Koulukyydeistä on opittavaa

19.10.2022 Koti
Mikkeli joutuu kilpailuttamaan osan kouluvuoroista uudelleen hankinnassa tehdyn muotovirheen takia.
Mäntyharjun koulukuljetukset eivät toteutuneet suunnitellusti, ja siitä on kilpailuttaja Sansian mukaan otettava opiksi.

Mäntyharjun koululaisten vanhemmilla oli elokuussa syytä kiukkuun, kun uuden sopimuksen mukaiset koulukyydit alkoivat. Liikenteestä puuttui useita autoja ja kuljettajia, ja oppilaat myöhästyivät koulusta.
Lähes koko liikenteen voittanut nurmijärveläisen Majet Oy:n ja Tilausliikenne Kuisma Oy:n muodostama ryhmittymä ei selvinnyt urakastaan, ja sopimus purettiin. Nyt kyytejä ajetaan tilapäisin sopimuksin.
Koulukuljetuksista vastaa Mäntyharjun kunta, joka on hankkinut kilpailuttamisen Sansia Oy:ltä. Se on 140 julkisen toimijan omistama, voittoa tavoittelematon yhteishankintayksikkö, joka tarjoaa kunnille niiltä puuttuvaa julkisten hankintojen osaamista.

Sansian toimitusjohtaja Janne Naukkarinen myöntää, ettei kaikki mennyt nyt hyvin.
– Tietyt varmistukset voidaan aina tehdä paremmin. Kukaan ei ole täydellinen, ja varmasti opimme tästä.
Mäntyharjulla on ihmetelty, miksi kaluston ja kuljettajien olemassaoloa ei varmistettu ennen h-hetkeä.
Naukkarinen sanoo, että lähtökohtaisesti hankintayksikön tulee voida luottaa siihen, mitä tarjoaja on tarjouksellaan vakuuttanut. Tarjoajalla on myös velvollisuus ilmoittaa, jos se ei pystykään tuottamaan palvelua sopimuksen mukaisesti. Voittaneiden tarjoajien taustat tarkistettiin.

Koulukyytien uusiin reitteihin oli Mäntyharjulla tyytymättömyyttä jo ennen kuin niitä ehdittiin aloittaa. Liikenteen reittejä ei päätä liikennöitsijä, vaan ne määritellään tarjouspyynnössä, josta sivistyslautakunta linjasi tammikuussa 2021.
Kun tarjouskilpailun ratkaisu tuli kesäkuussa 2021, paikallisia tyrmistytti kyytien valuminen ulkopaikkakuntalaiselle yritykselle, jonka kykyä selvitä hankinnoista epäiltiin. Paikallinen liikennöitsijä valitti asiasta markkinaoikeuteen.

Liikenne ei alkanut elokuussa 2021, ja valitus virui Markkinaoikeudessa pitkään.
– Keskimääräinen käsittelyaika on kahdeksasta kahteentoista kuukautta. Päätös sai lainvoiman vasta juhannusviikolla 2022, Naukkarinen sanoo.
Valitus koski väitettyä alihinnoittelua ja sitä, ettei tarjoajalla ollut kalustoa. Markkinaoikeus totesi päätöksessään hinnat hyväksyttäviksi ja, että kalustoa ei tarvitse olla olemassa vielä tarjouskilpailuvaiheessa.
Ryhmittymä ei löytänyt enää keskikesällä 2022 riittävästi kuljettajia ja autoja, ja loput luettiin lehdistä elokuussa, kun koulu alkoi.

Joillakin paikkakunnilla, esimerkiksi Kuopion ja pääkaupunkiseudun paikallisbussiliikenteessä on käytetty kilpailuttamistapaa, jossa yksi liikennöitsijä ei voi voittaa kaikkea. Naukkarinen sanoo, että sellainen sääntö on mahdollista asettaa, joskin pienillä paikkakunnilla se voi toimia huonosti.
– Tässä tilanteessa riski realisoitui väärällä tavalla. Voi olla paikkoja, joissa voi olla vain kolme reittiä. Ovatko ne yhdellä vai kolmella liikennöitsijällä, ei ole niin oleellista.
On myös kysytty, miksi Mäntyharju ei kilpailuta koulukyytejä itse, vaan käyttää välikättä. Lisäksi on epäilty, että Sansia saa jonkin porkkanan halvoista tarjouksista.
Näin ei kuitenkaan ole. Sansia saa hyvin pienen siivun sopimusten arvosta, ja se on sitä pienempi, mitä halvemmalla voittaja ajaa. Epäonnistuneista kilpailutuksista Sansia saa rangaistuksen siinä muodossa, että se joutuu hoitamaan riidat omalla kustannuksellaan.
– Parhaimmillaan meillä oli viisi ihmistä taustalla tekemässä työtä. Tätä me emme voi veloittaa keneltäkään. Siitä ei tule Mäntyharjulle ylimääräisiä kustannuksia, Naukkarinen lupaa.
Sansian kilpailuttamia sopimuksia on tällä hetkellä voimassa eri aloilla lähes 2500. Naukkarinen arvioi, että oikaisupyyntöjä tulee reilu kymmenen vuodessa ja markkinaoikeuteen päätyy vuosittain alle kymmenen tapausta.

Entä voisiko tarjouspyyntöjä rakentaa siten, että paikalliset yrittäjät pärjäisivät ja veroeurot jäisivät omaan kuntaan? Naukkarinen muistuttaa, että tarjouskilpailuissa on noudatettava lakia.
– Ketään ei saa syrjiä, tai toisaalta antaa etuoikeuksia paikallisille toimijoille. Ei voida määrätä, että taksi on paikallinen.
Laki ja oikeus toteutuivat nyt sillä tavalla, että Majetin ja Kuisman ryhmittymä ei hoida enää Mäntyharjun liikennettä. Näin päätettiin syyskuussa.
– Purkaminen perustui siihen, että he eivät kyenneet tuottamaan palvelua sopimuksen mukaan, Naukkarinen sanoo.

 

Mikkelissä osa kilvasta uusiksi

Mikkeli joutui uusimaan osan koulu- ja asiointivuorojen kilpailusta, koska EU-hankintailmoitus julkaistiin väärässä kategoriassa. Haukivuoren kouluvuorojen nykyinen liikennöitsijä teki asiasta valituksen, ja kolmen reitin kilpailutulos peruttiin. Viidestä muusta kohteesta tehtiin marraskuun alussa alkavat sopimukset, vaikka muotovirhe oli kaikissa kilpailukohteissa.
Valituksen tehnyt Linjakas Oy ei voittanut kyseisiä kohteita. Voittaja Kolkan Konehuolto ja Kuljetus Oy on puolestaan vaatinut markkinaoikeutta kumoamaan kaikkien kohteiden päätökset. Mikkeli odottaa nyt, voidaanko hankintaa muillakaan reiteillä tehdä kilpailutuloksen mukaisesti.
Samojen koulu- ja asiointivuorojen kilpailutusta uusitaan nyt jo toisen kerran, sillä kesäkuussa Mikkeli totesi, että tarjotut hinnat olivat liian korkeita kaupungin asettamien kalustovaatimuksien takia.

 

PETRI P. PENTIKÄINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0