”Mielenkiintoinen projekti”

25.9.2025 Ajankohtaista
Tekniikka
Amplitin asentaja Joonas Palmu ja projektipäällikkö Joni Kupiainen vastasivat käytännössä latausasemaprojektista. Mikkelin sataman asema on hieman satamakahvilasta Saksalan suuntaan. Kuva: Elina alanne
Sähköveneen latausasemat on tehty kovaan käyttöön. Projektipäällikkö Joni Kupiainen uskoo, että kysyntä vilkastuu hiljalleen.

Tämä on muna-kana-ongelma, tuumaa Amplitin projektipäällikkö Joni Kupiainen sähköveneen latausaseman vieressä. Kupiainen tarkoittaa siis sitä tuttua ilmiötä, joka vaivasi sähköautoilunkin alkutaivalta. Jos latausasemia ei ole, niin ajoneuvot eivät lisäänny. Jos taas ajoneuvoja ei ole, niin onko järkeä rakentaa latausasemia….
Mikkelin kaupungin Virtaa Vuoksen vesistölle -hankkeessa päädyttiin siihen, että tilannetta lähdetään ratkomaan rakentamalla julkinen sähköveneiden latausasemaverkosto. Latausasemat toimivat nyt Ristiinan Kallioniemessä sekä Anttolan ja Mikkelin satamissa.
Kupiainen kertoo, että jo viime vuoden puolella alkanut projekti oli todella mielenkiintoinen.
– Emme ole tehneet näitä aiemmin mihinkään. Olen ymmärtänyt, että tämä on Euroopankin laajuisesti ainutlaatuista, Kupiainen kertoo.

Kaikissa latausasemissa on mahdollisuus sekä pika- että peruslataukseen. Anttolassa latausaseman yhteydessä voi ladata myös auton. Kallioniemessä ja Mikkelin satamassa latauslaiturin lähelle ei pääse autolla. Kupiainen kertoo, että tekniikka itsessään on sama kuin autojen latausasemilla mutta veden äärellä piti totta kai ottaa huomioon monta uutta seikkaa.
– Perinteisestihän vesi ja sähkö ovat vähän hankala yhdistelmä. Mutta nykytekniikalla kaikki on mahdollista mutta kyllä tämä tarvitsi vähän erilaista ajattelua, projektipäällikkö Kupiainen kertoo.
Latausasemissa hyödynnettiin Schneiderin teknologiaa ja latauskeskukset tulivat suomalaiselta Milectrialta. Laitureissa piti miettiä sekin, että vedenpinta vaihtelee Saimaalla rajustikin. Laiturit tulivat Saimaan Vesityöltä.
– Laitureiden pitää olla järeämmät, kun latausasemakin painaa jonkin verran, Kupiainen tuumaa.

Latausasemat ovat veneiden käytössä mutta myös esimerkiksi vesijetit ja moottorikelkat voivat käyttää niitä. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli tukea latausasemilla myös uutta yritystoimintaa, mitä Mikkeliin on syntynyt esimerkiksi sähköisiin vesijetteihin liittyen.
Virtaa Vuoksen vesistölle -hanketta rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Latausasemissa on kaikissa maksupääte. Maksaminen onnistuu myös sovelluksella.
Kupiainen tuumaa, että varmasti ottaa aikansa ennen kuin latausasemat ovat ahkerassa käytössä.
– Toivotaan kovaa käyttöä. Siihen nämä on tarkoitettu. Kysyntä vilkastuu ihan varmasti.
Nyt kun veneiden latausasemat on Mikkelin projektissa kertaalleen toteutettu, suunnittelisi ja toteuttaisi Kupiainen niitä mielellään muuallekin.
– Me kaikki olemme tässä opetelleet uutta. Jospa ajatus leviäisi tämän myötä muuallekin, Kupiainen tuumaa.
Latausasemaverkosto toimitettiin tilaajalle valmiina. Kupiainen ja asentaja Joonas Palmu pääsivät testaamaan verkoston toiminnan käytännössä.
– Candelan veneellä kiersimme Mikkelistä Anttolaan ja Kallioniemeen ja testasimme latausasemat samalla, Kupiainen kertoo ja kehuu Saimaan kierrosta upeaksi.

 

Elina Alanne

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0