Kuoma-jalkineita valmistavan Kuomiokoski Oy:n uusi toimitusjohtaja Sanna Kittelä haluaa saada Kuoman potentiaalin esiin.
Ristiinassa Kuomiokoskella liki sata vuotta jalkineita ja niiden osia sekä esimerkiksi erilaisia puutuotteita valmistanut Kuomiokoski Oy on uuden aikakauden alussa. Yhtiö on tähän saakka ollut paitsi omistukseltaan, niin myös ylimmältä toimivalta johdoltaan Puttosen perheen hallussa. Nyt etenkin Kuoma-jalkineista tunnettu yhtiö on kuitenkin saanut uuden toimitusjohtajan Sanna Kittelästä, joka aloitti tehtävässään elokuun alussa.
– Olen nyt ollut tehtävässä 36 päivää, Kittelä ynnää kalenterista, kun haastattelua tehdään syyskuun puolivälissä Kuoman konttorilla Kuomiokoskella.
Kittelä kertoo, että toimitusjohtajan pesti avautui, kun 50 vuotta tehtävää hoitanut Antti Puttonen päätti siirtyä operatiivisesta johdosta sivuun. Julkisesti avoimeen hakuun paikkaa ei laitettu. Kittelä löytyi tehtävään elintarvikealalta.
– Viimeisimmäksi olen työskennellyt Fodelia-konsernissa kuluttajaliiketoiminnan toimitusjohtajana. Aiemmin olen ollut myös muun muassa lastenvaatteita valmistavan Reiman myyntijohtajana, hän sanoo.
Niin sanottuna ulkopuolisena ei ole helppo tulla johtajaksi, tietää Kittelä. Hän muistuttaa, että tilanne on uusi kaikille osapuolille.
– Totta kai tämä on uutta myös henkilöstölle sekä omistajillekin. Mutta toki tämä on toivottu tilanne, koska tätä hallitus nimenomaan lähti hakemaan.
Kun Kuomalta oltiin yhteydessä, Kittelä kyllä tiesi yrityksen. Perheenäitinä hänelle oli tullut tutuksi Kuoman ykköstuote, eli lasten putkivartinen talvikenkä.
– Mitä en itse etukäteen tiennyt, oli tämä jalkineiden nykyinen suuri valikoima. Että niitä on sekä lapsille että aikuisille ja myös paljon erilaisia vapaa-ajan ja välikauden kenkiä, ei vain talvikenkiä.
– Tässä näenkin meillä olevan työmaata, että saadaan meidän brändiä vahvistettua. Tätä lähdetään tekemään esimerkiksi markkinointia monipuolistamalla ja vahvistamalla. Haluan, että kaikessa näkymisessämme on mukana iloa ja hauskuutta.
Tuore toimitusjohtaja myöntää suoraan, että alalla on ollut niukat vuodet. Myös viimeisimmän, kesäkuun loppuun päättyvän tilikauden, tilinpäätös tulee sen osoittamaan.
– Yhtiön liikevaihto putosi noin miljoonalla eurolla edellisestä vuodesta. Huippuvuosista ollaan nyt useampikin miljoona takana. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa korona, ilmastonmuutos sekä etenkin Venäjän markkinan sulkeutuminen Ukrainan sodan vuoksi.
– Uutta markkinaa on etsitty aktiivisesti, mutta Venäjän viennin osuus oli niin suuri, ettei sitä ihan lyhyessä ajassa paikata, Kittelä huomauttaa.

Kuoman jalkineiden asema on vahva etenkin jo mainittujen lasten talvikenkien osalta. Nyt haussa on entistä vankempi jalansija myös aikuisten kengissä sekä myös kevään, syksyn ja kesän jalkineissa.
– Kyllähän kenkiä tarvitaan muulloinkin kuin talvella, joten on siellä potentiaalia löytää uusia asiakkaita ja markkinaa. Tähän liittyy vahvasti tuo brändityö ja markkinoinnin vahvistaminen. Etenkin kansainväliseen myyntiin ja markkinointiin panostaminen, johon olemmekin hakemassa vahvistusta.
– Ajattelen itse, että Kuoma on hiomaton timantti, jota on vähän pidetty piilossa. Tässä on ihan mahtava tarina taustalla, ja sitäkin meidän täytyy onnistua kertomaan ihmisille aiempaa paremmin, Kittelä pohtii.
Hän lisää, että kuluttajamarkkinassa tullaan jatkossa panostamaan myös oman verkkokaupan kehittämiseen.
Paitsi markkinointiin panostamista, tehdään Kuomalla hartiavoimin töitä myös tuotannon kehittämisen kanssa. Kuomiokoskella on kolme jalkineiden tuotantolinjaa, ja Mäntyharjulle, jossa yhtiön päävarastot nykyisin sijaitsevat, on juuri valmistumassa täysin uusi tuotantolinja.
– Mäntyharjun linjaa päästään nyt loppuvuoden aikana testaamaan, ja kunnolla se on käytössä ensi vuoden puolella, eli seuraavan talven sesonkiin.
Kuomiokosken ja Mäntyharjun lisäksi yhtiöllä on toimipiste myös Vantaalla, josta käsin hoidetaan myyntiä ja markkinointia.

47-vuotias Kittelä asuu itse perheensä kanssa Porvoossa. Hän kertoo olevansa alkuviikot Kuomiokoskella, jossa hän myös yöpyy tehdasalueen vanhassa kartanossa.
– Kotimatkaa tulee sen verran, että ei olisi järkevää ajella edestakaisin useampana päivänä. Täällä on myös eniten henkilöstöä ja toimihenkilöitä, niin täällä varmasti tulen kokonaisuutena eniten olemaan.
– Yleensä sitten loppuviikon olen Vantaalla, jossa teen työtä myyntitiimin kanssa. Ja luonnollisesti on myös asiakkaiden luona käymistä. Eli ihan tiukkaa rajausta ei voi tehdä etukäteen sille, missä milloinkin olen. Tarpeen mukaan mennään!
Kuomiokoski Oy työllistää tällä hetkellä yhteensä noin 70 henkilöä. Yhtiön liikevaihto päättyneellä tilikaudella tulee olemaan hieman yli kymmenen miljoonaa euroa.
Niko Takala