Mikkelin SM-ralli ajetaan tammikuun puolessa välissä. Järjestäjät toivovat sataa osallistujaa ja kunnon talvea.
SM-tason ralli palaa Mikkeliin ja talviaikaan. Tammikuun 17. päivänä kaasuteltava Mikkelin SM-ralli avaa vuoden 2026 lajin kansallisen mestaruussarjan ja on samalla Mikkelin Urheiluautoilijoiden 60-vuotisjuhlakisa. Edellisen kerran Mikkelissä on ajettu pääluokan SM-rallia kesäolosuhteissa, syyskuussa 2022. MikUA on kokenut tapahtumajärjestäjä, mutta kilpailunjohtaja Jarno Neuvonen myöntää, että kun aletaan kolkutella joulukuun puolta väliä, ja maa on mustana, niin hieman alkaa tilanne jännittää.
– Toiveissa olisi, että saataisiin ensin kunnon pakkasjakso, että tiepohjat jäätyisivät kunnolla. Sitten tietysti olisi hyvä saada myös lunta, jotta päästäisiin ajamaan kisa kunnon talvisissa olosuhteissa.
– Mutta kyllä me uskomme, että tästä talvi saadaan. Järjestelyiden osalta menemme tietysti sillä ajatuksella, että kisa ajetaan suunnitellusti. Esimerkiksi markkinointi sekä vaikkapa reittiryhmät ovat tehneet ihan normaaliin tapaa työtänsä, Neuvonen sanoo.
Hän kertoo, että rallin järjestelyiden ydinporukassa on noin 25 henkilöä mukana. Tarvittavien henkilöiden määrä moninkertaistuu itse tapahtuman aikana.
– Kun ynnätään kaikki torilla, huoltoalueella, katsastuksessa ja sitten itse erikoiskokeilla tarvittava porukka sekä muut talkoolaiset, niin kokonaismäärä nousee tapahtumaviikonloppuna jopa 700 henkeen.
Tammikuun rallin reitti sisältää Neuvosen mukaan jotain entuudestaan tuttua, mutta myös uutta. Reitti julkistetaan kokonaisuudessaan aivan tapahtuman alla. Sen Neuvonen paljastaa, että yleisö-EK ajetaan Löydön kartanon nurkilla, Mikkelin ja Ristiinan välillä.
Haastattelua tehdessä (10.12.) on lisenssien myynti ensi kauden kisoihin vasta alkanut, joten ilmoittautumisiakaan ei vielä juuri kisaan ole.
– Varmasti vuoden vaihteeseen mennessä suurin osa on ilmoittautunut. Sataa osallistujaa me haemme, 80 ja sadan väliin ollaan kutakuinkin tyytyväisiä. Ollaan otettu mukaan lisäluokkia, joissa on edulliset osallistumismaksut, jolla pyritään saamaan myös paikallisia ja lähiseutujen harrastajia mukaan kisaan myös, Neuvonen kertoo.
Ennakkoon tämän vuoden suomenmestari, Pieksämäen rallisuuruus Esa-Pekka Lappi on kertonut osallistuvansa kaikkiin SM-ralleihin, vaikka ajaa myös osittain MM-rallia.
– Hienoa että hänetkin saadaan mukaan. Onhan Esa-Pekka sitten kansallisen tason kuskeille oiva mittari. Että jos hänelle pärjää, niin sitten pärjää aika monelle muullekin! Neuvonen naurahtaa.
Mikkelin SM-rallissa yleisön on helppo seurata tapahtumia myös keskustan tuntumassa. Kilpailukeskuksena toimii Xamkin Mikkelin kampus Patteristonkujalla, jossa sijaitsevat kilpailutoimisto ja huoltoalueen palvelut. Rallin lähtö ja maalintulo nähdään Mikkelin Torilla, jonne kilpailijat ja yleisö kokoontuvat päivän avausseremonioihin ja myöhemmin juhlistamaan maaliin saapumista. Rallietkot järjestetään perjantaina 16.1. Stellan Tähtitorilla. Kilpailu starttaa torilta lauantaina 17.1. klo 11 alkaen. Huoltotauko kampuksella 13.30 alkaen, autot saapuvat maaliin torille noin klo 16.50 alkaen. Yleisöllä on vapaa pääsy lähtöön, maaliin ja huoltoon. Erikoiskokeille myydään yksittäisten pätkien lippuja sekä koko rallin kattavia passeja.
Mäkinen ajaa nolla-autoa

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen pukee ajohaalarin ylleen ja palaa vuosikymmenten tauon jälkeen erikoiskokeille. Mäkinen ajaa nolla-autoa SM-kauden avaavassa Mikkelin 60-vuotisjuhlarallissa 17.1.2026. Joitakin edustustehtäviä mies on vuosien saatossa tehnyt, mutta käytännössä Mäkistä ei ole ralleissa ratin takana nähty sen jälkeen, kun hän lopetti aktiiviuransa kauteen 2003.
Nolla-auto toimii kilpailunjärjestäjän alaisuudessa ja tarkistaa erikoiskokeet viimeisenä ennen kuin kilpailijat lähtevät liikkeelle. Mäkinen, 61, lähtee etuautotehtävään täysverisellä Toyota Yaris WRC:llä. Kyseinen yksilö on Puuppolassa tehty testiauto, lajinsa viimeinen edustaja.
– Nämä viimeiset WRC-autot ovat niin hienoja, että sen takia kiinnostaa ajaa, nimenomaan näillä, Mäkinen naurahtaa.
Mäkinen ajoi Toyota Yaris WRC:llä testiä noin 5 500 kilometriä, kun autoja rakennettiin ja kehitettiin. Kun Toyota ilmoittautui rallin MM-sarjaan, loppuivat Mäkisen ajot testikiellon myötä.
– En minä vuoden 2016 jälkeen ole ajanut näillä tiellä ollenkaan. Silloin tällöin käydään autoja ulkoiluttamassa ja se on aina todella huikea kokemus, Mäkinen hymyilee leveästi.
Loppuvuosi 2025 ei ole ollut suotuisa tammikuisen talvirallin järjestäjille. Vaikka lunta ei Etelä-Savossa vielä ole maassa, ei Mäkinen heitä ajohanskoja syrjään.
– Lunta, penkkoja ja sopiva pakkaspäivä auringonpaisteessa, sitten olisi todella nautinnollista ajella Mikkelissä. Vähän talventulo meinaa viivästyä, mutta toivotaan, että se tulee.
Niko Takala


