Haukivuorelainen Jari Ikonen perusti vastikään autokoulu Ajoverstas Oy:n. Yritys tarjoaa perinteistä ajo-opetusta, mutta tähtää erityisesti ajoterveyden ja ajokyvyn arvioinnin äärelle.
Haukivuorella asustava Jari Ikonen oli työskennellyt ensin kahdeksan vuotta liikenneopettajana mikkeliläisessä Jaakon Autokoulussa, ja sen jälkeen 12 vuotta kuljettajatutkintojen vastaanottajana Ajovarmalla, kun hän alkoi laittaa merkille erään merkittävän seikan.
– Vuoden 2018 ajokorttiuudistuksen jälkeen kuljettajatutkinnon ensimmäisellä kerralla läpäisseiden osuus on suorastaan romahtanut. Uuden lain myötä pakollisten ajotuntien määrä väheni huomattavasti ja simulaattorilla ajamisen määrään annettiin lisää vapauksia, Ikonen kertaa.
Useimmat autokoulut olivat uudistuksen jälkeen enemmän tai vähemmän pakkoraossa hinnoittelun kanssa. Asiakkaille piti laittaa alkaen -hinnat, jotka saadaan, mikäli asiakas ajaa vain minimiopetusmäärän.
Samanaikaisesti myös opetuslupien määrä kääntyi suureen kasvuun. Näillä oppilailla taas saattoi sinällään olla ajamista paljon takana, mutta kokenut ammattilainen saattoi huomata, että esimerkiksi tietyt ajamisen prosessit oli alusta alkaen opeteltu hieman väärässä järjestyksessä. Silloin tekeminen ei ollut niin jouhevaa – ja ennen kaikkea turvallista – kuin olisi voinut.
– Kun olin niitä tutkintoja ottanut vastaan tietyn ajan, niin rupesi yhä vahvemmin nousemaan ajatus, että olisikohan itsellä annettavaa kuljettajankoulutukseen, Ikonen sanoo.
Pohdintoja hän jatkoi jonkun aikaa, kunnes mahdollinen oman yrityksen perustaminen alkoi konkretisoitua viime syksynä. Tuolloin Ikonen lähti suorittamaan yrittäjätutkintoa Jyväskylään.
– Se oli erinomainen koulutus. Omaa – oikeaa tai kuvitteellista – yritystä varten piti tehdä kunnon liiketoimintasuunnitelma markkinointitoimineen kaikkineen. Eli lopulta minulla oli melko valmis paketti käsissä, ja totesin, että tässähän tämä mahdollisuus nyt olisi! hän naurahtaa.
Yrittäjätutkinto oli osa liikenneopettajan erikoisammattitutkintoa, jonka Ikonen suoritti samalla.
Omassa toiminnassaan Ikonen ei lähde haalimaan asiakkaita hintakilpailulla. Tästä pitää huolen esimerkiksi se, että hänen ajokoulutuksissaan liukkaan kelin ajot suoritetaan oikealla ajoradalla, ei simulaattorilla.
– Simulaattorilla ajo voi olla hyvä lisä oppimiseen, mutta pelkästään sillä ajettaessa ei minun mielestäni saa tarpeeksi todenmukaista tuntumaa, ja näin myöskään tuiki tarpeellista luottamusta omaan tekemiseensä.
Jo aiemmin mainittuja opetuslupia ja autokoulua hän ei myöskään halua asettaa vastakkain.
– Opetusluvalla toimivien on hyvä muistaa, että milloin vaan saa lisäpalveluita, jos on minkään asian kanssa epävarmuuksia. Eräskin opetusluvilla opettava henkilö oli tosi tyytyväinen ihan lyhyestä kurssista nimenomaan hänelle, Ikonen vinkkaa.
– Ja myös ajamista opetteleville on varmasti hyötyä pienestäkin ammattilaisen lisäopista. Kun oppii asiat heti alusta alkaen oikealla tavalla, niin se helpottaa paitsi sitten ajokokeessa, niin etenkin siinä tärkeimmässä, eli tulevassa toiminnassa liikenteessä, kun on itse vastuussa ajoneuvosta.
Kaikenlaiset kulkupelit ovat Ikoselle tuttuja. Autojen kanssa hän kertoo toimineensa ”koko pienen ikänsä”. Ensimmäinen ammatti oli ajoneuvoasentaja, jossa työssä hän ehti toimia hetken aikaa ennen armeijaan menoa.
– Intissä olin autopuolella. Siellä ollessa sitten osui silmään Hesarista, että haettiin opiskelijoita liikenneopettajiksi. No minä hain, ja satuin pääsemään. Menikin sitten hauskasti, että vain pari vuotta armeijan käymisen jälkeen olin Jaakon Autokoulun kautta siellä itse mukana kuskeja kouluttamassa, niiden kantahenkilökunnan kavereiden kanssa, jotka olivat minua kouluttaneet, Ikonen hymähtää.
Autojen kanssa kuluu myös paljon vapaa-aikaa. Ikonen on innokas autourheiluharrastaja esimerkiksi rallin sekä autoslalomin parista.
NIKO TAKALA