Akku on nykyautoissa elintärkeä täsmäosa, asian huomaa viimeistään pakkasjakson aikana. Pikkukonsteilla ja huolellisuudella sen elinkaarta voi jatkaa.
Jyvät erottuvat akanoista pakkasten saapuessa, voitaneen sanoa autojen talvitoimivuudesta. Huollettukin ajoneuvo voi olla ongelmien edessä, sillä esimerkiksi lyhyt päivittäinen ajosuorite ja polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö tyhjentävät akun hitaasti mutta varmasti.
– Kun nykyauto ei enää lähdekään käyntiin, on edessä useimmiten hinausreissu, tietää Rinta-Joupin Autoliikkeen korjaamopäällikkö Pasi Tiihonen.
Ihan pikkupakkaset eivät tuo heikkoja lenkkejä vielä esille. Sen sijaan yli -10 asteen pakkaset useamman päivän jaksossa tietää puhelutulvaa korjaamoille.
– Akut, jarrut ja ei lähde käyntiin, kertaa Rinta-Joupin Autoliikkeen huoltoneuvoja Vili Himanen, kun kysytään mitkä ovat yleisimmät äkilliset talviautoilijan huolenaiheet.
Himanen suosittelee talviaikaan ylläpitolaturin käyttöä. Sen avulla akun toimintakyky pysyy yllä ja kun auto käynnistetään, ottaa akku virtaa auton omasta laturista paremmin vastaan.
– Lämmin talli on tässä suhteessa hyvä asia yhdessä ylläpitolaturin kanssa, Himanen ja Tiihonen viestivät.
Akkua ei siis kannata ensimmäisen tiltin jälkeen suin päin vaihtaa, vaan ensin tulisi tutkia tilanne. Jos käynnistysongelmia on ollut jo pienemmälläkin pakkaskelillä, on akku todennäköisesti silloin tiensä päässä. Mutta varmistuksena kannattaa teetättää kuormitusmittaus olemassa olevalle akulle.
– Monissa autoissa akku on sijoitettuna takakonttiin moottoritilan ahtauden vuoksi. Silloin siitä jää puuttumaan moottorin hohtama lämpö ja tavaratilassa kylmää pohjapeltiä vasten oleva akku on pakkasessa tiukoilla, Tiihonen tietää.
Mutta mitä muuta autoilija voi tehdä välttääkseen ennenaikaisen akkukuoleman, kuin kytkemällä ylläpitolaturin akkuun? Kylmäkäynnistyksen aikana ja ajon alkutaipaleella on hyvä välttää ylimääräisten mukavuustoimintojen yhtäaikaista käyttämistä, kuten istuinlämmittimien ja lämmitinlaitteen puhaltimien liiallista käyttöä.
– Sähkönkulutuksessa tulee helposti piikki, jota tulee välttää mahdollisuuksien mukaan. Se edesauttaa akun ja latausjärjestelmän jaksamista. Nykyautot opastavatkin tähän tai leikkaavat automaattisesti osan mukavuusvarusteista pois joksikin aikaa, Tiihonen tietää.