukivuoren satamaan kerääntyi paljon väkeä.

Veteraaniveneharrastus voi hyvin

|
Vanhaa kilpavenekulttuuria halutaan herätellä uudelleen eloon. Tatu Marttinen tuntee paloa entisajan kilpaveneisiin ja Kyyvedellä järjestettyjen venekisojen historiaan. Haukivuoren Kapustasalmella käytiin aikoinaan villejä venekisoja. – ...
Jylhät maisemat. Jari Ketomaa ei ehdi paljon maisemia ihailla, mutta kesäkuisen Deng Feng-rallin tausta oli kuin taulusta. Kuva: Jari Ketomaan albumi.

Ketomaa vie ralliosaamistaan Kiinaan

|
Vuosien ajan kansainvälisissä ralleissa kilpaillut mies vaikuttaa Kiinan rallisarjassa. Tuskin ralliautoilijana tunnettu Jari Ketomaa uskoi itsekään 10 vuotta sitten Kiinan debyyttikisaa ajaessaan, että maailman ...
Näitä riittää. Vuosien varrella Rami Hurskainen on saanut palkintokaappiinsa satoja pystejä.

Ei vuottakaan ilman rallia

|
Vauhdin hurma voi jäädä veriin. Näin kävi jo vuosikymmeniä sitten Rami Hurskaiselle. Suomalaisten todellinen menestyslaji moottoriurheilun saralla on ollut ralli, vaikka lajin kultavuosista on ...
SM-Talvimestaruuskisat ovat yksi suurimmista kisoista osanottajamääriltään.Kuva: Hanaa/Kare Asp

Nyt alkaa autourheilun superkuukausi

|
Autourheilun ystäviä hemmotellaan kohta oikein kunnolla, sillä maakunnan alueella järjestetään kuukauden aikana neljä erilaista autourheilutapahtumaa. Vauhdikas autourheilupaketti starttaa vauhtiin jo ensi viikonloppuna, kun Rantasalmella ...