Kesä ei ole kesä ilman kesäautoa

28.7.2025 Auto & Kone
Autot
CLK tuli aikoinaan tunnetuksi myös formuloiden turva-autona, Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen McLaren-Mercedes–vuosina. CLK 55 AMG –mallissa oli 5,5 litran V8-moottori ja se kehitti 367 hv. Kuva: amir turkanovic.

Kesäauto käsitetään monesti niin, että sillä juuri ja juuri pääsee kesän yli. Kesäauto voi olla myös hieno yksilö, jonka kanssa voi nauttia kesäautoilusta useanakin suvena.

Ei uskoisi, että tämä avoauto on saavuttanut jo 20 vuoden iän. Harrasteautoista haetaan usein tarinoita ja tämän avomersun kohdalla tilanne on aidosti näin. Kysymyksessä on mielenkiintoinen yksilö, sillä sen taival alkoi uutena Vehon esittely- ja lehdistöautona. Nyt auto on myytävänä Rinta-Joupin autoliikkeessä Mikkelissä. Mittarissa on vajaat 70 tkm, joten kesää kohden ajomäärä on ollut alhainen.
Vuosimallia 2005 oleva CLK edustaa mallin toista sukupolvea, jota valmistettiin vuosien 2001–2009 välillä. Autoa valmistettiin sekä kovakattoisena coupé-versiona että pehmeäkattoisena cabriolet-mallina. Tuolloin tuontiautot alkoivat vasta yleistyä ja kattavasti varustellut autot olivat harvinaisempia – kiitos Suomen korkean autoverotuksen.
Tässä valossa kysymyksessä on harvinainen suomi-auto. Rinta-Joupin autoliikkeen ostopäällikkönä vaikuttava Mikko Vesala oli 20 vuotta sitten automyyjänä Veholla.
– Ajatimme sillä asiakkaita ja auto oli esillä silloin lehdistössä.
Markkina muuttui paria vuotta myöhemmin voimallisesti.
– Tuontiautot yleistyivät vuoden 2008 autoverouudistuksen jälkeen ja sen jälkeen hyvin varusteltuja autoja on virrannut maahan paljon jälkituontina, Vesala kertoo.

Auton sydämenä on kahden litran bensiinimoottori kompressoriahtimen kera. Voimanlähteen puolesta kysymys ei ole tehokkaimmasta versiosta, sillä tätä mallia sai V6- ja jopa V8-moottoreilla varustettuna. Tämän CLK:n kohdalla kysymys ei ole kuitenkaan moottorista, vaan erinomaisesta kunnosta, alhaisesta ajomäärästä ja pitkästä varustelistasta.
Erityisesti Designon tekemä nahkasisustus on nykymittapuullakin näyttävä. Musta-ruskeat nahkapenkit ja oviverhoilut ovat kuin uudet. Pintoja on hoidettu vuosien varrella ilmeisen hyvin, eikä aurinko ole päässyt tekemään tuhojaan.
Iso soitin navilla ja Harman Kardonin äänentoistojärjestelmällä oli vuonna 2005 aito ylätason varuste. Navigaattoriin piti hankkia erikseen karttoja sisältäviä CD-levyjä, sillä verkon kautta reaaliajassa toimivista karttapalveluista ei ollut tuolloin vielä tietoakaan.
Peruutuskameraa ei ole, sillä vuonna 2005 niiden virkaa toimittivat puskureissa sijaitsevat tutkat. Kun kohde on lähellä, voi sen havaita kojelaudan yläreunan keskellä olevista valopylväistä ja merkkiäänistä. Autossa on myös easy-entry –toiminto, jonka avulla kuljettajan istuin siirtyy taakse ja ratti ylös, jotta autosta on helpompi poistua.

Auto käyntiin ja menoksi. Kaikesta huomaa, että kilometrilukema täsmää fiiliksen kanssa. Ratti ja polkusimet eivät ole kuluneita, hallintalaitteet tuntuvat napakoilta, automaattivaihteisto toimii kuten pitää ja ajotuntuma on jämäkkä. Tässähän olisi autoa pitkäksi aikaa.
Moottorin lämmetessä sieraimiin siintää merkille ominainen tuoksu, josta tietäisi istuvansa Mersussa vaikka silmät kiinni. Katto alhaalla ja sivuikkunat ylhäällä ajellessa vetoa ei juuri tunne, mutta avoauton fiilis on silti jotain sellaista, mitä kaikkien tulisi joskus kokea.
Niin, mitäs tämä yksilö mahtaisi maksaa? Omakseen tämän klassikon saisi 17 900 eurolla. Onko se sitten paljon vai vähän, on ostajan päätettävissä. Se on kuitenkin selvää, että puissa tämän kuntoisia avo-Mersuja ei kasva, sillä viimeinen tämän korimallin edustaja on valmistettu vuonna 2009. Mielenkiintoinen lisätieto on sekin, että auto on maksanut Vesalan mukaan uutena yli 80 000 euroa – nykyrahassa noin 120 000 €.

 

Jarno Laatikainen

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0