Korona kaiken muuttaa voi, tuumitaan myös autoalalla. Kevään shokin jälkeen meno kiihtyi ja tasaantui uuteen normaaliin.
Mikkeliläisen autokaupan rakenteessa ei viime vuonna tapahtunut mainittavia muutoksia. Sen sijaan toimintaympäristön kautta koettiin sama korona-arki aina alun täyspysäyksestä kiihtyvään etäkauppaan saakka. Sen minkä uusmyynti sakkasi, vaihtoautokauppa jopa hieman petrasi. Ensirekisteröinnit tipahtivat selvästi, maakunnallisesti (Etelä-Savo -21,4 %) vielä valtakunnallista lukua (-16,1 %) enemmän. Kaikkiaan Suomessa myytiin 94 434 autoa ja Etelä-Savossa 1698.
Viime vuoden myydyin henkilöautomerkki Mikkelin alueella oli Škoda. Merkki on valloittanut piikkipaikan jo kuusi kertaa putkeen ja ylittänyt samalla alueellisesti valtakunnallisen myyntiosuuden selvästi. Ajanvaunu Oy:n edustuksessa olevan tšekkimerkin kohdalta on odotettavissa hyvää myynninkehitystä myös jatkossa, sillä syömähammasmalli Octavia on uusiutunut vasta hiljattain.
– Nyt saamme kaikki voimanlähdevaihtoehdot vasta mukaan ja päästään todenteolla kaupankäyntiin, kertoo Ajanvaunun myyntipäällikkö Taavi Pulkkinen.
Menestyksen salaisuutena ei voida yrityksen edustajien mukaan pitää yhtä yksittäistä asiaa.
– Se on monen tekijän summa. Takana on vuosikausien pitkäjänteinen työ, joka nivoutuu myynnin, huollon ja varaosapalvelun yhteispeliin, kertoo vuodenvaihteessa Ajanvaunun toimitusjohtajana aloittanut Antti Piispa.
Perheyrityksessä vuodesta 2012 lähtien työskennellyt Antti jatkaa yrityksen johdossa isä-Pekan vaikuttaessa hallituksen puheenjohtajana.
– Tekijät osaavat työnsä. Mutta tärkein asia tämän takana ovat he, jotka tulevat tuosta ovesta sisään, Antti nyökkää nöyrästi sisäänkäynnin suuntaan.
Nuorempi Piispa korostaa yhdessä isänsä kanssa sitä, että ykköstilaa ei ole hankittu keinoilla millä hyvänsä.
– Se ei ole itseisarvo, eikä sen metsästäminen pitkässä juoksussa hyödyttäisi ketään, Pekka Piispa sanoo.
Ajanvaunu sai maahantuoja Helkama Autolta kolmannen kerran vuoden Škoda-liike tunnustuksen. Valinta oli jo kolmas kerta seitsemän vuoden sisällä.
Seutukunnan autoliikkeistä eniten uusia autoja laskeneilla markkinoilla kilpien väliin laittoivat Osuuskauppa Suur-Savon autoliikkeet, Etelä-Savon Auto ja Savon Autokeskus. Neljän merkin, Toyotan, Mercedes-Benzin, Opelin ja Nissanin yhteenlaskettu markkinaosuus oli kaikkiaan 29,7 prosenttia.
Autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkäsen mukaan he ylsivät kokonaiskaupanteossa jopa kasvuun. Syynä tähän oli onnistunut vaihtoautokauppa ja etenkin voimakkaasti kasvanut etäkauppa.
– Autoja toimitetaan jatkuvasti ympäri Suomen. Etäkauppa on kasvattanut kaupanteon reviiriämme huomattavasti, Häkkänen sanoo.
Vilkkaasti autoja myytiin myös Rinta-Joupin Autoliikkeestä. Myyntipäällikkö Heikki Laineen mukaan heille etäkaupan kasvaminen oli odotettua ilman koronaakin, mutta siitä tuli odottamaton digiloikka.
– Me olemme tehneet tätä jo vuosikausien ajan. Sitä tukemaan meillä on ollut viime vuodesta chattimyyjiä, jotka palvelevat verkossa pitkälle iltaan saakka. Tälle palvelumuodolle tuntuu olevan kysyntää, jota myyntipisteemme ympäri Suomen tukevat mainiosti, Laine mainostaa.
Volkswagenia edustavan Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustonen kertoo henkilöautokaupan käyvän tällä hetkellä useiden eri voimanlähdevaihtoehtojen kautta.
– Syksyllä esitellyn Volkswagenin uuden täyssähköauto ID.3 –mallin kysyntä on ylittänyt ennakko-odotukset selvästi. Erilaisille vaihtoehdoille tuntuu olevan kysyntää, kun vain on sopivaa tarjontaa.
Kuluvan vuoden osalta Mustonen ei uskalla ennustaa oikein mitään, mutta mieli on kuitenkin varovaisen toiveikas.
Uusien autojen kauppaa oman vivahteensa tuo se, että autojen toimitusajat venyvät tavanomaisesta. Tämä johtuu autotehtaiden koronan vuoksi rajoittamasta tuotantokapasiteetista.
Pakettiautojen ykkönen Mikkelissä oli Volkswagen yli 30 prosentin markkinaosuudella. Valtakunnallisesti pakujen piikkipaikan otti Ford. Kokonaismarkkina laski valtakunnallisesti Mikkeliä enemmän (-12,7 % vs. -7,4 %). Kappalemääräisesti Mikkelissä rekisteröitiin yhteensä 148 pakettiautoa, joka on kahdeksan autoa viime vuotta vähemmän.
Murroksessa ollaan
Polttomoottoriautojen markkinaosuus on kutistunut vuodessa ladattavien hybridien ja sähköautojen kustannuksella. Joulukuun alusta valtiovallan tarjoaman romutuspalkkion odotetaan lisäävän sähkö- ja kaasuautojen sekä ladattavien hybridien menekkiä entisestään.
Pitkien välimatkojen Etelä-Savossa muutos on luonnollisesti maltillisempi ruuhka-Suomeen verrattuna. Silti paluuta entiseen ei enää ole, sillä sähköistymisen edut käytännön ajossa ovat selvät: ajaminen on edullisempaa ja vaivattomampaa. Lisäksi täyssähköauton huoltaminen on huomattavan paljon huokeampaa huoltovälin ollessa pitkä.
Tilastojen valossa viime vuosi oli ensimmäinen, kun ladattavia hybridejä rekisteröitiin enemmän kuin diesel-käyttöisiä henkilöautoja.
Porkkanoita on luvassa esimerkiksi latausinfraan. Kun tarjonta vielä lisääntyy kiihtyvällä tahdilla, on tulevaisuus sähköinen. Mutta parhaiten muutoksessa auttaa konsulteista paras eli euro: houkuttelevin auto löytyy aina lopulta tunteen ja lompakon ristivedosta.