Toyota Gazoo Racing WRT:n mikkeliläinen urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström on maailmalla jopa 150 päivää vuodessa.
Suomalaisen autourheilun ylpeys sijaitsee Jyväskylän Jyskässä. Ennen tehdastallivaihetta Toyota toimi Tommi Mäkisen pyörittämänä sekä Puuppolassa että Virossa. Kaj Lindströmin mukaan toiminnan keskittäminen Jyväskylään on ollut operatiivisen toiminnan kannalta pelkästään hyvä asia.
– Hybridiaikakaudella se toimintamalli olisi varaosalogistiikan kannalta varsin haasteellista, mies kertoi Mikkelin Autoteknillisen yhdistyksen tilaisuudessa juuri ennen uuden kauden avanneen Monte Carlo-rallin reissua.
Autojätti Toyotan rallitiimin pääpaikassa työskentelee 180 alan ammattilaista, 10 eri kansallisuudesta, työkielenään englanti. Suoraan Lindströmin näppien alla heitä on 35.
– Vastaan siitä, että tiimi toimii sääntöjen mukaisesti. Kisoissa olen koko porukan esimies, vastaan urheilullisen puolen sujuvuudesta.
Suoraan Japaniin ja emoyhtiöön raportoivan tehdastallin vastuu on jaettu neljän henkilön kesken. Jari-Matti Latvala toimii tallipäällikkönä, Tom Fowler teknisenä johtajana, Yuichiro Haruna projektijohtajana ja Lindström urheilutoimenjohtajana.
Gazoo Racingin toiminta on paljon muutakin kuin mitä Kalle Rovanperä ja kumppanit saavuttavat tämän hetken nopeimman ralliauton avulla. Kauan odotettujen Toyotan Rally2-autojen ympärillä tapahtuu pian paljonkin, sillä Toyota Yaris GR:n pohjalle rakennetut asiakasautot alkavat valmistua.
– Ensimmäisten autojen asiakastoimitukset on määrä olla käynnissä ensi vuoden alusta.
Lindströmin mukaan kilpa-autoista saatuja tietoja ja kokemuksia hyödynnetään luonnollisesti merkin siviiliautoihin. Käytännössä tämä kehitystyö näkyy selvimmin Gazoo Racing-mallistossa.
– Ohjausgeometria ja erilaiset ohjelmoinnit ovat niitä, jotka lähinnä tuntuvat käytännön ajossa. Lisäksi on lukemattomia juttuja, joita ei voi nähdä tai kokea.
Driving Experience -osa-alueen kautta järjestetään ajoelämyksiä ralliautojen parissa. Yksi osa-alue on nuorten kuljettajien kehitysohjelma, jonka avulla Toyota koulii japanilaisia rallikuljettajia MM-tasolle. Tämäkin näkyy konkreettisesti Suomessa, sillä tälläkin hetkellä tarkoin valitut kolme japanilaiskuljettajaa ajavat Toyotan väreissä SM-sarjaa. Heidän kouluttajinaan toimivat Mikko Hirvonen ja Juho Hänninen.
Vuodesta 2016 alkanut Challenge Program on jo tuottanut hedelmiä, sillä Takamoto Katsuta on vakiinnuttanut paikkansa MM-tasolla. Montessa hän nappasikin kuudennen sijan ja kerää Toyotalle useissa kisoissa merkkimestaruuspisteitä.
Urheilutoimenjohtaja kertoo maailmanmestari Kalle Rovanperän olleen viime vuonna uuden tekniikan omaksumisessa erinomainen. Hän sai kokea Kallen kyvyt niin tutulta kartturin paikalta rallitähden ollessa vielä alaikäinen.
Useamman nimikuskin seasta Kalle teki jo tuolloin vaikutuksen autonkäsittelytaidoillaan. Lindströmin mukaan sopimus Toyotan ja Kallen välillä oli aikoinaan valmiina jo hyvissä ajoin, vaikka mediassa paljon muuta spekuloitiinkin.
Mutta mikä mahtaakaan saada viilipyttymäisen urheilutoimenjohtajan sykkeen ylös? Puheeksi tulee viime vuoden Jyväskylän MM-osakilpailun viimeinen erikoiskoe. Tuolloin kuljettajapari Esa-Pekka Lappi – Janne Ferm ajoi ne kuuluisat laskettelulasit päässä maaliin Ruuhimäellä, mutta hetken Lindström luuli että he ajoivat uudestaan ulos.
– Lapin seurantatrackeri oli auton katossa ja kun se kattopaneeli lähti irti, niin koneelta näytti sille että hän oli ulkona, Lindström naurahtaa kerratessaan viime kesän tunnelmia kotikisasta.
Mikkelissä Lindström viihtyy erinomaisesti. Kotikaupungissa saa olla rauhassa ja arki toimii. Koronan myötä töitä on opittu tekemään etänä ja se sopii myös rallitallin urheilutoimenjohtajalle.
– Täällä on hyvä olla, Lindström viittaa Mikkeliin ja kiirehtii noutamaan poikaansa hoidosta.
Oliko Toyotan ylivoima viime vuonna yllätys?
– Siihen oli varmaan montakin syytä. Päävastustajan (Hyundai) ongelmat varsinkin alkukaudesta johtuivat siitä, että heidän piti rakentaa auto nopealla aikataululla uusiksi.
– Mutta loppukautta kohden he olivat jo ajoittain edelläkin, Kaj Lindström taustoittaa.
Täksi kaudeksi Lindström ounastelee kovaa kisaa Toyotan ja Hyundain välille.
Ensimmäisen ottelupallon Toyota vei kuitenkin tavalla, mihin se viime vuonna jäi. Siitä kertovat Monte Carlon kaksi ensimmäistä sijaa sekä 4. ja 6. sijat.
Toiselle kaudelle startanneet, hybriditekniikkaa sisältävät Rally1-autot piti rakentaa valmiiksi erittäin nopeassa aikataulussa.
– FIA:n (lajin kattojärjestö) pitäisi antaa tekniset määräykset sääntömuutoksista tiimeille viimeistään 18 kuukautta ennen sääntömuutosta. Saimme kuitenkin viimeiset tiedot vain seitsemää kuukautta aiemmin, Lindström paljastaa.
JARNO LAATIKAINEN