Mikkelin rengasratsiassa Näköpellon levikkeellä huomautettavaa oli vähän.
Valtatien 13:n Näköpellon levikkeellä pidettiin syyskuun puolessavälissä rengasratsia. Ratsia järjestettiin kahden vuoden koronatauon jälkeen. Mukana olivat Poliisin, Liikenneturvan ja Autonrengasliiton edustajat. Autonrengasliiton edustaja Kimmo Kekäläinen Kantolan Renkaasta kertoi, että ratsia sujui pääosin positiivisissa merkeissä.
– Huomautettavaa oli yllättävän vähän. Näköpellon ratsiassa tarkastettiin yhteensä 100–150 autoa, ja niistä vain muutamalla oli renkaiden kunnossa huomautettavaa. Huomautuksen saivat tallukat, joiden urasyvyys oli kulunut jo 2 millimetriin.
Kolmisen tuntia kestäneessä tarkastuskampanjassa oli kuitenkin selvää vaihtelua siinä, miten hyvin ajajat tunsivat renkaidensa tilan.
– Pääosa kuljettajista tiesi tarkkaan, minkä kuntoisia oman kulkupelin alla olevat renkaat olivat. Osa kuljettajista taas ei ollut renkaidensa urasyvyydestä ajan tasalla.
Auton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on vain reilun kämmenen kokoinen. Sen pitävyydestä riippuu koko ajoneuvon hallinta. Uusissa kesärenkaissa turvallisuutta taataan tyypillisimmin noin 8 millimetrin kulutuspinnalla. Lain minimivaatimus kesärenkaiden urasyvyydeksi on 1,6 mm.
Pito-ominaisuudet alkavat kuitenkin kärsiä jo huomattavasti suuremman urasyvyyden renkaissa. Varsinkin sateessa vesiliirtovaara kasvaa huomattavasti, jos renkaat ovat jo kuluneet alle puoleen uuden renkaan kulutuspinnasta.
Yleensäkin sadekeleillä autoilijan on ajettava ennakoivalla tavalla. Turvalliset renkaat auttavat ajajan vaativaa tehtävää. Jos renkaat ovat kuluneet, ajonopeutta on syytä sovittaa valitsevien keliolosuhteiden mukaan.
Neljä rengasvinkkiä syksyyn:
- Varmista kesärenkaiden riittävä urasyvyys.
- Tarkista rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa.
- Huomioi, että hyvätkään renkaat eivät auta, jos kuljettaja ottaa liikaa riskejä.
- Muista, että vanhat renkaat voi palauttaa veloituksetta kierrätykseen.
Virpi Kontinen