Suora isku sähkösuoneen

23.5.2025 Auto & Kone
Škoda on tunnettu käyttöautoista, joissa on mukana arkea helpottavia oivalluksia. Nyt näitä ominaisuuksia markkinoidaan sähköiseen kansanautoon.

Ensin tuli Enyaq, sitten Elroq. Polttomoottorin avulla kulkevan Karoqin korvaajaksi suunniteltu Elroq näyttää ilmettä myös seuraaville sähkö-Škodille, sillä lisää on varmasti luvassa. Nimi Elroq syntyi yhdistämällä tavut sanoista Electric Karoq.
Škodan toinen sähköautomalli on isoveljeään hieman pienempi, mutta vain hieman, pituussuunnassa 16,1 cm. Eturekisterikilvestä takapenkin selkänojaan mitoitus on yksi yhteen. Elroq häviää Enyaqille käytännössä takakontin vetoisuudessa, mutta voittaa hintalapun puolella parilla tonnilla.

Uusi sähköisten Škodien ilme on onnistunut. Ilmeen takana on merkin uusi Modern Solid -muotokieli. Suurin ero merkin aiempaan ilmeeseen löytyy entistä pyöreämmästä keulasta ja kahteen osaan sijoitetuista ajovaloista. Karoq halkoo tuulta hyvin, ilmanvastuskerroin on reippaan korkuiselle autolle kelpo 0,262.
Sen sijaan konsernin MEB-perusrakenne on tuttuakin tutumpi autoilevalle kansalle. Vuosikaudet hiotun konseptin toimivuus on käytännössäkin jo testattu, eikä isompia lapsuksia liene luvassa. Ajan hengen mukaisesti kierrätys on Karoqissa vahvasti läsnä. Materiaaleissa on vahvasti otettu huomioon uusiokäyttö.

Sähköisesti säädettävältä etuistuimelta löytyy hyvät oltavat pitkällekin kuljettajalle. Kaikki oleellinen toimii 13” keskinäytön kautta, vaikka Škodassa on merkittävästi myös katkaisijoita eri toimintoihin. Mittarinäyttö on pienehkö, mutta selkeän asiallinen. Sitä tukee osaltaan tuulilasin heijastusnäyttö, josta löytyy valmistajan mukaan lisätyn todellisuuden toimintoja.
Böömiläiset ovat paiskineet töitä hyvin käyttöjärjestelmän toimivuuden eteen. EU:n vaatima nopeusrajoitushälytys on mykistettävissä suoraan näytön yläreunasta. Elroq tukee etäpysäköintiä ja tämä ominaisuus toimii älypuhelimen avulla. Käytännössä kysymyksessä on pysäköintiavustimen lisäominaisuus.
Avaimettoman käynnistyksen vuoksi auton avaimeen ei tarvitse juuri koskea, sillä ovet avautuvat kahvaa nostamalla, kunhan avain vain on mukana. Android Auto toimii hyvin, mutta puheohjaus ei tahtonut suomalaista nimeä ymmärtää. Liekö sitten vika puhujassa, mutta näytön kautta valinta tapahtui sutjakasti.

Ajossa auto on hiljainen ja mukavuuspainotteinen. Isollakin tiellä loivat heitot tuntee korin liikkeissä pehmeinä joustoina, mutta suuntavakautta häiritseviä liikkeitä ei ole minkään vertaa. Elroqia ei tarvitse ohjata, riittää kun ohjauspyörään on maantieajossa ”fyysisesti läsnä”. Mukava peli, varsinkin kun tutustumisajoautossa oli säädettävä alusta.
Sähköisiä voimalinjoja on kolme. Moottoritehot ja akut seuraavat toisiaan järjestelmällisesti. Malliston kunkkuna on tutustumisajossa ollut Elroq 85, jossa on 77 kWh:n akku ja 210 kW:n sähkömoottori. Tämän paketin toimintasäde takapotkuna on 566 km ja pikalatauksen huipputeho on 165 kW. Nelivetoisella RS:llä toimintasäde on vain 21 km lyhyempi. Muut nelivetoiset mallit hinnoitellaan kesän mittaan.
Varsinaisia varustetasoja on myös kolme. Alla ollut Style on se paremmin varusteltu Sportlinen ollessa rinnakkaismalli. Isompia eroja perustasoa edustavaan Selectioniin nähden ovat esimerkiksi Matrix LED-ajovalot, sähkötoiminen takaluukku ja adaptiivinen vakionopeussäädin. Kolmas taso on RS. Vaikka kesä on kohta kukkeimmillaan, niin meille suomalaisille tärkeä, ellei jopa tärkein sähköauton varuste on akun esilämmitys. Tätä kehutaan Elroqin kohdalla hyväksi.

Matkustajille tilaa on auton ulkomittoihin nähden tarjolla jopa hulppeasti. Crossoverin tavoin katto on korkealla ja pääntilaa riittää. Kardaanitunnelia ei ole ja takajalkatila on hyvin tasainen. Näppärä skodamaisuus löytyy muotoon valetusta tavaralokerosta, jonka voi laittaa keskikonsolin ja takapenkin etureunan väliin. Takakontin tilavuus perusasennossa on 470 litraa ja penkit alhaalla enimmillään 1 580 litraa, joten tavaraa mahtuu kyytiin tarvittaessa paljon.

 

Škoda Elroq 85 Style

Hinta varustein 54 750 €

(hinnat alk. 36 590 €)

Sähkömoottorin
• max. teho 210 kW (286 hv)

• max. vääntö 545 Nm

Vetotapa takaveto

Kiihtyvyys 0-100 km/h 6,6 s

Huippunopeus 180 km/h

Kulutus, yhd. 15,3–15,5 kWh/100 km (WLTP)

Toimintamatka 562 – 568 km (WLTP)

Lataus, AC, 3-vaih. 11 kW DC165 kW

Omamassa 2 119 – 2 256 kg

Perävaunumassa 750/1 000 kg (jarruton/jarrullinen)

Pituus 4 488 mm

Leveys 1 884 mm

Tavaratila 470/1 580 l

 

 

 

Jarno Laatikainen

+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0