Mitä yhteistä on lenkkitossulla, halkomakoneella, pelikonsolilla, suksilla ja vanhojen traktorien ja koneiden osilla? Ne kaikki ovat korona-ajan trendituotteita.
Reilu vuosi sitten alkanut koronapandemian aikakausi on laittanut osaltaan ihmisten arvomaailman uusiksi. Matkailun ja teatteri- sekä konserttielämysten sijaan akkuja on ladattu supisuomalaisilla konsteilla, lähiympäristön tarjoamien mahdollisuuksien ja omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti.
Ne, joilla töitä ja palkkatuloja on riittänyt normaaliin tapaan, ei korona ole laittanut säästöliekille. Tämän tyhmän kohdalla ostovoimaa on jopa enemmän kuin aiemmin. Osansa käyttämättä jääneistä huvittelurahoista on myös sijoitettu.
Sijoittamisbuumi näkyy myös tilastoissa, sillä suomalaiset ovat jälleen ostaneet kotimaisten pörssiyhtiöiden osakkeita. Tämä johtuu osittain myös suosituksi tulleista osakesäästötileistä. Arvo-osuusjärjestelmään merkittyjen osakkeenomistajien lukumäärä lähenteleekin jo miljoonan rajapyykkiä. Kahdessa vuodessa tuo lukumäärä on kasvanut yli 100 000:lla, ollen nyt 950 000 osakkeenomistajan luokkaa.
Sijoittaminen ei arjen ajankäyttöasioita kuitenkaan ratkaise. Korona-aikana suomalaiset ovat selvästi löytäneet tiensä ulos. Ulkoiluvaatteita, lenkkitossuja ja suksia on myyty ennätysmäärä. Intersport Mikkelin kauppias Juho Saranki ei muista oman 21 talven suksimyyntikokemuksen ajalta yhtä vilkasta talviurheilusesonkia kuin mitä juuri päättynyt oli. Pitkästä aikaa talvi oli oikeasti talvi ja lunta riitti hyvin.
– Ihmiset panostavat nykyisin selvästi enemmän laatuun. Kaikissa välineissä ja vaatteissa trendi on hankkia laadukkaat, toimivat ja kerralla kunnolliset välineet. Tämä on hyvä ja järkevä valinta ennen kaikkea käyttäjän itsensä kannalta.
Kevään kuumin iso juttu ovat sähköavusteiset polkupyörät. Niiden suosio räjähti käsiin jo viime kesänä ja pian joudutaankin myymään todennäköisesti eioota.
– Komponenttipulasta kärsivät monet eri pyörävalmistajat, mutta vielä näitä pyöriä tässä meillä on ja lisääkin on vielä tulossa, Saranki toteaa.
Mökillä ja pihalla puuhastelu on tarkoittanut kiirettä myös mikkeliläisen Etukone Oy:n IKH-myymälässä. Halkomakoneiden ja klapisäkkien ohella kaupaksi ovat käyneet kaikenlaiset puutarhavälineet ja pintakäsittelyaineet. Akkukäyttöiset pienkoneet ovat lyöneet itsensä läpi äänettömyytensä ja savuttomuutensa vuoksi.
– Puutarhakalusteiden ja terassien hoitoon tarkoitettua puuöljyä on myyty todella paljon. Myös erilaiset puuntekovehkeet kirveestä lähtien ovat olleet kysyttyjä, kertoo IKH-myymälän Terho Liukkonen.
Ostokäyttäytyminen on Liukkosen mukaan poikennut koronaa edeltävästä aikakaudesta selvästi. Syynä tähän ovat rajoitukset, joita on välillä tiukattu ja helpotettu.
– Vuosi sitten keväällä oli parin viikon kuollut jakso, mutta kun ensishokista toivuttiin, on asiakasvirtaa riittänyt välillä läjäpäittäin.
Etukoneen erikoisuus, kattava repertuaari myös vanhempien traktoreiden osia ja tarvikkeita, on piristynyt entisestään.
– Kaippa sitä sitten kunnostellaan vaikka traktoreita, kun ei oikein voi kylillä pyöriä. Pitäähän sitä jokaiselle mielekästä puuhaa olla, Liukkonen naurahtaa lopuksi.
Verkkokauppa kasvaa, mutta epäillen
Verkkokaupan osuus on kasvanut koronan myötä. Suuri verkkokauppa 2020 –tutkimuksen mukaan suomalaisista jo lähes 60 prosenttia ostaa verkosta kuukausittain jotain. Samaisen tutkimuksen mukaan verkosta tilataan eniten vaatteita, kenkiä ja asusteita (27 %) sekä kodin elektroniikkaa, tietotekniikkaa, puhelimia, laitteita ja tarvikkeita (17 %). Verkko-ostajat arvioivat keskiostoksen arvoksi yli 100 euroa, mikä vaihtelee tuotekategorioittain.
Verkkokaupan puristuksessa kivijalkakaupat ovat koetuksella. Sen sijaan kivijalkakaupan ja verkkokaupan liitto näyttäisi toimivan suhteellisen hyvin, varsinkin sellaisten tuotteiden osalta, joiden kuljetuskustannukset ovat suuret tai ostaminen koetaan työlääksi. Kivijalkakauppoja silti tarvitaan, sen tutkimus myös osoitti.
Verkkokaupan edelläkävijöitä on yhteensä 20 % 18–79 vuotiaista suomalaisista. Edelläkävijät odottavat innokkaasti verkkokaupan uusia mahdollisuuksia ja he arvioivat ostavansa verkosta yli 60 % vuonna 2025. Peruskäyttäjien osuus on 38 %, heille verkkokaupasta ostaminen on vaivatonta. Ryhmä arvioi ostavansa yli 30 % verkosta vuonna 2025. Satunnaiset, vasta kokeiluvaiheessa olevat epäilijät ja kokeilijat (41 %) arvioivat ostavansa nykyistä kolme kertaa enemmän (9 %) vuonna 2025.
Suuri verkkokauppa 2020 –tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin Kantar TNS Forum -onlinepaneelin avulla heinäkuussa 2020. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2380 henkilöä Suomessa. Tutkimus toteutettiin osin myös Baltiassa: Virossa 526 vastaajaa, Latviassa 566 vastaajaa ja Liettuassa 522 vastaajaa.