Vaihtoautokauppa ei ole arpapeliä

21.7.2025 Auto & Kone
Autot
- Vaihtoautokauppa on ollut minulle aina mieleistä. Ehkä nopeatempoisuus ja selkeys viehättävät, Savilahden Auto Oy:n tuore vaihtoautopäällikkö Samppa Kurkela tähdentää. Kuva: Jarno Laatikainen

Kun entinen luottoratsu jää autoliikkeeseen, kohtaa se yllättävän monta työvaihetta.

Mikkelissä reilut 10 vuotta vaikuttanut Samppa Kurkela on ollut vuosien varrella useamman autoliikkeen palveluksessa. Vantaan ja Hämeenlinnan kautta Mikkeliin muuttanut mies on nähnyt vaihtoautokauppaa monelta kantilta, mutta nyt tehtävänkuva on aiempaa vastuullisempi.
Kurkelan vastuulla on ollut huhtikuusta alkaen Savilahden Auton Mikkelin ja Savonlinnan toimipisteiden sekä emoyhtiö Jyväskylän Autotarvikkeen vaihtoautojen hinnoittelu ja koko vaihtoautoprosessin kehittäminen ja tarkastelu.

Vaihtoautokaupan toimijat ovat nostaneet viime vuosina tekemisen laatua. Kurkelan mukaan kaiken on oltava ehdottoman avointa ja läpinäkyvää, ammattimaisille keinottelijoille ei ole markkinoilla enää sijaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö autoissa voi olla vikoja, sillä osista rakennettu tekninen laite voi rikkoutua uutenakin.
Maallikon korvaan vaihtoautomyynti kuulostaa yksinkertaiselta asialta, mutta näin asianlaita ei ole. Tuore vaihtoauto menee heillä Kurkelan mukaan ensin korjaamolle kuntotarkastukseen. Tämän jälkeen vaihdokista entrataan mahdolliset viat ja puutteet, putsataan auto sisältä ja päältä, kuvataan hyvin ja tarkastetaan tiedot. Vasta tämän moniportaisen prosessin jälkeen vaihtoauto on valmis myytäväksi.
Mikäli auto on niin heikkokuntoinen, ettei siitä enää saa kalua järkevällä panostuksella, myydään se niine vikoineen nettihuutokaupan avulla. Yleensä ostajina ovat tällöin harrastajat ja ammattiasiakkaat.
Vaikka tarkistusprotokolla eri työvaiheineen vie oman aikansa, piilee siinä myös iso viisaus. Kurkelan mukaan näin saadaan lyötyä monta kärpästä yhdellä iskulla, kun asiakastyytyväisyys kasvaa ja jälkipuintia tulee vähemmän.
– Ja onhan se mukava myydä, kun tietää vaihtoautojen olevan kunnossa.

Autokauppaa tehdään paljolti myös näkemättä. Osa asiakkaista ei edes halua jutella, vaan kauppaa tehdään esimerkiksi whatsapp-viestein.
– Me solmimme edelleen paljon kauppoja paikallisella tasolla, olisiko puolet tänne ja puolet muualle, Kurkela aprikoi määristä kysyttäessä.
Kysytyin vaihtoauto on Kurkelan mukaan polttomoottorilla varustettu 10 000 – 20 000 euron hintahaarukassa oleva perheauto. Ne lähtevät myyntirivistä nopeasti.

Mikään salaisuushan ei ole, että vaihtoautokauppa on ollut jo pitkään se osa-alue, mikä on kannatellut autoliikkeitä valtakunnallisesti alhaisesta uusmyynnistä johtuen. Kakunjakajia on paljon ja kilpailu hyvistä vaihtoautoista on kovaa. Kurkela sanoo että ostamisen kanssa on tehtävä paljon töitä.
– Tarkkana saa olla, sillä ostaminen perustuu toistoihin ja ahkeruuteen. Kaikkea ei voi ostaa, sillä kova kilpailu on syönyt katteet pieniksi, mies valottaa.
Kuutta eri uutta automerkkiä myyvä autotalo on panostanut voimakkaasti myös vaihtoautokauppaan viime vuosina. Muutama vuosi sitten rakennetusta uudesta Savilahden Auton Kalustekujan vaihtoautohallista on tarkoitus myydä vuositasolla jopa 1 000 vaihtoautoa. Kurkelan mukaan aivan siihen ei nyt päästä, mutta yleisen markkinatilanteen parantuessa tilanne on toinen. Uusien autojen kaupan elpyessä myös vaihtoautojen määrä kasvaa, joka tietäisi luonnollista vipuvartta tulevaan.
Huhtikuussa Savilahden Auton palveluksessa vaihtoautopäällikkönä aloittanut Kurkela jatkaa edeltäjänsä, talvella menehtyneen Harri Parkkisen työtä. Autokorimekaanikoksi aikanaan valmistuneen miehen vapaa-aika kuluu perheen ja erilaisissa rakennus- ja asennusprojekteissa.
– Se on erilaista ja jotenkin vaan niin terapeuttista, Kurkela sanoo hymyillen.

Jarno Laatikainen

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0