Traficom mittasi yhteyksien toimivuutta Etelä-Savossa. Puhelut ja laajakaistayhteydet täyttivät muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta viestinnän peruspalveluille asetetut vaatimukset.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom selvitti mobiiliyhteyksien toimivuutta Etelä-Savon ja Pirkanmaan alueella helmi- ja maaliskuussa. Mittaukset osoittivat, että puhelut ja laajakaistayhteydet toimivat pääosin viestinnän peruspalvelujen vaatimusten mukaisesti, mutta yhteyksien nopeuksissa oli alueellisia ja operaattorikohtaisia eroja.
Traficom teki mittauksia Etelä-Savossa 17.–19.2. Enonkosken, Juvan, Kerimäen, Puumalan, Rantasalmen, Savonlinnan ja Sulkavan alueilla sekä 10.–12.3. Anttolan, Haukivuoren, Hirvensalmen, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun, Naarajärven, Pertunmaan, Pieksämäen, Ristiinan ja Suomenniemen alueilla. Lisäksi mittauksia tehtiin Pälkäneen Rautajärvellä, josta oli tullut useita yhteydenottoja kuuluvuusongelmista.
Etelä-Savon maakunnan Valmiusjohtoryhmä kartoitti mobiiliyhteyksien toimivuutta kyselyllä, jonka tulosten perusteella Traficom suunnitteli mittausreitit. Mittauksia toteutettiin sekä päiväaikaan että verkon ruuhka-aikana. Kokonaisuudessaan ajomittauksilla toteutetun mittausreitin pituus oli noin 1800 kilometriä ja se sisälsi myös 88 yksittäistä mitattua osoitetta.
– Mittauksilla selvitettiin mobiiliverkon toimivuutta erityisesti alueilla, joilla kansalaiset ovat kokeneet haasteita, kertoo Traficomin johtaja Lasse Laine tiedotteessa.
– Kehotamme operaattoreita parantamaan verkkojensa kuuluvuutta alueilla, joilla lakisääteiseen laajakaistan vähimmäisnopeuteen (5Mbit/s) ei päästä. Traficom voi tarvittaessa myös nimetä alueelle yleispalvelun tarjoamiseen velvollisen operaattorin, jatkaa Laine.
Mittaustulosten perusteella puhelut ja laajakaistayhteydet täyttivät muutamia poikkeuksia lukuunottamatta viestinnän peruspalveluille asetetut vaatimukset. Monissa mittauspisteessä saavutettiin jopa useiden satojen megabittien huippunopeuksia, mutta nopeudet vaihtelivat operaattoreittain. Yli 100 Mbit/s nopeuksiin päästiin 42 prosentissa kaikista mitatuista pisteistä vähintään yhden operaattorin liittymällä.
– Suurimmat erot havaittiin mobiiliyhteyksien nopeuksissa eri alueiden välillä sekä eri operaattoreiden paikallisessa kattavuudessa, täsmentää tiedotteessa radiotarkastusasiantuntija Jukka Pihonen.
– Asiakkaat voivat parantaa yhteyksiään kokeilemalla eri operaattoreiden liittymiä, sillä kuuluvuus ja nopeudet voivat vaihdella merkittävästi operaattoreiden välillä, jatkaa Pihonen.
– Mittausten perusteella kahdessa yksittäisessä mittauspisteessä lakisääteinen 5 Mbit/s peruslaajakaistanopeus ei täyttynyt yhdelläkään operaattorilla. Teemme tiivistä yhteistyötä operaattoreiden kanssa löytääksemme ratkaisuja näihin paikallisiin haasteisiin, tähdentää Laine.
Nämä yksittäiset paikat ovat Vahvaseläntien varressa Hirvensalmella ja Pahkaniementiellä Enonkoskella.
Puheluiden toimintaa mitattiin mittausreitin varrelta soittaen yhteensä 3465 testipuhelua – näistä vain kaksi epäonnistui, mikä osoittaa, että mobiiliverkot tarjoavat luotettavan yhteyden ulkotiloissa.
Toisinaan vaikeutena voi kuitenkin olla saada verkon kuuluvuus rakennuksen sisälle. Teleoperaattoreiden mukaan ulkoreitittiminen asentaminen esimerkiksi talon seinään voi parantaa kuuluvuutta merkittävästi. Sisätiloissa kuuluvuutta voi parantaa ottamalla käyttöön Wi-Fi-puhelut. Teleoperaattorit ovat saaneet Traficomin mittausten tulokset käyttöönsä ja voivat niiden pohjalta parantaa esimerkiksi tukiasemien suuntausta.
Oikeus viestinnän peruspalveluihin
• Kuluttajilla ja mikroyrityksillä on oikeus kohtuuhintaiseen ja toimivaan viestinnän peruspalveluun. Tämä tarkoittaa:
1. Laajakaistaliittymää, jonka saapuvan liikenteen nopeus on vähintään 5 Mbit/s.
2. Kiinteää tai langatonta puhelinliittymää.
3. Tekstiviestipalvelua kuulo- ja puhevammaisille.
4. Videopuhelumahdollisuutta internetin välityksellä.
• Yleispalvelun kannalta riittää, että liittymä toimii yhdessä pisteessä kodissa tai yrityksessä.
• Matkaviestinverkon toimivuutta ei lakisääteisesti edellytetä maastossa.
Mittaa nopeus Bittimittarilla
Bittimittari.fi-palvelussa voit testata verkkoyhteyksiesi nopeuden ja varmistaa, toteutuuko lakisääteinen laajakaistan vähimmäisnopeus (5 Mbit/s). Palvelu kertoo mittaustulosten lisäksi arvion siitä, kuinka hyvin mitattu nettiyhteys vastaa käyttäjän tarpeita. Traficom hyödyntää mittaustuloksia valvonta- ja seurantatyössään. Bittimittari on käytettävissä mobiilisovelluksena (iOS- tai Android-laitteet) ja yleisimmillä nettiselaimilla.
Vinkkejä kuuluvuuden parantamiseen
Traficomin neuvot nettiyhteyden ja puheluiden laadun parantamiseen:
Sijoita reititin oikein
Jos käytät sisäreititintä, sijoita se ikkunan lähelle tai katetulle terassille, jossa verkon signaali on vahvin. Ulkoreititin kannattaa asentaa korkealle ja suunnata oikein – operaattorilta saat tarvittaessa ohjeet.
Paranna kuuluvuutta ulkoreitittimellä
Rakennuksen seinät voivat heikentää signaalia merkittävästi. Ulkoreititin auttaa saamaan paremman yhteyden tukiasemaan ja parantaa netin nopeutta sekä yhteyden vakautta, erityisesti haja-asutusalueilla.
Käytä Wi-Fi-puheluita
Käytä WiFi-puheluita, jos käytössäsi on niitä tukeva liittymä ja Wifi-verkko. Wi-Fi-puhelut mahdollistavat puhelut langattoman verkon kautta, mikä parantaa kuuluvuutta etenkin sisätiloissa. Tarkista puhelimesi asetukset ja varmista, että ominaisuus on käytössä.
Tarkista laitteesi ja liittymäsi
Varmista, että reitittimesi ja puhelimesi tukevat uusimpia 4G- ja/tai 5G-tekniikoita saadaksesi parhaan mahdollisen yhteyden. Vanha laite voi hidastaa yhteyttä.
Ilmoita kuuluvuusongelmista operaattorillesi
Operaattorit kehittävät verkkoaan asiakaspalautteen perusteella. Jos sinulla on kuuluvuusongelmia, ota yhteyttä omaan operaattoriisi.
Operaattoreiden kuuluvuuskartat auttavat arvioimaan, mikä liittymä tarjoaa parhaan kuuluvuuden omalla alueella.