Parkkisen suvun automyyjät ovat tuttuja jo useammalle sukupolvelle, tuoreimpana vasta avatun Autoliike Parkkisen kautta.
Finanssialalla päivätöissä työskentelevä Jere Parkkinen on 29 vuoden iästään huolimatta kokenut automies. Ensikaste automyynnin tehtävissä tapahtui jo 15-kesäisenä, kun nuorukainen aloitti silloisessa Karikon Autotalossa myynnin aputehtävissä. Autoalalla on vierähtänyt leijonanosa työvuosista, ja nyt haave omasta yrityksestä toteutui. Nyt tilat sekä autot ovat Timpurinkadulla valmiina.
Autoliike Parkkinen on avoinna iltaisin ja viikonloppuisin. Kauppaa tehdään pitkälti verkon kautta 10–15 vaihtoauton turvin. Kokoaikaiselle päivystykselle ei ole tänä päivänä enää vastaavaa tarvettakaan.
– Tarkoitus on keskittyä edullisiin ja hyväkuntoisiin vaihtoautoihin, sillä hyvät käytetyt autot käyvät kaupaksi joka suhdanteessa, Jere Parkkinen painottaa.
Neljännen sukupolven autokauppamies uskoo vahvuudekseen hyvien edullisten autojen etsinnän. Tähän on tullut oppia jo pikkupojasta lähtien isä-Harrin kautta.
– Autokaupassa on menossa murros, jossa uusien autojen kauppa keskittyy isoille toimijoille. Tässä saumassa piilee myös mahdollisuus hyvän palvelun vaihtoautokauppatoimijalle.
Tarkoitus on tehdä vasta perustetun yrityksen eteen pitkäjänteistä työtä, mihinkään pikavoittoihin tai tähdenlentoihin ei ole tarkoitus kurottaa. Kärsivälliseen tekemiseen mies on tottunut myös harrastusrintamalla, sillä Jere omaa vahvan kilparatsastustaustan.
– Se on opettanut myös pettymysten sietämistä. Asiat kun voivat mennä pieleen, vaikka tekisi itse kaiken oikein, Parkkinen sanoo.
Idea omaan yritykseen lähtikin harrastuksen kautta, kun Jere työskenteli puolen vuoden ajan Saksassa kilparatsastustallissa.
– Siellä huomasin autokaupan rakenteen olevan hyvin erilainen. Saksassa pienempiä vaihtoautoliikkeitä on paljon ja tuolloin läikähti, että miksi vastaava ei toimisi täälläkin.
Liiketiloja oli tarjolla useita, mutta Timpurinkadun tilat houkuttelivat siksikin, että samassa pihapiirissä on yhteistyökumppanina toimiva autokorjaamo GasSport. Myös menopuoli on kurissa tällä tilaratkaisulla, sillä yritys pärjää Parkkisen mukaan tarvittaessa hyvin pienillä kiinteillä kuluilla.
– Autot tarkastetaan ja laitetaan kuntoon, ennen kuin ne laitetaan myyntiin, Parkkinen sanoo silmäillessään vaihtoautojaan.
Juttua tehdessä muutama autokauppa on jo tehty, vaikka avajaiset ovat vasta edessäpäin lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Edullisten käyttöautojen lisäksi valikoimassa on tarkoitus pitää myös hieman erikoisempia menopelejä.
– Myyntiin on tulossa esimerkiksi erittäin harvinainen Lotus Esprit ja muita erikoisautoja, Parkkinen lupaa.
Vaikka autot ja autokauppa ovat Jere Parkkiselle elämäntapa, niin ne eivät kuitenkaan ole maailman tärkein asia.
– Ykkösenä tulevat hevoset, kakkosena autot, hän sanoo painokkaasti, mutta leppoisalla sävyllä.
Automyynti Parkkisen takana on Jeren lisäksi mukana myös yhtiökumppani Heikki Wuolijoki. Hän vaikuttaa enemmän yrityksen taustalla, eikä ole yrityksen päivittäisessä toiminnassa juurikaan mukana.
JARNO LAATIKAINEN